Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Regeringen kom överens om planen för de offentliga finanserna 2017-2020

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 5.4.2016 21.30
Typ:Pressmeddelande 135/2016

Regeringen kom den 5 april överens om planen för de offentliga finanserna 2017-2020. Planen utgör samtidigt Finlands stabilitetsprogram som sänds till EU-kommissionen. Regeringen kom också överens om en uppdatering av spetsprojekten och reformerna. Den strategiska handlingsplanen för regeringsprogrammet har samordnats med planen för de offentliga finanserna.

Statsminister Juha Sipiläs regering har som mål att lyfta in Finlands ekonomi på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samt att säkerställa finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten. Regeringen har som mål att åtgärda skuldsättningen och att täcka hållbarhetsunderskottet. Detta ska i enlighet med regeringsprogrammet åstadkommas genom besparingar, reformer samt åtgärder som stödjer tillväxten och effektiviserar den offentliga serviceproduktionen.

Regeringsprogrammets ekonomiska linje håller, skuldsattheten ska åtgärdas

Regeringens rambeslut är förenligt med utgiftsstadgan i regeringsprogrammet. Regeringen har förbundit sig till att genomföra de besparingar och reformer som krävs för att täcka hela hållbarhetsunderskottet på 10 miljarder euro. Regeringen håller fast vid sparmålet på 4 miljarder euro så att skulden inte längre ökar i förhållande till totalproduktionen vid utgången av regeringsperioden.

Förutom anpassningsmålet på fyra miljarder euro har regeringen som mål att förstärka den offentliga ekonomin genom sysselsättningsstärkande åtgärder (inkl. konkurrenskraftsuppgörelsen), sote-reformen samt genom att minska på kommunernas, landskapens och hela den offentliga sektorns utgifter.

Tillväxt och sysselsättning huvudteman vid budgetmanglingen

Förstärkningen av sysselsättningen spelar en avgörande roll med tanke på regeringens målsättningar för den offentliga ekonomin. Regeringen eftersträvar en höjning av sysselsättningsgraden från 68 till 72 procent, dvs. 110 000 nya arbesplatser. Om konkurrenskraftsuppgörelsen förverkligas är man enligt den prognostiserade tillväxten och de åtgärder som regeringen redan fastslagit på väg att uppnå drygt hälften av sysselsättningsmålet.

Nya sysselsättningsstärkande beslut fattades vid budgetmanglingen. Regeringen avvecklar flitfällor och utvidgar aktiv användning av sysselsättningsförmåner. Besluten syftar till att påskynda mottagningen av arbete, förkorta arbetslöshetsperioderna, förbättra möjligheterna till sysselsättning samt till att minska på den strukturella arbetslösheten.

Regeringen utvidgar användningsändamålen för arbetslöshetsförmåner till att finansiera rörlighetsunderstöd, startpenning och lönestöd. Arbetslösas servicebehov kan mötas på ett bättre sätt i och med att finansieringen av aktiveringsåtgärder görs flexiblare. Arbetslösa arbetssökanden som startar ett företag kan i högst 12 månaders tid beviljas en startpenning som motsvarar grunddagpenningen, och detta kan finansieras med arbetslöshetsförmånsanslag.

Regeringen förstärker också motprestationernas betydelse inom arbetslöshetsskyddet, skärper arbetslösas skyldighet att ta emot arbete och förnyar TE-byråernas serviceprocesser. Regeringen kompletterar dessutom åtgärderna som främjar företagsamhet genom en åtgärdshelhet som bereds under ledning av näringsminister Olli Rehn. Noggrannare uppräkningar av och en tidsplan för åtgärderna som förstärker sysselsättningen och företagandet publiceras den 12 april.

Regeringen har kommit överens om att man vid budgetmanglingen hösten 2016 ännu förhandlar om nya sysselsättningsfrämjande åtgärder som bereds under ledning av justitie- och arbetsminister Jari Lindström.

För att den finländska industrins konkurrenskraft ska kunna förbättras tar man år 2017 i bruk ett kompensationssystem för de indirekta kostnaderna inom utsläppshandelssystemet som motsvarar 50 procent av maximinivån enligt EU:s statsstödsreglering. För detta ändamål anvisas 43 miljoner euro under åren 2017-2019 och 46 miljoner euro år 2020.

Regeringen inleder följande trafikprojekt under ramperioden, de sammanlagda satsningarna uppgår till ca 700 miljoner euro under ramperioden:

  • Luumäki–Imatra,
  • Rv 4 Uleåborg-Kemi, 1 och 2 fasen
  • Rv 5 S:t Michel-Juva, 1 och 2 fasen
  • Rv 12, Lahtis södra ringväg
  • Spår-Jokern
  • Spårvägen i Tammerfors, 1 fasen (Hervanta, centralsjukhuset, depån)
  • Spårvägen i Tammerfors, 2 fasen (Lentävänniemi)
  • Fortsatta planeringen av den snabba banförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo

Regeringen satsar under åren 2017-2018 sammanlagt ca 105 miljoner euro i förstärkningen av digitala inlärningsmiljöer inom högskoleundervisningen och i förbättringen av förutsättningarna för studerande året runt samt i främjandet av unga forskares vetenskapliga verksamhet.

Regeringen håller fast vid sparmålet

Regeringen håller fast vid sparmålet på 4 miljarder euro på 2019 års nivå som överenskommits i samband med regeringsprogrammet. Man har beslutat om kompletterande anpassningsåtgärder.

De besparingar i regeringsprogrammet som riktats mot kommunerna har inte realiserats fullt ut. Detta ska kompenseras vid budgetmanglingen för 2017 t.ex. med minimiavgifter för kommunala social- och hälsotjänster eller med andra besparingar eller intäktsökningar inom den offentliga ekonomin, såsom t.ex. höjning av den nedre gränsen för fastighetsskatten, som hjälper att uppnå den eftersträvade balanseringseffekten på sammanlagt 130 miljoner euro.

En betydande del av besparingsunderskottet beror på att inflationen varit lägre än man väntat sig då regeringsprogrammet utarbetades. Indexbesparingen i regeringsprogrammet har följaktligen genererat mindre besparingar än väntat. Regeringen föreslår att de tidigare fastslagna indexbesparingarna kompenseras genom en jämn minskning av motsvarande utgifter med 0,85 procent. Beslutet sparar på de offentliga utgifterna med ca 195 miljoner euro netto.

Utvecklingssamarbetsutgifterna minskas med ytterligare 25 miljoner euro från och med 2018. Utvecklingssamarbetsanslagen uppgår i och med denna ändring i genomsnitt till 0,39 % i förhållande till bruttonationalinkomsten under ramperioden. Anslagen för den grundläggande farledshållningen minskas år 2018 med 25 miljoner euro, sparbeloppet höjs till 35 miljoner euro från och med 2019. Sjukdagpenningarna nedskärs med 22 miljoner euro från och med 2017 i och med att inkomstgränserna sänks. Kostnadsersättningen för frivillig utbildning som finansieras av arbets- och näringsministeriet minskas permanent med 47 miljoner euro.

Regeringen har beslutat att genomföra studiestödsbesparingarna. Regeringen lättar på den av utredare Roope Uusitalo föreslagna skärpningen av stödvillkoren och nedskärningen av studiestödet så att de långsiktiga spareffekterna blir ungefär 122 miljoner euro.

Nivåerna för högskolestudiepenningen förenhetligas med studiepenningen på andra stadiet så att maximibeloppet för studiepenningen är 250,28 €/månaden. Maximibeloppet för högskolestuderandens studiestöd kommer från och med den 1 augusti 2017 att vara 1 101,88 euro i månaden i hemlandet och 1 260,28 euro i månaden utomlands.  

För att jämställdheten mellan olika utbildningsgrader ska kunna förbättras slopar man inkomstgränserna för föräldrar till 18—19-åriga studenter på andra stadiet som bor självständigt.

Stödtiden för samtliga högskolestudier förkortas med 10 månader från 64 till 54 stödmånader. Stödtiden per examen förkortas med två månader.  Prestationskravet som används vid uppföljningen av framskridningen förblir oförändrat, dvs. 5 studiepoäng per stödmånad.

Statsgarantin för studielånet höjs till 650 euro per månad för studeranden i hemlandet och till 800 euro per månad för studeranden utomlands. Studielånskompensationen bevaras med hänsyn till de ekonomiska ramarna.

Studerandes egna inkomstgränser kopplas till inkomstnivåindexet och de justeras med jämna mellanrum, dock så att inkomstgränserna inte sänks. Höjningen av studiepenning och bostadstillägg som ska återbetalas på grund av studerandens egna inkomster nedsätts från 15 procent till 7,5 procent.

Regeringen ska före höstens budgetmangling bereda ett förslag enligt vilket högskolestuderanden och studeranden på andra stadiet skulle omfattas av det allmänna bostadsbidragssystemet. Ifall förslaget ökar på bostadsstödsutgifterna ska de täckas av utgiftsramen inom SHM:s förvaltningsområde. På dem som studerar utomlands tillämpas även i fortsättningen bostadstillägget inom studiestödssystemet.

Regeringen beslutade om nya satsningar

Regeringen kompenserar den inverkan som rambeslutets nya indexbesparing har på undervisnings- och kulturministeriets statsandelsindex samt universitetens och yrkeshögskolornas anslagsindex till fullt belopp genom ett extra årligt anslag på 37 miljoner euro.

För kostnadsersättningen för de ungas arbetspraktik anvisas en årlig utgiftsökning på sju miljoner euro. För finansieringen av lönesubvention och startpeng anvisas en årlig utgiftsökning på 30 miljoner euro.

För att säkerställa Brottspåföljdsmyndighetens funktionsförmåga och för underhåll av fängelsenätverket har man beslutat anvisa sammanlagt 34,9 miljoner euro i tilläggsfinansiering 2017–2020.

För att inkomst- och lönsamhetssituationen inom jordbruksekonomin ska kunna underlättas anvisas det nationella stödet för jordbruks- och trädgårdsekonomi 6,7 miljoner euro 2017 och 2018, och kompensationsbidraget 20,3 miljoner euro år 2017.

I Finland inrättas ett genomcentrum i syfte att utveckla Finland till ett föregångsland och en internationellt eftertraktad samarbetspartner för hälso- och sjukvård, toppforskning och global affärsverksamhet som utnyttjar genominformation. Offentliga biobankers funktioner effektiviseras genom att förenhetliga verksamhetssätten och ett effektivt samarbete med genomcentret säkerställs. Ett nationellt cancercentrum inrättas. För dessa anläggningskostnader anvisas sammanlagt 17 miljoner euro åren 2017 - 2020.

Polisens verksamhetsanslag ökas med 5 miljoner euro och under de sista åren av ramperioden med 10 miljoner euro. För tryggandet av Skyddspolisens verksamhet anvisas under ramperioden ett årligt tilläggsanslag på 2 miljoner euro.

Garantipensionen höjs med 10 miljoner euro från ingången av 2018. Höjningen är ca 8 e/månad per person som får garantipension.

Ersättningarna för utlåning av verk vid allmänna bibliotek höjs med 2 miljoner euro till 11,25 miljoner euro år 2017 (inklusive mervärdesskatt).

För att stärka den vetenskapliga grunden för bioekonomin och den internationella klimatpolitiken stärks basfinansieringen av Europeiska skogsinstitutet med en miljon euro per år.

Finlands beskickningar utomlands behöver inte genomföra några lokalitetsbesparingar.

Den totala skattegraden höjs inte

Regeringen håller fast vid sitt program enligt vilket den totala skattegraden inte höjs.

Regeringen har tidigare beslutat att slopa punktskatten på sötsaker och glass på grund av problem med statligt stöd i anslutning till den. Den minskning av skatteinkomsterna som följer av slopandet av skatten kompenseras genom en höjning av skatterna på trafikbränslen. En höjning på 100 miljoner euro innebär höjningar på drygt 2 cent/l när det gäller bensin och dieselolja. För en genomsnittlig personbilist innebär detta en tilläggsutgift på 30 - 35 euro per år. Regeringen följer utvecklingen av världsmarknadspriset på olja och överväger skattehöjningen på nytt om priset överstiger 80 dollar/fat.

Intäkter, utgifter och balans i statens budgetekonomi

2016,

budgeterat

2017,

planen för de offentliga finanserna

2018,

planen för de offentliga finanserna

2019,

planen för de offentliga finanserna

2020,

planen för de offentliga finanserna

Intäkter (md euro)

49,1

49,3

50,6

51,4

52,4

Utgifter (md euro)

55,4

55,1

55,4

55,1

55,7

Underskott (md euro)

5,4

5,9

4,8

3,7

3,2

(enligt gängse priser)

De ordinarie intäkterna inom budgetekonomin beräknas öka under ramperioden 2017–2020 med i genomsnitt ca 1½ procent per år och skatteintäkterna med ca 2 procent per år.

Jämfört med planen för de offentliga finanserna hösten 2015 är utgifterna inom budgetekonomin i genomsnitt ca 0,1 miljarder euro högre. Ökningen beror framför allt på det ökade antalet asylsökanden. Däremot har de oväntat låga ränteutgifterna och de nya anpassningsåtgärderna bidragit till att sänka utgiftsnivån.

Beräkningsantagandet för uppskattningen av anslagen i planen för de offentliga finanserna var 10 000 asylsökande per år och i rambeslutet hösten 2015 var det 15 000 asylsökande. Prognosen har sammanställts i samarbete mellan olika förvaltningsområden under inrikesministeriets ledning. Utgifterna som beror på det ökade antalet asylsökande är sammanlagt ca 700 miljoner euro på 2019 års nivå.

Kommunalekonomin fortfarande ansträngd

Åtgärderna i regeringsprogrammet som stärker kommunernas ekonomi samt kommunernas och samkommunernas egna anpassningsåtgärder hindrar den kommunala ekonomin från att försvagas detta år. Kommunernas skuldnivå fortsätter ändå växa. Pressen på att öka utgifterna är stor eftersom servicebehovet växer till följd av den demografiska förändringen, det svaga arbetsmarknadsläget och den ökade invandringen. Den långsamma tillväxten gör att kommunernas intäkter ökar blygsamt.

Finlands ekonomi återhämtar sig en aning – tillväxtutsikterna ändå svaga

På basis av preliminära uppgifter från Statistikcentralen växte Finlands samhällsekonomi med 0,5 procent förra året efter tre år av recession. I år beräknas tillväxten vara nästan en procent och vid slutet av regeringsperioden beräknas ekonomin växa med drygt en procent per år.  Exporten utvecklas fortfarande långsammare än världshandeln och förlusten av marknadsandelar i den internationella handeln kommer att fortgå. Under de närmaste åren kommer den ekonomiska aktiviteten att bäras upp av privata investeringar och den privata efterfrågan ökar också.

De samhällsekonomiskt svåra tiderna har fått stora återverkningar på de offentliga finanserna. Saldot i de offentliga finanserna har försvagats och skulden har vuxit snabbt. Det offentliga underskottet överskred 3 procent i förhållande till bruttonationalprodukten 2014. Enligt preliminära uppgifter pressades underskottet under treprocentsgränsen i fjol och det förväntas hållas under referensvärdet under hela regeringsperioden. Enligt den nuvarande bedömningen kommer den offentliga ekonomins skuldsättning att sluta växa i slutet av regeringsperioden.

De här framförda samhällsekonomiska bedömningarna är preliminära. Finansministeriets publikation Ekonomisk översikt publiceras den 14 april 2016.

Planen för de offentliga finanserna godkänns under statsrådets allmänna sammanträde den 14 april, varefter den publiceras i sin helhet. I sambad med detta offentliggörs en uppdaterad handlingsplan för regeringsprogrammet.

Regeringen har också preciserat sina riktlinjer i fråga om reformeringen av social- och hälsovården samt regionförvaltningen. Riktlinjerna presenteras mera ingående onsdagen den 6 april kl. 9.30 i statsrådets pressrum. Propositionerna om reformerna sänds på remiss senast i början av maj.

Ytterligare information:

Markus Lahtinen, statsministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 160 404
Juha Halttunen, justitie- och arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 050 574 0236
Suvi Aherto, finansministerns specialmedarbetare, tfn 050 349 6121

Pressmeddelandet har preciserats den 6 april kl. 15.30

Alexander Stubb Juha Sipilä Timo Soini alueuudistus-arkisto regeringen sote-uudistus
besparingar ekonomiska fenomen samhällsekonomi skattegrad statsekonomi sysselsättning yttre egenskaper

Se även

Finansministeriet utreder centraliseringen av statsförvaltningens funktioner som en del av omkostnadsbesparingarna

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:1.10.2025 14.39

Finansministeriet föreslår ytterligare besparingar inom förvaltningsområdet

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:13.8.2025 14.00

Finansminister Riikka Purras budgetförslag stabiliserar skuldkvoten, budgetunderskottet minskar till mindre än 10 miljarder euro

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:6.8.2025 18.24

Finansministeriet har inlett förhandlingarna om statsbudgeten för nästa år

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:6.8.2025 12.03

Regeringen enades om ersättande besparingar inom social- och hälsovården

FM SHM SRK
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:27.3.2025 15.31

Nya sammanställda kalkyler ger en mer heltäckande bild av statsfinanserna än tidigare

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:10.10.2024 13.49
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation