Finansministeriet föreslår ytterligare besparingar inom förvaltningsområdet

Finansministeriets förvaltningsområdes andel av tilläggsbesparingarna inom statsförvaltningen är 23,8 miljoner euro från och med 2026. Syftet med besparingarna är att stärka de offentliga finanserna och förbättra produktiviteten.
Vid halvtidsöversynen våren 2025 beslutade regeringen om ytterligare besparingar på 130 miljoner euro inom statsförvaltningen från och med 2026. Finanspolitiska ministerutskottet fastställde den 24 juni hur dessa besparingar ska fördelas mellan olika ministeriers förvaltningsområden. Finansministeriet har nu lagt fram sitt förslag till hur andelen ska fördelas inom ministeriets förvaltningsområde.
Finansministeriets förvaltningsområdes andel av de nya besparingarna är 23,8 miljoner euro per år från och med 2026. När man beaktar de tidigare omkostnadsbesparingarna under regeringsperioden ökar finansministeriets förvaltningsområdes andel av de totala omkostnadsbesparingarna till cirka 117 miljoner euro per år från och med 2027.
Tilläggsbesparingarna inom finansministeriets förvaltningsområde ska fördelas enligt följande:
Momentets namn | Tilläggsbesparing, € | Tilläggsbesparing,% av omkostnaderna 2026 |
---|---|---|
Finansministeriets omkostnader | 900 000 | 2,2 % |
Skatteförvaltningens omkostnader | 12 430 000 | 3,1 % |
Tullens omkostnader | 1 900 000 | 1,0 % |
Omkostnader för det nationella inkomstregistret | 1 200 000 | 3,5 % |
Statskontorets omkostnader | 1 200 000 | 3,2 % |
Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik | 500 000 | 10,0 % |
Statistikcentralens omkostnader | 1 600 000 | 3,0 % |
Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader | 190 000 | 3,5 % |
Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata | 1 700 000 | 3,2 % |
Omkostnader vid Tillstånds- och tillsynsverket | 1 940 000 | 1,6 % |
Omkostnader för Verket för finansiell stabilitet | 240 000 | 2,7 % |
Totalt | 23 800 000 | 2,6 % |
Beredningen fortsätter under hösten
Ministerierna har lagt fram ett förslag om hur besparingarna ska riktas inom varje förvaltningsområde. Den detaljerade fördelningen av besparingarna och de åtgärder som hänför sig till dem behandlas och beslutas vid höstens budgetförhandlingar som en del av den sedvanliga budgetberedningen.
Den fortsatta beredningen av besparingarna görs i samarbete med ämbetsverken under hösten. Finansministeriet stöder ämbetsverken i att uppnå besparingar bland annat genom att minska på uppgifter och skyldigheter, stödja produktivitetsutvecklingen inom koncerntjänsterna och främja de sparmöjligheter som digitaliseringen medför.
Ämbetsverken svarar för beredningen av sina egna besparingar och bedömer deras eventuella konsekvenser för personalen och servicenivån. Inbesparingarna gäller även finansministeriets egen verksamhet.
Mer information:
Olli Kärkkäinen, strategi- och forskningsdirektör, enhetschef för koncernstyrningsenheten, tfn 0295 530 545, olli.karkkainen(at)gov.fi
Anu Nousiainen, förvaltnings- och utvecklingsdirektör, tfn 0295 530 326, anu.nousiainen(at)gov.fi
Beredningen av sparåtgärder inom statsförvaltningen inleds (Pressmeddelande 28 april)