AI möjliggör 24/7-service inom myndighetsrådgivningen och personligare svar

Finansministeriet bereder lagstiftning som möjliggör mer omfattande och trygg användning av artificiell intelligens (AI) och automatisering av myndighetsrådgivning. Målet är att såväl allmänheten som företagen i fortsättningen ska få mer exakt rådgivning oberoende av tid och plats.
Den nuvarande lagstiftningen begränsar i synnerhet utnyttjandet av generativ AI i rådgivningen: det automatiska svaret kan inte anpassas utifrån kundens situation eller tilläggsuppgifter. Den lagändring som nu bereds syftar till tekniskt neutral och ansvarsfull reglering som möjliggör bättre och mer jämlik rådgivning i alla servicekanaler, även 24/7-tjänster som fungerar dygnet runt.
”I vårt regeringsprogram konstateras följande: Inom tekniken är Finland en föregångare som till fullo utnyttjar de möjligheter som digitaliseringen och artificiell intelligens erbjuder, och alla görs delaktiga i denna utveckling. Detta är inte bara en vision, utan ett konkret mål som vi också i och med denna reform målmedvetet främjar”, säger kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen, som ansvarar för digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen.
Syftet med lagändringen är att möjliggöra rådgivning som på ett bättre sätt identifierar olika livssituationer, minskar besväret med ärendehantering och frigör myndigheternas arbetstid för mer krävande uppgifter. Samtidigt utvecklas principerna för öppenhet och ansvar.
”Digitalisering och AI handlar inte bara om teknik, utan om verktyg för att bygga upp en bättre förvaltning. Vårt mål är att människor snabbt och smidigt ska få korrekta svar samtidigt som vi säkerställer ansvarstagandet i varje rådgivningssituation”, fortsätter Ikonen.
Avsikten är att regeringens proposition om utnyttjande av AI och automatisering överlämnas till riksdagen senast hösten 2026. Lagändringarna kunde träda i kraft i början av 2027. Beredningen är en del av finansministeriets mera omfattande arbete för att undanröja hinder för digitalisering och informationens rörlighet. Målet är att eliminera sådana flaskhalsar inom reglering och praxis som bromsar upp ibruktagandet av bättre, jämlika digitala tjänster.
Mer information:
Antti Helin, arbetsgruppens ordförande, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 530 609, antti.helin(at)gov.fi
Kaj Välimäki, arbetsgruppens vice ordförande, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 530 090 kaj.valimaki
Projektet för undanröjande av hinder för digitalisering och informationens rörlighet