Digitaliseringsprojekt gör vardagen smidigare – nya tjänster tas i bruk redan 2026
.jpg/2b085a8f-dd67-8da1-cbaf-54c130f5d213?t=1755848090882&width=1200)
Finland siktar på att bli en föregångare när det gäller att utnyttja modern teknik. De digitaliseringsprojekt som pågår vid finansministeriet framskrider planenligt, och nyttan av dem syns i medborgarnas vardag redan nästa år.
Kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen beskrev målen för och innehållet i regeringsprogrammets digitaliseringsprojekt för medierna torsdagen den 21 augusti. Ministern påminde om att målet med digitalisering och utnyttjande av artificiell intelligens (AI) bör vara en smidigare vardag och smidigare arbete, såväl för allmänheten som för den offentliga förvaltningen.
Detta innebär till exempel att man i fortsättningen allt oftare kan sköta ärenden hos olika myndigheter digitalt. Finansministeriet har inlett flera sådana projekt under innevarande regeringsperiod som påverkar medborgarnas vardag redan 2026.
”Digitalisering innebär inte längre bara teknisk utveckling – det är en samhällelig förändring som påverkar hur den offentliga förvaltningen fungerar, hur tjänster produceras och hur allmänheten kommunicerar med myndigheterna – och hur människornas vardagliga uträttande av ärenden i en alltmer digitaliserad värld fungerar”, sade ministern.
Digitala projekt gör vardagen smidigare
”Finansministeriet bereder i enlighet med regeringsprogrammet bland annat ökad digital myndighetskommunikation, underlättande av ärenden för avlidna anhöriga, ett mer samordnat utnyttjande av generativ AI samt undanröjande av hinder för digitalisering”, sade minister Ikonen.
Prioriteringen av digitala myndighetstjänster betyder att myndigheterna i fortsättningen i första hand ska sända handlingar och delgivningar digitalt till de kunder som annars också använder myndigheters e-tjänster. Meddelandena skickas till Suomi.fi-meddelanden till alla myndiga personer som redan använder Suomi.fi-autentisering.
Avsikten är att en regeringsproposition överlämnas i september, och målet är att lagstiftningen ska träda i kraft vid ingången av 2026. Möjligheten att läsa myndighetsmeddelanden via kommersiella digitala posttjänster tas i bruk i ett senare skede under 2026.
Den europeiska e-identitetsplånboken erbjuder ett nytt sätt att verifiera identiteten och dela information över gränserna. Med hjälp av den kan man också underteckna elektroniskt. Först införs e-legitimation som tas i bruk vid sidan av pass och identitetsbevis. Avsikten är att den lag som möjliggör plånboksapplikationer ska träda i kraft våren 2026, och själva applikationerna kommer att tillhandahållas senare under 2026.
Programmet för smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter syftar till att underlätta kommunikationen med myndigheter i en svår livssituation. Syftet är bland annat att skapa ett elektroniskt delägarregister och göra det möjligt att sköta e-kommunikationen för dödsbon via e-tjänsten MinSkatt. Reformerna och lagstiftningen om dem träder i kraft vid ingången av 2027.
Artificiell intelligens som hjälp vid rådgivning
Minister Ikonen påminde om att regeringen har som mål att utnyttja möjligheterna med digitalisering och AI fullt ut och med beaktande av människors behov.
Finansministeriet har till exempel tillsatt en arbetsgrupp med uppdrag att utarbeta ett förslag om mer omfattande utnyttjande av AI och automatisering i rådgivningen till myndigheters kunder.
Den gällande lagstiftningen begränsar användningen av AI vid rådgivning, eftersom lagstiftningen förhindrar till exempel anpassningen av kundspecifika svar.
Målet är att lagstiftningen om rådgivning till kunder ska vara så teknikneutral som möjligt och att rådgivning alltid ska ges med hänsyn till grunderna för god förvaltning.
Arbetsgruppen har som mål att en regeringsproposition skulle överlämnas till riksdagen senast hösten 2026. Lagändringarna kunde träda i kraft i början av 2027.
Mer information:
Minna Kurki specialmedarbetare, tfn 0295 530 383, minna.kurki(at)gov.fi
Nico Käräjäoja, programchef, tfn 0295 530 516, [email protected] (smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter)
Niko Ruostetsaari, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 530 309, [email protected] (prioritering av digital myndighetskommunikation)
Riikka Noponen, projektchef, tfn 0295 530 508, [email protected] (Europeiska e-identitetsplånboken)
Antti Helin, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 530 609, [email protected] (artificiell intelligens i rådgivningen)
Den europeiska digitala identitetsplånboken
Programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster
Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter (vm.fi)
Pressmeddleande 22.8.2025: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 2027 (vero.fi)