Begäran om utlåtande
Myndighetspost kan i fortsättningen mottas även via kommersiella digitala posttjänster
Finansministeriet ber om utlåtanden om ett lagstiftningsförslag som gör det möjligt att ta emot myndighetspost också via privata digitala posttjänster. Målet är att öka allmänhetens valfrihet och förbättra upplevelsen av att använda e-tjänster.
Det lagstiftningsförslag som är på remiss är primärt en del av programmet för främjande av digital myndighetskommunikation. Enligt propositionen som gavs redan tidigare i september föreslås det att myndigheterna i fortsättningen i första hand sänder handlingar och delgivningar digitalt till de kunder som annars också använder myndigheters e-tjänster. Behandlingen av propositionen pågår i riksdagen och målet är att de föreslagna ändringarna skulle träda i kraft under 2026.
De privata digitala posttjänsterna måste vara informationssäkra
Finansministeriet har berett ett lagstiftningsförslag om ändring av lagen om stödtjänster så att elektroniska delgivningar som en myndighet skickar till tjänsten Suomi.fi-meddelanden i fortsättningen också ska kunna visas i privata digitala posttjänster. Privata serviceleverantörer ska ingå avtal med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och uppfylla strikta krav på informationssäkerhet och dataskydd.
En medborgare kan i fortsättningen, om han eller hon så önskar, välja att läsa myndigheternas elektroniska delgivningar antingen från en privat tjänst eller från Suomi.fi-tjänsten.
Syftet med att inkludera privata digitala posttjänster är att öka allmänhetens valfrihet och förbättra upplevelsen av att använda e-tjänster eftersom privata postlådor kan användas till att ta emot meddelanden från såväl myndigheter som privata aktörer. På så sätt minskar behovet av att utnyttja flera tjänster samtidigt. Samtidigt skapar man också förutsättningar för nya digitala affärsmodeller och innovationer.
Remisstiden pågår fram till februari 2026
Utlåtanden kan lämnas 15.12.2025–1.2.2026. Lagstiftningen avses träda i kraft den 1 juli 2026.
Det tekniska genomförandet, som gör det möjligt att visa delgivningar också i privata digitala posttjänster, blir klart före utgången av september 2026. Dessutom ska tjänsteleverantörerna göra sitt eget utvecklingsarbete för att säkerställa att servicen fungerar smidigt.
Mer information:
Sami Aalto, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 530 336, sami.j.aalto(at)gov.fi
Henriikka Karkkola, specialsakkunnig, tfn 0295 530 213, henriikka.kokkola(at)gov.fi
Minister Ikonens kolumn 2 oktober 2025:Digital myndighetskommunikation underlättar medborgarnas vardag och medför besparingar (på finska)
Pressmeddelande 25 september 2025:Myndighetsposten blir snart i regel elektronisk för dem som använder digitala tjänster