Kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen:
Digitaalinen viranomaisviestintä helpottaa kansalaisten arkea ja tuo säästöjä

Yhtenä osana laajempaa hallinnon kehittämistä olemme ensi vuonna siirtymässä ensisijaisesti digitaalisiin viranomaisviesteihin. Se tarkoittaa, että viranomaisten ihmisille lähettämät paperiset kirjeet korvattaisiin jatkossa ensisijaisesti sähköisillä viesteillä. Uudistus ei kuitenkaan koske niitä asiakkaita, jotka eivät asioi julkisen hallinnon palveluissa sähköisesti. Paperipostin voi edelleen halutessaan valita, kirjoittaa kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Sujuvat asiointipalvelut ovat tärkeimpiä asioita, joita julkinen hallinto voi kansalaisilleen tarjota. Nopeasti kehittyvä yhteiskunta ja uudet teknologiat haastavat hallintoa kehittämään toimintaansa vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Digitaaliset palvelut ovat tärkeä osa tätä kehitystyötä.
Osa muutoksista vaatii rakenteellisia uudistuksia. Esimerkiksi tällä hallituskaudella valmistelemamme aluehallinnon uudistus tehostaa valtionhallintoa merkittävästi tuomalla usean viranomaisen palveluita saman katon alle. Jotkut hallinnon uudistuksista taas vaativat uusia digitaalisia ratkaisuja.
Digitaaliset palvelut helpottavat arkeamme
Digitalisaatio on keskeinen yhteinen nimittäjä myös kaikille nykyisille ja tuleville hallinnonnoille, ja Suomessa olemme onnistuneet tässä poikkeuksellisen hyvin. Esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston kehittämä Suomi.fi-palvelukokonaisuus palkittiin viime helmikuussa maailman parhaana julkisen hallinnon palveluna. Hyvä esimerkki on myös esitäytetty veroilmoitus, joka säästää aikaa kansalaisilta.
Suomalaiset lukeutuvat eurooppalaisten mittausten mukaan Euroopan kärkeen digiosaamisellaan. Esimerkiksi Verohallinnon asiakkaista yli 90 % asioi tällä hetkellä sähköisesti. Silti viranomaiset ovat tähän asti lähettäneet tiedoksiantonsa edelleen ensisijaisesti paperilla, ellei sähköisiä viestejä pyydä itse.
Paperipostista luopuminen parantaa ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia ja tuo säästöjä
Ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään siirtymisen ajatuksena on se, että jatkossa sähköisesti asioiva kansalainen saisi oletusarvoisesti viranomaisten tiedoksiannot sähköisesti. Hän voisi silti edelleen valita halutessaan paperisen viranomaispostin. Uudistus ei koske asiakkaita, jotka eivät lainkaan asioi julkisen hallinnon palveluissa sähköisesti tai ovat esimerkiksi edunvalvonnan alaisia. Muutos koskisi vain viranomaiskirjeiden ja tiedoksiantojen vastaanottamista, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisten kanssa voi edelleen asioida sähköisesti, puhelimitse tai paikan päällä kasvokkain, ja julkisen hallinnon asiointipisteistä saisi jatkossakin digitukea asioinnin tueksi.
Monelle sähköistä asiointia käyttävälle kansalaiselle sähköiset viranomaisviestit tuovat arkeen ja asiointiin vaivattomuutta ja nopeutta. Viesti on perillä digitaalisessa postipalvelussa lähes välittömästi lähetyksen jälkeen ja se on luettavissa ajasta ja paikasta riippumatta esimerkiksi omalta älypuhelimelta tai tietokoneelta.
Sähköiset viestit säilyvät tallessa samassa laatikossa paperista postia paremmin, ja myös läheiselle voisi antaa valtuutuksen viestien lukemiseen.
Uudistus on myös taloudellisesti järkevä: jos pelkästään jo nyt digitaalisissa kanavissa asioivat asiakkaat vastaanottaisivat viranomaispostin digitaalisesti, toisi se julkiselle taloudelle kymmenien miljoonien eurojen vuosittaisen säästön.
Kansalainen voi valita mihin vastaanottaa viranomaisen viestit
Sähköisten viranomaisviestien vastaanottamisen edellytyksenä on, että kansalaisella on käytössään digipostipalvelu. Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa automaattisesti kaikille Suomi.fi-viestit –palvelun. Lisäksi muutokseen tuodaan ensi vuoden aikana mukaan myös yksityisillä markkinoilla toimivat digipostipalvelut. Tämä mahdollistaa sen, että kansalaisella on aiempaa paremmat mahdollisuudet keskittää saapuvaa digitaalista postia valitsemaansa palveluun.
Laadukkaiden palveluiden kehittäminen edellyttää yhä useammin julkisen ja yksityisen sektorin pitkäjänteistä yhteistyötä ja yhteistä sitoutumista, jotta voimme myös tulevaisuudessa tarjota kaikille kansalaisille hyvää ja sujuvaa asiointia.
Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus (dvv.fi)