Digitalisaatiohankkeet tekevät arjesta sujuvampaa – uusia palveluja käyttöön jo vuonna 2026
.jpg/2b085a8f-dd67-8da1-cbaf-54c130f5d213?t=1755848090882&width=1200)
Suomi tähtää edelläkävijäksi modernin teknologian hyödyntämisessä. Valtiovarainministeriössä käynnissä olevat digitalisaatiohankkeet etenevät suunnitellusti, ja niiden hyödyt näkyvät kansalaisten arjessa jo ensi vuonna.
Kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen avasi torstaina medialle hallitusohjelman digitalisaatiohankkeiden tavoitteita ja sisältöä. Ministeri muistutti, että digitalisaation ja tekoälyn hyödyntämisen tavoitteena pitää olla sujuvampi arki ja työ, niin kansalaisille kuin julkiselle hallinnollekin.
Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiointi eri viranomaisten kanssa onnistuu jatkossa yhä useammin digitaalisesti. Tällä hallituskaudella valtiovarainministeriössä onkin käynnistetty useita hankkeita, jotka vaikuttavat kansalaisten arkeen jo vuonna 2026.
“Digitalisaatio ei ole enää vain teknologinen kehityskulku – se on yhteiskunnallinen muutos, joka vaikuttaa siihen, miten julkinen hallinto toimii, miten palvelut tuotetaan ja miten kansalaiset ovat vuorovaikutuksessa viranomaisten kanssa – ja miten ihmisten arkinen asiointi koko ajan digitalisoituvammassa maailmassa sujuu”, sanoi ministeri.
Digihankkeet tekevät arjesta sujuvampaa
”Hallitusohjelman mukaisesti valmistelemme valtiovarainministeriössä muun muassa digitaalisen viranomaisviestinnän lisäämistä, edesmenneen omaisen asioiden helpottamista, generatiivisen tekoälyn koordinoidumpaa hyödyntämistä sekä puramme digitalisaation esteitä”, sanoi Ikonen.
Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus tarkoittaa, että viranomaiset lähettävät jatkossa asiakirjat ja tiedoksiannot ensisijaisesti digitaalisesti niille asiakkaille, jotka käyttävät muutoinkin viranomaisten digitaalisia palveluita. Viestit toimitetaan Suomi.fi-viesteihin kaikille täysi-ikäisille henkilöille, jotka jo käyttävät Suomi.fi-tunnistautumista.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa syyskuussa, ja tavoitteena on, että lainsäädäntö astuisi voimaan vuoden 2026 alussa. Mahdollisuus lukea viranomaisviestejä kaupallisten digipostipalvelujen kautta tulee käyttöön myöhemmässä vaiheessa vuoden 2026 aikana.
Eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko tarjoaa uuden tavan todentaa henkilöllisyys ja jakaa tietoja rajat ylittäen. Sen avulla voisi myös allekirjoittaa sähköisesti. Ensimmäisenä käyttöön tulee digitaalinen henkilöllisyystodistus, joka tulee passin ja henkilötodistuksen rinnalle. Lompakkosovellukset mahdollistavan lain on tarkoitus tulla voimaan keväällä 2026, ja itse sovellukset tulevat tarjolle vuoden 2026 aikana.
Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito –ohjelma puolestaan pyrkii helpottamaan asiointia viranomaisten kanssa raskaassa elämäntilanteessa. Tarkoituksena on muun muassa luoda sähköinen osakasrekisteri ja mahdollistaa kuolinpesän sähköinen asiointi OmaVero-palvelussa. Uudistusten käyttöönotto ja niihin liittyvä lainsäädäntö astuvat voimaan vuoden 2027 alussa.
Tekoäly avuksi neuvontaan
Ministeri Ikonen muistutti, että hallituksen tavoitteena on hyödyntää digitalisaation ja tekoälyn mahdollisuudet täysimääräisesti ja ihmiset huomioiden.
Valtiovarainministeriö on esimerkiksi asettanut työryhmän, jonka tarkoituksena on laatia ehdotus tekoälyn ja automaation laajemmasta hyödyntämisestä viranomaisten neuvonnassa.
Nykylainsäädäntö rajoittaa tekoälyn käyttöä neuvonnassa, sillä lainsäädäntö estää esimerkiksi asiakaskohtaisten vastausten mukauttamisen.
Tavoitteena on, että viranomaisten neuvontaa koskeva lainsäädäntö olisi mahdollisimman teknologiariippumatonta, ja että neuvontaa annetaan aina hyvän hallinnon perusteiden mukaisesti.
Työryhmän tavoitteena on, että hallituksen esitys annettaisiin eduskunnalle viimeistään syksyllä 2026. Lakimuutokset voisivat tulla voimaan vuoden 2027 alkupuolella.
Lisätietoja:
Erityisavustaja Minna Kurki, puh. 0295 530 383, minna.kurki(at)gov.fi
Ohjelmapäällikkö, Nico Käräjäoja, puh. 0295 530 516, [email protected] (Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito)
Neuvotteleva virkamies Niko Ruostetsaari, puh. 0295 530 309, [email protected] (Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus)
Hankepäällikkö Riikka Noponen, puh. 0295 530 508, [email protected] (Eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko)
Neuvotteleva virkamies Antti Helin, puh. 0295 530 609, [email protected] (Tekoäly neuvonnassa)
Eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko (dvv.fi)
Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus (vm.fi)
Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelma (vm.fi)
Tiedote 22.8.2025: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen (vero.fi)