Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringens proposition om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering till riksdagen

finansministeriet
Utgivningsdatum 30.4.2025 14.36
Typ:Pressmeddelande

Statsrådet överlämnade den 30 april till riksdagen en regeringsproposition med förslag till lag om ändring och temporär ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering. De föreslagna ändringarna gäller finansieringen av främjandet av hälsa och välfärd samt de välfärdsområdesspecifika bestämningsfaktorerna för finansieringen av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Genom den temporära ändringen genomförs sparåtgärder av engångsnatur som gäller övergångsutjämningar. 

Propositionsutkastet motsvarar i huvudsak det utkast som varit på remiss. Utkastet till propositionen var på remiss under perioden 27.1.–7.3.2025. Välfärdsområdesdelegationen behandlade dessutom den 4 april 2024 de konsekvensbedömningar som uppdaterats på 2026 års nivå. 

Incitamenten för främjande av hälsa och välfärd utökas i finansieringen

Finansieringsandelen för främjande av hälsa och välfärd höjs i enlighet med regeringsprogrammet. Höjningen är i detta skede måttlig, dvs. från nuvarande en procent till 1,5 procent av finansieringen av social- och hälsovården. Förslaget fick omfattande understöd under remissbehandlingen. Med beaktande av remissvaren ska höjningen finansieras genom en sänkning av andelarna för invånarantalet och servicebehovet med 0,25 procentenheter. 

Dessutom föreslås det att beräkningen av koefficienten för välfärd och hälsa preciseras så att dess sporrande effekt ökar. Till följd av remissvaren kommer förordningen att innehålla bestämmelser om målvärdena för resultatindikatorerna i fråga om koefficienten för välfärd och hälsa. Utkastet till förordning sänds ännu skilt på remiss.

Med avvikelse från det utkast som var på remiss ska den finansiering som allokeras från och med 2026 på basis av främjandet av hälsa och välfärd tas i beaktande i de områdesspecifika övergångsutjämningarna i enlighet med den gällande lagen. Den ändring som varit på remiss skulle annars till denna del tillsammans med de övriga föreslagna ändringarna ha medfört alltför stora områdesspecifika ändringar i finansieringen för 2026 i vissa regioner, med tanke på finansieringens tillräcklighet och förutsägbarhet.

Allokeringen och förutsägbarheten av finansieringen av social- och hälsovården förbättras

I bestämningsfaktorerna för finansieringen av social- och hälsovården görs en lagstadgad uppdatering av prioriteringen av de kalkylerade kostnader som baserar sig på behoven av hälso- och sjukvårdstjänster, äldreomsorgstjänster och socialvårdstjänster. 

Förslaget motsvarar det utkast som varit på remiss. Uppdateringen ska basera sig på kostnadsuppgifterna enligt välfärdsområdenas bokslut för 2023. Avsikten är att prioriteringarna så exakt som möjligt ska beskriva välfärdsområdenas faktiska kostnadsfördelning. Dessutom ska de uppgiftsändringar som trätt i kraft efter 2023 beaktas vid beräkningen av finansieringen.

För att göra finansieringen mer förutsägbar ska de områdesspecifika servicebehovskoefficienterna beaktas utifrån uppgifter för två år. Behovskoefficienterna för till exempel 2026 beräknas som medeltalet av de behovskoefficienter som beräknats på basis av uppgifterna för 2022 och 2023. Förslaget motsvarar det som varit på remiss. Propositionens konsekvensbedömningar har uppdaterats med de regionala behovskoefficienter som ligger till grund för finansieringen för 2026. Ändringarna i de behovskoefficienter som beräknats på basis av uppgifterna för 2022 och 2023 är fortfarande rätt stora, men användningen av medeltalet jämnar ut den effekt den årliga variationen i behovskoefficienterna har på finansieringen. 

Arbetet med att utveckla tillförlitligheten hos behovskoefficienternas kunskapsunderlag fortsätter tillsammans med finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, Institutet för hälsa och välfärd och välfärdsområdena. 

Faktorer för riskkoefficienten för räddningsväsendet och deras viktkoefficienter ses över

När det gäller bestämningsfaktorerna för finansieringen av räddningsväsendet föreslås det en justering av bestämmelserna om de faktorer som ska användas när riskkoefficienten för räddningsväsendet bestäms och av bestämmelserna om deras viktkoefficienter. Vid beräkningen av riskkoefficienten beaktar man inte olyckor som inträffat. Enligt den gällande lagen delas välfärdsområdet upp i rutor på en kvadratkilometer för att riskkoefficienten för räddningsväsendet ska kunna fastställas. Enligt propositionen ska ett enskilt riskobjekt eller verksamhet som bedrivs inom flera rutor beaktas som en helhet så att den höjer viktkoefficienten för endast en ruta. 
 
Det föreslås att bestämmelser om viktkoefficienten för rutor i riskklass I och II utfärdas på lagnivå. För riskobjekt i riskklass III eller IV, som hamnar i rutor och som definieras närmare i förordningen, eller för verksamhet som bedrivs kan man genom förordning föreskriva olika viktkoefficienter (1–5) i enlighet med de risker som påverkar det servicebehov som objektet eller verksamheten medför.
 
Närmare bestämmelser om faktorerna för riskkoefficienten för räddningsväsendet och deras viktkoefficienter finns i 4 § finansieringsförordningen. I fråga om de ändringar som föreslås i 4 § i förordningen sänds utkastet till förordning ännu skilt på remiss. 

Den temporära nedskärningen av övergångsutjämningstillägget gäller Helsingfors

Genom propositionen genomförs också de sparåtgärder av engångsnatur som gäller övergångsutjämningarna och som fastställdes i planen för de offentliga finanserna våren 2024 (15 miljoner euro 2026 och 20 miljoner euro 2027). Den temporära ändringen gäller i enlighet med utkastet som varit på remiss endast de välfärdsområden som får övergångsutjämningstillägg och där minskningen av övergångsutjämningen inte äventyrar en tillräcklig finansiering för ordnandet av de lagstadgade tjänsterna med beaktande av beloppet av den kalkylerade finansiering samt de faktiska kostnaderna. Denna situation gäller i praktiken enbart Helsingfors stad, där graderingen av övergångsutjämningstillägget ändras med 24 euro per invånare 2026 och 30 euro per invånare 2027.

Det ekonomiska läget i de områden som får övergångsutjämningstillägg (Helsingfors, Mellersta Nyland, Satakunta, Kymmenedalen, Södra Karelen, Södra Savolax, Mellersta Finland och Österbotten) varierar stort, vilket också betyder att övergångsutjämningstilläggets betydelse med tanke på tryggandet av en tillräcklig finansiering för ordnandet av de lagstadgade tjänsterna varierar från område till område. 

Enligt uppgifterna från de första åren av reformen har Helsingfors stads finansiering för social- och hälsovårdstjänster och räddningsväsendets tjänster varit bättre tryggad än i andra områden. Detta förklaras framför allt av Helsingfors stads särdrag jämfört med andra välfärdsområden. Helsingfors behöll till exempel ansvaret för att ordna social- och hälsovården och räddningsväsendet i samband med social- och hälsovårdsreformen och fick därmed inga stora ändringskostnader till följd av reformen. Trots detta allokerar den efterhandsjustering av finansieringen som görs på riksnivå Helsingfors stad kalkylerad finansiering till ett belopp av ca 150 miljoner euro 2025 och uppskattningsvis ca 140 miljoner euro 2026.

Helsingfors stads bokslut visade ett överskott 2023 och 2024. Staden har således inget underskott i bokslutet för 2023–2024 som ska täckas före utgången av 2026. Övriga regioner som får övergångsutjämningstillägg har ett underskott på över 500 euro per invånare 2023–2024, med undantag för Österbotten på 380 euro per invånare, vilket innebär att det med tanke på finansieringens tillräcklighet inte är motiverat att rikta nedskärningen till dem. 

Finansieringen ökar i alla regioner 2026 

De föreslagna ändringarna i bestämningsgrunderna för den kalkylerade finansieringen av social- och hälsovården och räddningsväsendet påverkar allokeringen av den områdesspecifika finansieringen 2026. Trots ändringarna ökar finansieringen av varje region 2026 jämfört med 2025. Ändringarna jämnar ut växlingens regionala variation något.

Även efter de ändringar som föreslås i propositionen ökar Helsingfors finansiering med 3,8% 2026 jämfört med 2025, vilket är mer än genomsnittet för hela landet (3,7%). Helsingfors stads förutsättningar för att ordna av service kan således inte anses bli äventyrade.

Välfärdsområdenas finansiering uppgår 2026 på riksnivå till sammanlagt ca 27,1 miljarder euro. Finansieringen ökar med ca 870 miljoner euro från 2025. Finansieringskalkylerna för 2026 har publicerats den 30 april 2025. 

Pressmeddelandet om finansieringskalkyler 30.4.

Mer information:
Eeva Mäenpää, regeringsråd, finansministeriet, tfn 0295 530 266, eeva.maenpaa(a)gov.fi, 
Kaarle Myllyneva, planerare, finansministeriet, tfn 0295 530 472 (finansieringskalkyler)
Antti Väisänen, ledande specialsakkunnig, finansministeriet, tfn 0295 530 466
Linda Viitala, ledande sakkunnig, inrikesministeriet, tfn 0295 488 299 (riskkoefficient för räddningsväsendet)

Sammandraget av utlåtandena
Regeringens proposition om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering 

Tidigare pressmeddelanden:
Förslag till lag om välfärdsområdenas finansiering på remiss

Ett fungerande och hållbart välfärdssamhälle Förvaltningspolitiken Hyvinvointialueet Orpos regeringsprogram
beslut finansiering förslag handlingar regeringspropositioner välfärdsområden

Se även

De behovskoefficienter som använts i den preliminära finansieringskalkylen för välfärdsområdena för 2026 har uppdaterats

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:26.6.2025 12.29

Välfärdsområden som uppnår full balans i sin ekonomi får förlängd tidsfrist för att täcka underskott

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:17.6.2025 9.43

Sju välfärdsområden beviljas fullmakt att uppta lån 2026

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.5.2025 13.40

Förslag till lag om välfärdsområdenas finansiering på remiss

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:28.1.2025 15.35

Ändringarna i lagen om välfärdsområdenas finansiering stadfästes

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:19.12.2024 15.21

Finansministeriet har publicerat en finansieringskalkyl för välfärdsområdena för 2025

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.9.2024 15.06
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation