Spetsprojektet för bättre styrning och verkställighet
Statskontoret undersöker hur statens personalresurser leds
Finansministeriet har gett Statskontoret i uppdrag att senast den 30 september 2016 lägga fram en utredning om statens personalledning och de statligt anställdas kompetensutveckling. Utredningen är en del av spetsprojektet för bättre styrning och verkställighet i enlighet med regeringsprogrammet.
Syftet är att stärka statens personalledning och koncernstyrning samt att förbättra produktiviteten och effekten av verksamheten hos statliga ämbetsverk och inrättningar.
Utredningen bör innehålla förslag om hur man kan förenhetliga processerna inom statens personalförvaltning och kompetensutveckling. Detta kan innebära omfördelning av uppgifter och resurser över ämbetsverks- och förvaltningsområdesgränserna. Förslagen bör schemaläggas så att de bildar en färdplan för den innevarande regeringsperiodens målsättningar.
- En kompetent, engagerad och innovativ personal är en tillgång för staten. Målet för regeringsprogrammet är att förbättra kvaliteten på ledarskapet i den offentliga förvaltningen och att lyfta fram innovationsförmåga och tjänstvillighet som nya tjänstemannadygder. Ledningskulturen är av stor betydelse för de anställdas välbefinnande och motivation. Därför är det skäl att reda ut på vilket sätt ledningen av personal kan stärkas och förenhetligas i hela statsförvaltningen, säger kommun- och reformminister Anu Vehviläinen som ansvarar för spetsprojektet för styrning.
Statskontoret kartlägger de resurser som i dagsläget används för personalledning vid ämbetsverk och inrättningar. Statskontoret ska föreslå hur de som för närvarande arbetar med personalledning skulle kunna utnyttjas för att genomföra strategiska projekt, samt analysera hur personalledarskapet bör moderniseras i en situation där det krävs förmåga att leda snabba ändringar och där resurserna är allt knappare. Dessutom bör utredningen granska behovet av en tjänst som statens personaldirektör. För närvarande har staten inte någon personaldirektör med ansvar för hela statsförvaltningen. Statens personaldirektör skulle ha i uppgift att svara för den strategiska utvecklingen och för att man inom statsförvaltningen har en enhetlig personal- och ledningspolitik.
Roller, befogenheter och styrning
Som arbetsgivare svarar ämbetsverken självständigt för sin produktivitet och sina resurser. Statskontoret har en viktig roll bland annat i fråga om koncerntjänster, ekonomiförvaltning, utvecklingen av verktyg för personalförvaltningen, enhetliga förfaranden och gemensam rapportering. Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) har å sin sida en viktig roll med tanke på stödprocesserna för personal och ekonomi. I Statskontorets utredning ingår att granska Statskontorets, Palkeets och ämbetsverkens självständighet i deras olika roller, samt styrningen av dem och deras befogenheter. I utredningen bör motiverade förslag till påkallade ändringar läggas fram. En mellanrapport om hur arbetet framskrider ska lämnas före den 30 juni 2016.
Spetsprojektet för bättre styrning och verkställighet tar sikte på att samordna statsrådets och statsförvaltningens ledningsprocesser till stöd för det strategiska regeringsarbetet och på att stärka den kunskapsbaserade styrningen och verkställigheten över förvaltningsgränserna. Digitalisering och användaranpassning är genomgående teman i alla reformprojekt.
Finansministeriet har inlett beredningen av en ny personalstrategi och har redan samlat in information med hjälp av en omfattande enkät om hur ledningen och de anställda vid ämbetsverken ser på framtiden. Uppgifterna kompletteras med den årliga arbetstrivselenkäten VMBaro som fokuserar på arbetsförmåga och förändringsledarskap.
Ytterligare information
Tuomas Vanhanen
specialmedarbetare, tfn 0295 530 216
Helena Tarkka
förvaltnings- och utvecklingsdirektör, tfn 0295 530 141