Expertgruppen för informationshantering inom den offentliga förvaltningen
VM099:00/2024 Organ
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Syftet med samarbetsgruppens arbete är att förenhetliga verksamhetssätten i anslutning till informationshanteringen och informationsstyrningen inom den offentliga förvaltningen och att främja interoperabiliteten mellan offentliga tjänster.
Asiantuntijaryhmän asettaminen
1.5.2024 Arbetsgrupp
Valtiovarainministeriö on asettanut Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmän toimikaudelle 1.5.2024-31.12.2027.
Dokument
-
JH_tiedonhallinnan_asiantuntijaryhmä_jäsenmuutospäätös PDF
4.9.2024 Finansministeriet
-
Asettamispäätös_Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmä PDF
11.4.2024 Finansministeriet
Projektets framskridande
Asiantuntijaryhmän asettaminen
1.5.2024 Arbetsgrupp
Valtiovarainministeriö on asettanut Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmän toimikaudelle 1.5.2024-31.12.2027.
Dokument
-
JH_tiedonhallinnan_asiantuntijaryhmä_jäsenmuutospäätös PDF
4.9.2024 Finansministeriet
-
Asettamispäätös_Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmä PDF
11.4.2024 Finansministeriet
Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmän kokous 23.5.2024
23.5.2024 Möte
Dokument
-
Kokouspöytäkirja_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_23052024 PDF
17.10.2024 Finansministeriet
-
Asialista_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_23052024 PDF
5.9.2024 Finansministeriet
Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmän kokous 19.9.2024
19.9.2024 Möte
Dokument
-
Kokouspöytäkirja_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_1909024 PDF
20.11.2024 Finansministeriet
-
JH-tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä-toimintasuunnitelma-v1 PDF
20.11.2024 Finansministeriet
-
Asialista_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_1909024 PDF
5.9.2024 Finansministeriet
Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmän kokous 30.10.2024
30.10.2024 Möte
Dokument
-
Asialista_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_30102024 PDF
16.10.2024 Finansministeriet
Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmän kokous 10.12.2024
10.12.2024 Möte
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer VM099:00/2024
Ärendenummer VN/488/2024
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 1.5.2024 – 31.12.2027
Datum för tillsättande 1.5.2024
Typ av organ Arbetsgrupp
Kontaktperson
Suvi Remes, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 530 043
[email protected]
Mål och resultat
Expertgruppen har till uppgift att
- effektivisera den offentliga förvaltningens verksamhet genom att följa upp den förvaltningsövergripande bilden av utvecklingen av informationshanteringen och identifiera centrala behov av samordning.
- sammanställning och utvärdering av gemensam praxis för att främja interoperabilitet inom den offentliga förvaltningen.
- stödja finansministeriet i upprätthållandet, vidareutvecklingen och utnyttjandet av den informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen som avses i 6 § i informationshanteringslagen (906/2019) vid konsekvensbedömningen av administrativa reformer.
- stödja ministerierna vid utarbetandet av riktlinjer som främjar interoperabiliteten mellan den offentliga förvaltningens gemensamma informationslager enligt 6 § i informationshanteringslagen (906/2019) och att samordna samarbetet i fråga om vidareutvecklingen av riktlinjerna.
- behandla centrala utvecklingsplaner, åtgärder och regleringsförslag som påverkar informationshanteringen, utnyttjandet av information och främjandet av informationens rörlighet inom den offentliga förvaltningen och att bedöma deras konsekvenser.
- följa upp det internationella verksamhetsfältet för informationspolitik och informationshantering, skapa en gemensam lägesbild samt följa upp genomförandet av centrala åtgärder och rekommendationer.
Expertgruppen samarbetar vid behov med olika expertnätverk och ekosystem i syfte att främja effektivt samarbete. Gruppen har möjlighet att inleda sådana utredningar och undersökningar eller sådan arbetsgruppsverksamhet som den anser vara nödvändiga för utförandet av uppdraget.
Sammandrag
Syftet med samarbetsgruppens arbete är att förenhetliga verksamhetssätten i anslutning till informationshanteringen och informationsstyrningen inom den offentliga förvaltningen och att främja interoperabiliteten mellan offentliga tjänster.
Utgångspunkter
Finansministeriet ska i enlighet med 7 § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (informationshanteringslagen 906/2019) ombesörja att det för koordineringen av samarbetet mellan den offentliga förvaltningens informationshantering och produktionen av informations- och kommunikationstekniska tjänster har ordnats samarbetsmetoder och samarbetsförfaranden för myndigheter vid statliga ämbetsverk och inrättningar, välfärdsområden, välfärdssammanslutningar samt för kommunala myndigheter. Lagen innehåller inte några särskilda bestämmelser om hur samarbetet ska ordnas, utan finansministeriet kan tillsätta sådana samarbetsstrukturer som ministeriet anser nödvändiga.
Finansministeriet tillsatte år 2020 med stöd av informationshanteringslagen fyra samarbetsgrupper för informationshantering, där man följde utvecklingen av digitaliseringen och informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen och bedömde vilka konsekvenser de planerade ändringarna i den offentliga förvaltningens uppgifter, tjänster och informationssystem har för myndigheternas verksamhet. Gruppernas mandatperioder har i regel gått ut den 31 december 2023. Vid beredningen av omställningen av samarbetsstrukturerna har målet varit en verksamhetsmodell som lämpar sig för den nuvarande verksamhetsmiljön och möjliggör intressentgruppernas delaktighet på ett ändamålsenligt sätt. I modellen beaktas också det samarbete kring ansvarsområdet för digitalisering och dataekonomi som kommunikationsministeriet tillsatte den 26 oktober 2023.
Expertgruppen för informationshantering inom den offentliga förvaltningen stöder planeringen och beslutsfattandet i myndigheternas verksamhet genom att erbjuda förvaltningsövergripande samarbete och kompetens om olika teman inom informationshanteringen, genom att följa den övergripande bilden av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen och genom att ta fram åtgärdsförslag utifrån den. Gruppen behandlar i samarbete centrala nationella och internationella åtgärds- och regleringsförslag som gäller informationshantering och bedömer deras konsekvenser.
Expertgruppens arbete stärker genomslagningen hos styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen och identifierar centrala behov av samordning.
Samarbetet främjar dessutom öppenheten i verksamheten och gör det möjligt att utnyttja intressentgruppernas synpunkter och kompetens vid beredningen av ärenden som gäller informationshantering. Samarbetet stöder genomförandet av finansministeriets informationspolitiska och informationshanteringsinriktade mål och uppgifter.
Finansministeriet har tillsatt en expertgrupp för den offentliga förvaltningen för mandatperioden 1.5.2024–31.12.2027.
Toimielimen asettaminen
-
Asettamispäätös_Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmä PDF
11.4.2024 Finansministeriet
Toteuttaminen
-
Kokouspöytäkirja_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_1909024 PDF
20.11.2024 Finansministeriet
-
JH-tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä-toimintasuunnitelma-v1 PDF
20.11.2024 Finansministeriet
-
Kokouspöytäkirja_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_23052024 PDF
17.10.2024 Finansministeriet
-
Asialista_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_30102024 PDF
16.10.2024 Finansministeriet
-
Asialista_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_1909024 PDF
5.9.2024 Finansministeriet
-
Asialista_JH_tiedonhallinnan-asiantuntijaryhmä_23052024 PDF
5.9.2024 Finansministeriet
Päätös jatkoajasta, muutoksesta tai kokoonpanon muuttamisesta
-
JH_tiedonhallinnan_asiantuntijaryhmä_jäsenmuutospäätös PDF
4.9.2024 Finansministeriet
Arbetsgrupp
Person
Roll, Mandattid
Huotari, Maarit
Lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö
finansministeriet
Roll: Ordförande
1.5.2024 – 31.12.2027
Oikarinen, Tommi
Tietohallintoneuvos
finansministeriet
Roll: Vice ordförande
1.5.2024 – 31.12.2027
Ackerman, Emil
tietojohtaja
Pirkanmaan hyvinvointialue
Företräder aktör: Sisä-Suomen yhteistyöalue
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Antikainen, Katja
tieto- ja vaikuttavuusjohtaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Företräder aktör: Sisä-Suomen yhteistyöalue
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Asunta, Anju
Projektipäällikkö
miljöministeriet
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Björkman, Mervi
Tietoasiantuntija
statsrådets kansli
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Elho, Jan
Järjestelmäasiantuntija
kommunikationsministeriet
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Hagman-Seppänen, Kirsi
johtava asiantuntija
Kansaneläkelaitos
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Huhta, Iivari
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Hänninen, Heli
erityisasiantuntija
Suomen Kuntaliitto
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Jauhiainen, Jari
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Jormanainen, Jaana
Erityisasiantuntija
Suomen Kuntaliitto
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Jumppainen, Milja
Asiantuntija
inrikesministeriet
Roll: Ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Järvinen, Juha
Erityisasiantuntija
miljöministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Keränen, Jarno
Tietoasiantuntija
statsrådets kansli
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Lahtelin, Sanna
vs. arkistopäällikkö
Kuopion kaupunki
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Majurinen, Hanna
Erityisasiantuntija
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Manninen, Ilkka
tietohallintojohtaja
Porin kaupunki
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Marttila, Anna-Maija
Tietoasiantuntija
finansministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Mielityinen, Ida
Toiminnanjohtaja
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Nylund, Sofia
tietohallintopäällikkö
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala
Företräder aktör: Etelä-Suomen yhteistyöalue
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Paananen, Timo
johtava asiantuntija
Kansaneläkelaitos
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Pajuluoma, Manu
tietohallintojohtaja
Lapin ammattikorkeakoulu
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Pakanen, Aulikki
Neuvotteleva virkamies
försvarsministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Paloposki, Jyrki
tietohallintopäällikkö
utrikesministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Penttinen, Katja
kehittämispäällikkö
Kuopion kaupunki
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Päkkilä, Mikko
tietohallintojohtaja
Lapin hyvinvointialue
Företräder aktör: Pohjois-Suomen yhteistyöalue
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Rautavirta, Maria
yksikön johtaja
kommunikationsministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Salminen, Tiina
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Sandberg, Anna
Erityisasiantuntija
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Ståhlberg, Jaakko
Toiminnanohjausjohtaja
Turun kaupunki
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Tornberg, Kalle
tietopalvelupäällikkö
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Företräder aktör: Pohjois-Suomen yhteistyöalue
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Tuikkanen, Mika
Johtava tietohallintoasiantuntija
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Medlem
1.5.2024 – 31.12.2027
Ukkola, Timo
Erityisasiantuntija
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Personlig ersättare
1.5.2024 – 31.12.2027
Permanenta sakkunniga
Person
Roll, Mandattid
Remes, Suvi
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Generalsekreterare
1.5.2024 – 31.12.2027
Remes, Suvi
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Ansvarig person
1.5.2024 –
Remes, Suvi
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.5.2024 – 31.12.2027
Tuominen, Petri
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Sakkunnig
1.5.2024 – 31.12.2027