Lahdessa ja Lappeenrannassa valtion viranomaisen palveluja saa yhdestä osoitteesta
Lappeenrannan uudistunut virastotalo aukesi 12. kesäkuuta, ja Lahden virastotalo aukeaa 26. kesäkuuta. Uudistukset ovat osa valtiovarainministeriön hanketta, jossa valtion käyntiasiointi kootaan yhteisiin palvelupisteisiin 2020-luvun aikana koko Suomessa. Samalla tehostetaan valtion tilankäyttöä, kun virastot muuttavat yhteiskäyttöisiin toimistotiloihin.
Yhteisissä palvelupisteissä on tavoitteena tarjota valtion virastojen palvelujen lisäksi myös Kelan, kuntien ja hyvinvointialueiden palveluita sekä antaa viranomaisasiointiin liittyvää neuvontaa ja tukea sähköiseen asiointiin.
Lappeenrannassa ensivaiheessa palveluja tarjoavat Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Kaakkois-Suomen TE-toimisto, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Etelä-Karjalan hyvinvointialueen työllisyyden monialainen yhteispalvelu (TYP), oikeusapu, talous- ja velkaneuvonta, edunvalvonta, Maanmittauslaitos, Ulosottolaitos, Verohallinto, Kela sekä Maahanmuuttovirasto. Yhteiskäyttöisissä toimistotiloissa työskentelevät edellä mainittujen virastojen lisäksi Business Finland ja myöhemmin myös Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Fintraffic Raide Oy, Traficom, Rikosseuraamuslaitos (RISE) ja Väylävirasto.
Lahdessa ensivaiheessa palveluja tarjoavat DVV, Ulosottolaitos, Hämeen TE-toimisto, Hämeen ELY-keskus, Maanmittauslaitos, Verohallinto ja Kela. Yhteiskäyttöisissä toimistotiloissa työskentelevät edellä mainittujen lisäksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), Business Finland, Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Etelä-Suomen aluehallintovirasto.
Palveluiden kokoaminen saman katon alle helpottaa asioimista julkisen hallinnon kanssa
”Julkiset palvelut ovat olemassa kansalaisia, yrityksiä ja yhteisöjä varten. Käyntiasioinnin tulee olla mahdollisimman helppoa, sujuvaa ja myös kustannustehokasta. Uudistus vastaakin isoihin yhteiskunnallisiin muutoksiin kuten työn murroksen, sähköisten palvelujen käytön lisääntymisen ja tiukentuvan julkisen talouden tuomiin haasteisiin. Meidän on jaettava osaamista ja tehtävä viranomaisten kesken entistä tiiviimpää yhteistyötä. Tämä tarkoittaa käyntiasioinnin kokoamista ja turhiksi käyvistä tiloista luopumista”, kertoo alivaltiosihteeri Susanna Huovinen.
Lahden ja Lappeenrannan yhteiset palvelupisteet kokeilevat yleistä palveluneuvontaa, jossa palveluneuvojat opastavat yhteiseen palvelupisteeseen tulevia asiakkaita, ottavat vastaan viranomaisten asiakirjoja ja antavat asiakkaille digitukea. Lisäksi syyskuusta eteenpäin Lahden ja Lappeenrannan yhteiset palvelupisteet kokeilevat iltapäivästä laajennettua aukioloa, joka vastaa kansalaisten toiveeseen asioida viranomaisten kanssa myös niin sanotun virka-ajan jälkeen.
Virastot viestivät palveluajoistaan yhteisessä palvelupisteessä omilla verkkosivuillaan sekä Suomi.fi-verkkopalvelussa. Lahden ja Lappeenrannan tilauudistusprojektit toteutti valtion tiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt.
Seuraavien maakuntien suunnittelu alkaa ensi vuonna
Valtiovarainministeriö päättää kesäkuussa 2023 seuraavista maakunnista, joissa palveluita ja toimistotiloja aletaan koota yhteisiin tiloihin. Näillä alueilla tehdään suunnitelmat uudistuksen toteuttamisesta yhteistyössä hankkeeseen osallistuvien palveluntuottajien ja paikallisten toimijoiden kanssa vuonna 2024. Senaatti-kiinteistöt remontoi parhaillaan myös muita virastojen yhteisiä toimistotiloja maakunnissa, joissa palvelu- ja toimitilaverkkouudistus ei ole vielä käynnissä. Näissä projekteissa asiakaspalvelua ja yhteiskäyttöisiä tiloja kuitenkin kehitetään uudistuksen tavoitteiden mukaan. Tarkemmat suunnitelmat tästä tehdään, kun uudistuksen toteutus alkaa kyseisessä maakunnassa.
Lisätietoja:
Kehittämisjohtaja Marko Puttonen, puh. 0295 530 271, marko.puttonen(at)gov.fi
Neuvotteleva virkamies Jaana Salmi puh. 029 553 0286, jaana.salmi(at)gov.fi
Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
Asiointi yhteisessä palvelupisteessä