Sokeriverotyöryhmän väliraportti valmistunut
Vuoden 2012 alussa työnsä aloittanut sokeriverotyöryhmä luovutti 5.7.2012 väliraporttinsa valtiovarainministeriölle. Raportissa esitellään työryhmän tähänastista selvitystä, mahdollisia veromalleja ja työryhmän alustavia johtopäätöksiä. Lopulliset johtopäätökset ja suositukset esitellään marraskuun 2012 lopussa annettavassa loppuraportissa. Väliraportista annettavien lausuntojen avulla on tarkoitus kerätä tietoa eri veromallien vaikutuksista työryhmän jatkotyöskentelyä varten.
Vaihtoehtoina vero elintarvikkeen kokonaissokeripitoisuuden tai lisätyn sokerin määrän mukaan tai nykyisen makeisveron laajentaminen uusiin tuotteisiin
Työryhmä on tarkastellut raportissaan erilaisia mahdollisia veromalleja. Työryhmä ehdottaa veronalaisiksi elintarvikeryhmiä, jotka yleensä sisältävät sokeria ja joista sitä saadaan runsaasti. Tuotteen sokeripitoisuuteen perustuvassa sokeriveromallissa verotettavia tuoteryhmiä olisi enemmän kuin tuotteen painoon tai tilavuuteen perustuvassa, nykyisenkaltaisessa makeisveromallissa. Sokerivero voisi perustua tuotteen kokonaissokeripitoisuuteen tai vain lisätyn sokerin määrään.
Sokeripitoisuuteen perustuvassa verossa verollisia olisivat työryhmän ehdotuksen mukaan muun muassa makeiset, mehut ja virvoitusjuomat, makeat leivonnaiset, sokeri, siirapit, sokerilla säilötyt hedelmät ja kasvikset, hillot sekä sokerilla makeutetut maitotuotteet. Laajennetussa makeisverossa verollisia olisivat nykyisten makeisveron alaisten makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien lisäksi esimerkiksi makeat leivonnaiset ja keksit. Tuoreiden, jalostamattomien kasvisten, marjojen ja hedelmien verottaminen ei edistä terveellistä ravitsemusta, minkä takia niitä ei tulisi ottaa sokeriverotuksen piiriin, vaikka ne sisältävät sokeria.
EU-oikeus asettaa monia reunaehtoja verotukselle
Kansallinen ja EU:n lainsäädäntö asettavat pakottavia reunaehtoja veromallille. Esimerkiksi verolainsäädäntöä koskevat yleiset säännökset edellyttävät verollisten tuotteiden tarkkaa määrittelyä ja EU:n oikeus rajoittaa merkittävästi mahdollisuuksia valikoida veronalaiset ja veron ulkopuolelle jäävät tuoteryhmät vapaasti. Merkittävimmät rajoitukset veromallille tulevat EU-oikeuden syrjimättömyysperiaatteesta ja valtiontukisäännöksistä. Unionin oikeus edellyttää käytännössä, että veron on oltava samansuuruinen kotimaisille ja tuontituotteille.
Myös veron määräytymisperusteiden ja verotusmenettelyn tulee olla yhdenmukaiset siten, että vero määräytyy tuotteen alkuperästä riippumatta saman ominaisuuden perusteella (esimerkiksi kokonaissokeripitoisuus, lisätty sokeri tai tuotteen paino). Lisäksi verojärjestelmän tulisi olla sellainen, ettei kenenkään voida katsoa saavan kilpailuetua.
Verotuksella voidaan vaikuttaa tuotteiden hintaan ja ainoastaan välillisesti terveyteen. Yhteiskunnallisesti yksilön terveyttä edistäviin valintoihin voidaan vaikuttaa verotuksen lisäksi lainsäädännöllä, suosituksilla, ohjauksella ja koulutuksella, viestinnällä ja mainonnalla sekä terveys- ja sosiaalipalvelujärjestelmän ja ympäristösuunnittelun avulla. Veromallia rakennettaessa tulee kuitenkin pyrkiä malliin, joka mahdollisuuksien mukaan ohjaisi kuluttajia terveellisempiin valintoihin.
Työryhmä selvittää ja arvioi syksyllä, millaisia vaikutuksia erilaisilla verovaihtoehdoilla olisi. Työryhmä ottaa jatkotyöskentelyssään huomioon annetut lausunnot.
Sokeriverotyöryhmän väliraportti
Lisätietoja: työryhmän puheenjohtaja, erityisasiantuntija Tanja Nurmi, puh. 02955 30335 (6.7. asti), työryhmän sihteeri, ylitarkastaja Hanne-Riikka Nalli p. 02955 30316 (6.7. asti) ja finanssisihteeri Veli Auvinen p. 02955 30384 (24.7.2012 alkaen)