Statens service- och lokalnät förnyas i Nyland och Lappland

Projektgrupperna i Nyland och Lappland har berett regionala planer för reformen av den offentliga förvaltningens kundservice- och lokalnät. Principerna för planeringen är desamma överallt, men de regionala särdragen, såsom befolkningsmängden, påverkar lösningarna och ordnandet av servicen.
Gruppernas arbete är ett led i statens service- och lokalnätprojekt vars mål är att koncentrera den offentliga förvaltningens service till gemensamma Finlandsdiskar före 2030.
Projektets styrgrupp godkände Nylands och Lapplands regionala planer den 17 juni.
Planerna innehåller bland annat förslag till placering av de nya Finlandsdiskarna i landskapen. Förslagen behandlas som en rikstäckande helhet efter att den regionala planeringen slutförts i alla landskap under 2026.
Lösningen med distansservice stöder regional tillgång till service
Avsikten är att Finlandsdiskarna placeras så att människorna i regel har tillgång till service inom högst en timmes bilfärd. För att efterfrågan på service ska kunna tryggas måste det också finnas tillräckligt med invånare i området. I glest bebodda områden, såsom Lappland, kan det bli svårt att svara på dessa kriterier men den lösning med distansservice som tas i bruk hösten 2025 underlättar tillgången till service.
Vid många Finlandsdiskar baserar sig uträttandet av ärenden i fortsättningen på distanskontakt mellan kunden och myndigheten. Den gemensamma distansservicelösningen testas under hösten i Imatra, Nurmes och Borgå. Distansservice möjliggör smidig skötsel av ärenden och effektiviserar ämbetsverkens verksamhet där servicen behövs. Det gör det också lättare att betjäna kunder med ett främmande språk som modersmål, eftersom en tolk kan anslutas till servicesituationen på distans.
Övergången till gemensamma arbetsmiljöer effektiviserar användningen av statens lokaler och de eftersträvade besparingarna uppgår upp till 50 miljoner euro per år. Lokalernas sparpotential är störst i städer med störst befolkning.
I planen för Nyland ser man nu också över huvudstadsregionens behov av service och lokaler. Kundantalet är stort i området, vilket innebär att behovet av lokaler och tjänster också är stort. Vid ämbetshuset i Böle i Helsingfors byggs landets största enskilda Finlandsdisk och gemensamma arbetsmiljö. Den ska bli färdig 2026.
I reformen deltar:
- Regionförvaltningsverken
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- NTM-centralerna
- Migrationsverket
- Lantmäteriverket
- Rättstjänstverket
- Polisens tillståndsförvaltning
- Brottspåföljdsmyndighetens byråer för samhällspåföljder
- Utsökningsverket
- Skatteförvaltningen.
Folkpensionsanstalten och kommunerna, samt i tillämpliga delar välfärdsområdena, kommer också att delta i kundserviceställena i mån av möjlighet.
Mer information:
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 530 271, marko.puttonen(at)gov.fi