Verotuksen oikaisulautakunnan ennakkopäätöksistä voi valittaa suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Hallitus esittää, että tuloverotuksessa, kiinteistöverotuksessa sekä perintö- ja lahjaverotuksessa mahdollistettaisiin ennakkopäätösvalituksen tekeminen oikaisuvaatimusmenettelyssä annetusta verotuksen oikaisulautakunnan päätöksestä suoraan korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Asian käsittely ennakkopäätösvalituksena edellyttäisi korkeimman hallinto-oikeuden antamaa valituslupaa ja valituslupa voitaisiin myöntää vain ennakkopäätösperusteella. Menettely edellyttäisi myös muutoksenhakijan vastapuolen suostumusta asian käsittelyyn ennakkopäätösvalituksena.
Ennakkopäätösvalitusta koskeva menettely olisi poikkeuksellista ja kyseessä tulisi olla ennakkopäätösluonteinen selkeän oikeuskysymyksen sisältävä tapaus. Se nopeuttaisi laintulkintaa koskevan oikeuskäytännön syntymistä ja edistäisi verotuksen ennakoitavuutta, yhtenäisyyttä ja oikeusvarmuutta. Menettelyllä tavoitellaan vastaavia etuja kuin yleisissä tuomioistuimissa käyttöön otetussa ennakkopäätösvalitusmenettelyssä.
Verotuksen ennakollista oikeusturvajärjestelmää yhtenäistettäisiin siten, että tuloverotuksen ennakkotietomenettely korvattaisiin ennakkoratkaisumenettelyllä ja ratkaisut säädettäisiin valituskelpoisiksi.
Arvonlisäverotuksessa, varainsiirtoverotuksessaja arpajaisverotuksessa otettaisiin käyttöön menettely, joka siirtäisi muutoksenhaussa prosessinjohdon nykyistä selkeämmin hallinto-oikeudelle. Myös eräisiin muihin verotuksen muutoksenhakumenettelyihin ehdotetaan yhtenäistäviä ja selkeyttäviä muutoksia.
Verosta vapauttamista koskevia säännöksiä muutettaisiin siten, että Verohallinto ratkaisisi verosta vapauttamista koskevat hakemusasiat, kuitenkin siten, että kunta ratkaisisi kunnallisverosta tai kiinteistöverosta vapauttamista koskevat asiat, jos kunta pidättää ratkaisuvallan itselleen.
Verohallinnon kantamien verojen ja maksujen lykkäystä sekä maksujärjestelyä koskevat säännökset yhdistettäisiin maksujärjestelyksi.
Verotililaissa säädettyä myöhästymismaksua lievennettäisiin siten, että myöhästymismaksu laskettaisiin 15 prosentin vuotuisen korkokannan mukaisesti, ja sen enimmäismäärä verolajilta olisi 15 prosenttia myöhässä ilmoitetun maksettavan veron määrästä, kuitenkin enintään 15 000 euroa. Työnantajan sosiaaliturvamaksun palautusmenettely säädettäisiin vastaamaan muita verotililain soveltamisalaan kuuluvia veroja.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan pääsääntöisesti vuoden 2013 alusta. Ennakkopäätösvalitusta koskeva muutos tulisi voimaan vuoden 2014 alusta.
Lisätietoja antaa ylitarkastaja Timo Annala, puh. 02955 30318