Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmä kaudelle 2023-26
VM017:00/2023 Toimielin
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Tulotietojärjestelmästä annetun lain 19 §:n 5 momentin mukaan valtiovarainministeriö nimeää Tulorekisteriyksikön esityksestä Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmän määräajaksi, kuitenkin enintään neljäksi vuodeksi.
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero VM017:00/2023
Asianumerot VN/34028/2022
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.1.2023 – 31.12.2026
Asettamispäivä 15.12.2022
Toimielimen tyyppi Neuvottelukunta
Yhteyshenkilö
Arto Leinonen, Hankepäällikkö
puh. +358 295 530 450
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Tulotietojärjestelmästä annetun lain 19 §:n 1 , 2 ja 4 momenttien mukaan yhteistyöryhmä käsittelee tulotietojärjestelmän kehittämissuuntia ja toimintalinjoja sekä suorituksen maksajien, tiedon käyttäjien ja Tulorekisteriyksikön välistä yhteistyötä tulotietojärjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä. Lisäksi yhteistyöryhmä käsittelee tulorekisteriin ilmoitettavien tietojen ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin perusteella Verohallinnon toimivaltaan kuuluvien hallinnollisten seuraamusten ja niiden määräämiseen liittyvien menettelyjen toimivuutta sekä niiden kehittämistarpeita. Yhteistyöryhmä ei kuitenkaan käsittele Tulorekisteriyksikölle kuuluvia positiiviseen luottotietorekisteriin liittyviä asioita.
Lain 21 §:n mukaan Tulorekisteriyksikön tulee vuosittain laatia tulotietojärjestelmää koskevasta toiminnastaan kertomus yhteistyöryhmälle. Lisäksi Tulorekisteriyksikkö laatii tulotietojärjestelmää koskevan seuraavaa vuotta käsittävän toiminta- ja taloussuunnitelman sekä seuraavaa kolmea vuotta käsittävän kehittämissuunnitelman. Asiakirjoista tulee pyytää lausunto tulorekisterin tiedon käyttäjiltä, jonka jälkeen asiakirjat lausuntoineen käsitellään yhteistyöryhmässä.
Tiivistelmä
Tulotietojärjestelmästä annetun lain 19 §:n 5 momentin mukaan valtiovarainministeriö nimeää Tulorekisteriyksikön esityksestä Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmän määräajaksi, kuitenkin enintään neljäksi vuodeksi.
Lähtökohdat
Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmästä on säädetty tulotietojärjestelmästä annetussa laissa (53/2018).
Yhteistyöryhmässä on puheenjohtaja ja enintään seitsemäntoista muuta jäsentä. Jäsenistä puheenjohtajan tulee olla valtiovarainministeriön, yhden jäsenen sosiaali- ja terveysministeriön, yhden Verohallinnon, yhden Kansaneläkelaitoksen, yhden Eläketurvakeskuksen ja kahden Tulorekisteriyksikön nimeämiä. Sen lisäksi ainakin kaksi jäsentä edustaa suorituksen maksajatahoja ja ainakin yksi tulonsaajatahoja. Jokaiselle jäsenelle määrätään varajäsen samalla tavalla.
Koordinaatioryhmän asettaminen
-
Yhteistyöryhmän asettamispäätös allekirjoitettu_151222 PDF
5.1.2023 Valtiovarainministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Leinonen, Arto
Hankepäällikkö
valtiovarainministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
1.1.2023 – 31.12.2026
Leinonen, Arto
Hankepäällikkö
valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.1.2023 – 31.12.2026