Inkomstregisterenhetens samarbetsgrupp 2023-26
VM017:00/2023 Organ
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Tulotietojärjestelmästä annetun lain 19 §:n 5 momentin mukaan valtiovarainministeriö nimeää Tulorekisteriyksikön esityksestä Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmän määräajaksi, kuitenkin enintään neljäksi vuodeksi.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer VM017:00/2023
Ärendenummer VN/34028/2022
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 1.1.2023 – 31.12.2026
Datum för tillsättande 15.12.2022
Typ av organ Delegation
Kontaktperson
Arto Leinonen, Hankepäällikkö
tel. +358 295 530 450
[email protected]
Mål och resultat
Tulotietojärjestelmästä annetun lain 19 §:n 1 , 2 ja 4 momenttien mukaan yhteistyöryhmä käsittelee tulotietojärjestelmän kehittämissuuntia ja toimintalinjoja sekä suorituksen maksajien, tiedon käyttäjien ja Tulorekisteriyksikön välistä yhteistyötä tulotietojärjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä. Lisäksi yhteistyöryhmä käsittelee tulorekisteriin ilmoitettavien tietojen ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin perusteella Verohallinnon toimivaltaan kuuluvien hallinnollisten seuraamusten ja niiden määräämiseen liittyvien menettelyjen toimivuutta sekä niiden kehittämistarpeita. Yhteistyöryhmä ei kuitenkaan käsittele Tulorekisteriyksikölle kuuluvia positiiviseen luottotietorekisteriin liittyviä asioita.
Lain 21 §:n mukaan Tulorekisteriyksikön tulee vuosittain laatia tulotietojärjestelmää koskevasta toiminnastaan kertomus yhteistyöryhmälle. Lisäksi Tulorekisteriyksikkö laatii tulotietojärjestelmää koskevan seuraavaa vuotta käsittävän toiminta- ja taloussuunnitelman sekä seuraavaa kolmea vuotta käsittävän kehittämissuunnitelman. Asiakirjoista tulee pyytää lausunto tulorekisterin tiedon käyttäjiltä, jonka jälkeen asiakirjat lausuntoineen käsitellään yhteistyöryhmässä.
Sammandrag
Tulotietojärjestelmästä annetun lain 19 §:n 5 momentin mukaan valtiovarainministeriö nimeää Tulorekisteriyksikön esityksestä Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmän määräajaksi, kuitenkin enintään neljäksi vuodeksi.
Utgångspunkter
Tulorekisteriyksikön yhteistyöryhmästä on säädetty tulotietojärjestelmästä annetussa laissa (53/2018).
Yhteistyöryhmässä on puheenjohtaja ja enintään seitsemäntoista muuta jäsentä. Jäsenistä puheenjohtajan tulee olla valtiovarainministeriön, yhden jäsenen sosiaali- ja terveysministeriön, yhden Verohallinnon, yhden Kansaneläkelaitoksen, yhden Eläketurvakeskuksen ja kahden Tulorekisteriyksikön nimeämiä. Sen lisäksi ainakin kaksi jäsentä edustaa suorituksen maksajatahoja ja ainakin yksi tulonsaajatahoja. Jokaiselle jäsenelle määrätään varajäsen samalla tavalla.
Koordinaatioryhmän asettaminen
-
Yhteistyöryhmän asettamispäätös allekirjoitettu_151222 PDF
5.1.2023 Finansministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Leinonen, Arto
Hankepäällikkö
finansministeriet
Roll: Ansvarig person
1.1.2023 – 31.12.2026
Leinonen, Arto
Hankepäällikkö
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.1.2023 – 31.12.2026