Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut -kehittämisohjelma
VM101:00/2006 Kehittäminen
Vuosina 20062007 käynnistettäviä ohjelman kärkihankkeita ovat:
kansalaisten ja yritysten tunnistaminen
yhteinen sähköisten palvelujen alusta
Vuosina 20082009 käynnistettäviä hankkeita ovat:
yhteisen sähköisten palvelujen alustan jatkokehittäminen
asiakas- ja palvelutuki
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM101:00/2006
Asianumerot
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 15.6.2006 – 11.2.2009
Asettamispäivä
Tavoitteet ja tuotokset
Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut
-kehittämisohjelmassa luodaan hallinnon yhteiset sähköisen asioinnin toimintamallit sekä kehitetään suomi.fi:stä ja yritys-suomi.fi:stä vuorovaikutteinen sähköisen asioinnin kokonaisuus, johon hallinnonalat voivat toteuttaa asiakaslähtöisiä palveluja hyödyntäen yhteisiä tukipalveluita ja tietovarantoja sekä sähköisen asioinnin komponentteja. Myös aiemmin toteutetut sähköiset palvelut voidaan liittää palvelukokonaisuuteen.
Lähtökohdat
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT-toiminnan kehittämisestä (15.6.2006) sisältää valtioneuvoston linjaukset ja kehittämisohjelmat valtion yhteisen IT-toiminnan kehittämiseksi vuosina 20062011. Kehittämisohjelmien kärkihankkeet ovat askeleita kohti periaatepäätöksessä kuvattua pidemmän tähtäimen tavoitetilaa valtionhallinnon IT-toiminnasta.
Periaatepäätöksessä esitettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi käynnistetään viisi kehittämisohjelmaa: Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut, Yhteentoimivuus (tietohallinnon arkkitehtuurit ja menetelmät), Yhteiset tietojärjestelmät, Yhtenäiset perustietotekniikkapalvelut ja Tietoturvallisuus.
Lisätietoja
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet