Sähköisen asioinnin asiointitilin ja tavoitettavuustiedon vaatimusmäärittely -projekti
VM101:03/2006 Kehittäminen
Projektiin kuuluvat seuraavat tehtäväkokonaisuudet:
1) Työsuunnitelman tarkentaminen, sis. erityisesti käyttäjäryhmätyöskentelyn sekä käyttäjätutkimukset ja käytettävyysarvioinnit
2) Viestintäsuunnitelman laatiminen ja viestintä suunnitelman mukaisesti
3) Toiminnalliset ja tekniset vaatimusmäärittelyt
4) Lainsäädännön, tietosuojan ja tietoturvan vaikutusten ja mahdollisten muutostarpeiden tarkastelu jatkuvana prosessina
5) Arkkitehtuurin suunnittelu osana valtiotason tavoitearkkitehtuuria, olemassa olevien ja kehitteillä olevien olennaisimpien ratkaisujen hyödyntäminen/liittyminen
6) Tuotannonaikaisen organisoinnin, vastuujaon sekä palvelumallin suunnittelu ja neuvonta-, tuki- ja koulutuspalveluiden suunnittelu
7) Hankinnan ja sopimusmallien suunnittelu ja valmistelu yhdessä Hanselin asiantuntijoiden kanssa
8) Suunnitelma toteutuksen vaiheistuksesta, käyttöönottosuunnitelma vuosille 2009-2011
9) Projektin ohjaus ja koordinointi, laadunvarmistus laaditun suunnitelman ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM101:03/2006
Asianumerot 68/18/2007
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 15.10.2007 – 31.10.2008
Asettamispäivä 12.10.2007
Tavoitteet ja tuotokset
Tavoitteena on luoda sähköiseen tiedoksiantoon laadukas ja kustannustehokas valtion ja kuntien yhteisratkaisu sekä yhteiset toimintamallit sisältäen tarvittavat tuki- ja neuvontapalvelut sekä tuotannonaikaisen organisoinnin ja palvelumallin.
Hankkeessa kehitetään sähköisen tiedoksisaamisen mahdollistava yhteisratkaisu, joka
- Edistää asiakkaan ja julkishallinnon välistä vuorovaikutusta huomioiden kansalaisten, yritysasiakkaiden sekä viranomaisten tarpeet.
- Luo ratkaisut kansalaisten sekä yritysasiakkaiden sähköisen tavoitettavuustiedon hallintaan hyödyntäen mahdollisuuksien mukaan olemassa olevia Väestötietojärjes-telmän (VTJ) sekä Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän (YTJ) tietovarantoja, palveluita ja rajapintoja.
- Tarjoaa keskitetyn asiakaskohtaisen paikan, jossa asiakas voi seurata asioidensa käsittelyn etenemistä ja saada päätösasiakirjat sähköisessä muodossa. Asiointitilin kautta on myös mahdollista nähdä asiaan liittyvät aineistot ja asiointitiliin voidaan liittää myös omien rekisteritietojen kyselyt ja tietojen päivitysmahdollisuus.
- Edistää kansalaisen elämäntilanteen ja yrityksen elinkaaren mukaisien ennakoivien palveluiden kehittämistä.
- Mahdollistaa saumattoman yhteentoimivuuden avoimien ja standardoitujen rajapintojen periaattein portaalien ja sähköisten asiointipalveluiden kanssa ilman uutta tunnistautumista kytkeytyen hallinnon operatiivisiin järjestelmiin ja asianhallinnan rat-kaisuihin.
- Noudattaa hyvää hallintomenettelyä ja tiedonhallintatapaa, tietosuojan, korkeatasoisen tietoturvan sekä lainsäädännön määräyksiä ja periaatteita.
Asiointitiliin liittyy kiinteästi sähköinen tavoitettavuustieto sekä suostumusten ja valtuutus-ten hallinta koskien asiointitilin toiminnallisuutta. Asiointitilin muutoksista lähetetään asiakkaalle tieto sovitun mukaisesti esim. kännykkään tai sähköpostiin.
Asiointitili on valmistuessaan liitettävissä jo olemassa oleviin sähköisiin asiointipalveluihin. Keskitetyllä asiointitiliratkaisulla voidaan nopealla aikataululla edistää asiakkaan ja julkishallinnon välistä vuorovaikutusta merkittävästi.
Lähtökohdat
Valtioneuvosto teki 15.6.2006 periaatepäätöksen valtionhallinnon IT-toiminnan kehittämisestä. Sähköisen asioinnin alustan kehittäminen on yksi periaatepäätöksen mukaisesti käynnistetyistä kärkihankkeista ja kuuluu Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut -kehittämisohjelmaan. Strategisia tavoitteita ovat asiakaskeskeisyyden lisääminen, kustannustehokkuuden ja tuottavuuden lisääminen sekä uusien laadukkaiden palveluiden syntymisen tukeminen. Yhtenä keinona tavoitteiden saavuttamiseksi julkishallinto voi tarjota yhteisiä alustoja, ratkaisuja ja palveluja, jotka nopeuttavat ja yhtenäistävät sähköisten asiointipalvelujen kehittämistä. Yhteisratkaisujen kehittämisen keskeisin tavoite on mahdollistaa julkishallinnon sähköisten palvelujen kehittäminen ja käyttöönotto nopeammin, halvemmalla ja vähemmällä kokonaistyömäärällä.
Sähköisen asioinnin alustan kehittämistyö käynnistettiin esitutkimusvaiheella, joka läpi-vietiin 1.10.2006 31.5.2007. Esitutkimusraportti Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat - kehitettävät yhteiset alustat, palvelut ja ratkaisut valmistui 31.5.2007. Esi-tutkimusraportissa kuvatut tärkeimmät kehittämiskohteet ovat:
- Sähköisten palvelujen alusta
- Asiointitili
- Asiointiviestien välitys
- Tavoitettavuustieto
- Kansallisten perustietovarantojen rajapinnat
Valtion IT-toiminnan johtoryhmä on tehnyt päätöksen hankkeen jatkamisesta siten, että seuraavana vaiheena työstetään vaatimusmäärittelyt esitutkimusraportissa ehdotetuille ko-konaisuuksille. Ensimmäisenä käynnistyy asiointitilin ja tavoitettavuustiedon vaatimusmää-rittely. Päätökset hankkeen toteutusvaiheista tehdään vaatimusmäärittelyiden jälkeen, kun jatkovaiheiden kehittämissuunnitelmat on tarkennettu.
Lisätietoja
Muut asiakirjat ja muistiot
Asiointitili - Kansalaisten ja yritysten sähköinen palvelukanava
27.11.2008 Valtiovarainministeriö
Asiointitilin vaatimusmäärittelyn lausunnolle lähtevät asiakirjat
20.5.2008 Valtiovarainministeriö
Edustajan nimeäminen, STM/2541/2007
23.8.2007 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jakelussa mainitut; jäsenesityspyyntö vaatimusmäärittelyn projektiryhmään
11.8.2007 Valtiovarainministeriö
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Lausuntoyhteenveto
15.8.2008 Valtiovarainministeriö
Lausunto, 149/04/08
29.7.2008 Keski-Suomen TE-keskus
Ilmoitus, ettei lausuttavaa
30.6.2008 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausunto
27.6.2008 Kansaneläkelaitos
Lausunto, 1618/90/2008
27.6.2008 Kuntaliitto
Lausunto, 785/08/2008
27.6.2008 Valtioneuvoston kanslia
Lausunto, 10693/48/08
27.6.2008 Tekes
Lausunto, 4278/0004/2008
27.6.2008 Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
Lausunto
27.6.2008 Valtiovarainministeriö, KuntaIT-yksikkö
Lausunto, 8/940/08
27.6.2008 Tullihallitus
Lausunto
26.6.2008 Espoon kaupunki
Ilmoitus ettei anneta lausuntoa
26.6.2008 Suomen Pankki
Lausunto, 205/01/2008
26.6.2008 Valtiokonttori
Lausunto, 14/050/2008
26.6.2008 Opetushallitus
Lausunto, 1832/030/2008
26.6.2008 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto, 5468/00.00.05/2008
25.6.2008 Tampereen kaupunki
Lausunto
25.6.2008 Kouvolan hallinto-oikeus, HOB31
Lausunto
24.6.2008 Kuopion kaupunki
Lausunto, 3258/400/2008
24.6.2008 Stakes
Lausunto, 92/050/2008
23.6.2008 Opetusministeriö
Lausunto, H 162/08
23.6.2008 Korkein hallinto-oikeus
Lausunto, 149/041-8
23.6.2008 Etelä-Savon TE-keskus
Lausunto, 190/601/2008
23.6.2008 Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus
Lausunto, H00159/08
19.6.2008 Vaasan hallinto-oikeus
Lausunto, 15/20/08
19.6.2008 Oikeuskanslerinvirasto
Lausunto, 1277/53/2008
19.6.2008 Rajavartiolaitos
Lausunto, 1277/53/2008
19.6.2008 Sisäasiainministeriö
Lausunto, 998/04/2008
19.6.2008 Viestintävirasto
Lausunto, 179/041/2008
19.6.2008 Uudenmaan TE-keskus
Lausunto, 1018/040/08
19.6.2008 Väestörekisterikeskus
Ilmoitus ettei lausuntoa anneta
19.6.2008 Helsingin hovioikeus
Lausunto, AL/9178/07.01.01.01.00/2008
18.6.2008 Kansallisarkisto
Lausunto, 156/042/2008
18.6.2008 Energiamarkkinavirasto
Lausunto, 0022/040/2008
18.6.2008 Ilmailulaitos Finavia
Lausunto, TK01-657-08
18.6.2008 Tilastokeskus
Lausunto, 215/2008
18.6.2008 Suojelupoliisi
Ilmoitus ettei lausuttavaa
18.6.2008 Metsäntutkimuslaitos
Lausunto, 281/1.6.1/2008
18.6.2008 Hätäkeskuslaitos
Lausunto, 976/09/2008
18.6.2008 Verohallitus
Lausunto, H00075/08
18.6.2008 Turun hallinto-oikeus
Lausunto, ESLH-2008-05322/Yl-4
18.6.2008 Etelä-Suomen lääninhallitus
Lausunto, 101/041/08
18.6.2008 Etelä-Pohjanmaan TE-keskus
Ilmoitus ettei lausuntoa anneta, OH2008/67
18.6.2008 Korkein oikeus
Ilmoitus ettei lausuntoa anneta,
18.6.2008 Itä-Suomen hovioikeus
Lausunto, 502/52/08
18.6.2008 Keskusrikospoliisi
Lausunto
17.6.2008 Liikkuva poliisi
Lausunto, 1017/00.04.00/2008
17.6.2008 Puolustusministeriö
Lausunto, YM102/04/2008
17.6.2008 Ympäristöministeriö
Utlåtande, 170/03/2008
17.6.2008 Åbo Akademi
Lausunto, 2808/2008
17.6.2008 Oulun kaupunki
Lausunto, 2008-1355/052
17.6.2008 Helsingin kaupunki
Lausunto
16.6.2008 Ilmatieteen laitos
Ilmoitus, ettei lausuttavaa
16.6.2008 Kuluttajavirasto
Lausunto, AE 12669
16.6.2008 Puolustusvoimien johtamisjärjestelmäkeskus
Lausunto, HAKE 863/003/2008
16.6.2008 Porin kaupunki
Lausunto, 4342/0.5.1../2008
16.6.2008 Lääkelaitos
Lausunto
16.6.2008 Lahden kaupunki
Lausunto, TTY/747/011/2008
16.6.2008 Tampereen teknillinen yliopisto
Lausunto, 62/991/2008
13.6.2008 Ajoneuvohallintokeskus
Lausunto, 114/31/08
13.6.2008 Valtiontalouden tarkastusvirasto
Ilmoitus, ettei lausuttavaa, 1279/0500/2008
13.6.2008 Puolustushallinnon rakennuslaitos
Lausunto, 103/35/2008
13.6.2008 Oikeusrekisterikeskus
Lausunto
13.6.2008 Tampereen yliopisto
Lausunto
11.6.2008 Matkailun Edistämiskeskus
Lausunto
11.6.2008 Työterveyslaitos
Lausunto, 102/33/2008
10.6.2008 Merentutkimuslaitos
Ilmoitus, ettei lausuttavaa, 6/30/2008
9.6.2008 Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
Lausunto, TAS 217/08
9.6.2008 Tasa-arvovaltuutettu
Lausunto
6.6.2008 Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT
Lausunto, HEL7103-4
5.6.2008 Ulkoasiainministeriö
Lausunto, 7371/2007/30/5
5.6.2008 Tiehallinto
Ilmoitus, ettei lausuttavaa
4.6.2008 Helsingin hallinto-oikeus
Lausunto, 11/091/2008
4.6.2008 Rikosseuraamusvirasto
Jakelussa mainitut; Lausuntopyyntö Sähköisen asioinnin asiointitilin ja tavoitettavuustiedon vaatimusmäärittely -projektissa tehdyistä vaatimusmäärittelydokumentaatiosta
23.5.2008 Valtiovarainministeriö
Lausunto
7.3.2008 Logica
Lausunto
3.3.2008 STTV
Lausunto
29.2.2008 BearingPoint
Lausunto
29.2.2008 Capgemini
Lausunto
29.2.2008 Oy International Business Machines Ab IBM
Lausunto
29.2.2008 Fujitsu Services Oy
Lausunto
29.2.2008 Suomen 3C Oy
Lausunto
29.2.2008 Netum Oy
Lausunto
28.2.2008 Itella Oyj
Lausunto
28.2.2008 TietoEnator
Lausunto
27.2.2008 SysOpenDigia Oyj
Jakelussa mainitut: Lausuntopyyntö sähköisen asioinnin alustan monitoimittajamallista
12.2.2008 Valtiovarainministeriö
Asettaminen ja organisointi
Jäsenmuutosten toteaminen; Mira Nivalan tilalle hankkeen projektipäälliköksi, ohjausryhmän sihteeriksi sekä projektiryhmien puheenjohtajaksi Riku Jylhänkangas 1.5.2008 alkaen; Mira Nivala ohjausryhmän jäseneksi Tullihallituksen edustajana 1.5. alkaen
14.5.2008 Ohjausryhmän kokous
Asettamispäätös RTF
12.10.2007 Valtiovarainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet