Hallituksen esitys VM/2021/28

« Valtioneuvoston yleisistunto 25.2.2021 13.00

Valtiovarainministeriö

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain, Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lain sekä oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 15 §:n muuttamisesta

HE 18/2021

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Matti Vanhanen

Esittelijä

Neuvotteleva virkamies Marja Niiranen, p. +358 295 530 238

Asia

Arvonlisäverolainsäädäntöön tehtäisiin etämyyntiä koskevien EU:n direktiivien edellyttämät 1.7.2021 voimaan tulevat muutokset. Tavaroiden etämyyntiä koskevien uusien säännösten soveltamisalan määrittämiseksi arvonlisäverolakiin otettaisiin Yhteisön sisäisen ja maahantuotavien tavaroiden etämyynnin käsitteet. Elinkeinonharjoittaja, joka mahdollistaa tavaroiden myynnin käyttämällä sähköistä rajapintaa, otettaisiin mukaan arvonlisäveron kantamiseen. Enintään 22 euron tavaralähetysten vapautus maahantuonnin arvonlisäverosta poistettaisiin. Vapautus on antanut kilpailuetua EU:n ulkopuolelta tapahtuvalle etämyynnille. Enintään 150 euron arvoisiin lähetyksiin sisältyvien maahantuotavien tavaroiden etämyynnille otettaisiin käyttöön uusi yhden yhteyspisteen ilmoitus- ja maksujärjestelmä. Jos etämyyjä ei käyttäisi tätä erityisjärjestelmää, tavarat Tullille esittävä kuljetusliike voisi ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot vastaanottajan puolesta uuden yksinkertaistavan erityisjärjestelyn mukaisesti. EU:n ulkopuolelle sijoittautuneita myyjiä ja EU:hun sijoittautuneita myyjiä koskevat erityisjärjestelmät laajennettaisiin kattamaan muutkin palvelut kuin telepalvelut, radio- ja televisiolähetyspalvelut ja sähköiset palvelut. EU:n erityisjärjestelmä laajennettaisiin lisäksi Yhteisön sisäisiin tavaroiden etämyynteihin. Nykyisestä Yhteisön sisäistä tavaroiden etämyyntiä koskevasta jäsenvaltiokohtaisesta raja-arvosta luovuttaisiin ja etämyynnit verotettaisiin kulutusvaltiossa. Pienten yritysten hallinnollisen taakan helpottamiseksi Yhteisön sisäinen tavaroiden etämyynti verotettaisiin kuitenkin kuljetuksen alkamisjäsenvaltiossa, jos toisiin jäsenvaltioihin tapahtuneiden radio- ja televisiolähetyspalvelujen, sähköisten palvelujen tai telepalvelujen myyntien ja Yhteisön sisäisten tavaroiden etämyyntien kokonaisarvo olisi enintään 10 000 euroa kalenterivuodessa. Erityisjärjestelmiä käyttävien verovelvollisten hallinnollisen taakan keventämiseksi arvonlisäverolakiin tehtäisiin lisäksi eräitä muutoksia. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2021. Arvonlisäverolain 134 b § on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian, kuitenkin aikaisintaan 1.4.2021.

Esitys

Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laeiksi arvonlisäverolain, Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lain sekä oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 15 §:n muuttamisesta (RV)

Vaikutukset

Muutosten on tarkoitus parantaa kilpailuolosuhteiden tasapuolisuutta, vähentää hallinnollisia kustannuksia sekä parantaa veronkannon tehokkuutta. Verottomuuden päättyminen poistaisi EU:n ulkopuolelta tapahtuvan etämyynnin kilpailuedun. Muutos lisäisi ilmoitusvelvoitteita sekä Tullin ja Verohallinnon työmääriä. Maahantuonnin erityisjärjestelmä vähentäisi hallinnollista taakkaa. Tavaroiden etämyynti tapahtuu merkittävässä määrin sähköisten rajapintojen kautta. Rajapintojen verovelvollisuus parantaisi verojen kantamista ja kirjanpitovelvollisuus parantaisi valvontaa. Ehdotus lisäisi verotuottoa arviolta 60 miljoonaa euroa 2021 tasolla sisältäen verovapauden poistamisen, minkä tuotto olisi noin 26 miljoonaa euroa. Tuottoon on laskettu verovajeen pieneneminen laiminlyöntien ja veropetosten vähentyessä. Etämyynnin raja-arvon korvaaminen 10 000 euron raja-arvolla voi lisätä verotuottoa. Verohallinnon kertaluonteiset tietojärjestelmäkustannukset ovat arviolta 2,4 miljoonaa euroa. Tietojärjestelmien jatkuvat kustannukset ovat vuositasolla noin 200 000 euroa. Kertaluonteisten henkilöstön lisäystarpeiden arvioidaan olevan 10 henkilötyövuotta ja 600 000 euroa. Pysyvästi arvioidaan tarvittavan 4 henkilötyövuotta, joka vastaa 240 000 euroa. Tullin tietojärjestelmäkustannusten arvioidaan olevan kertaluonteisesti 3,7 miljoonaa euroa. Pysyvät tietojärjestelmäkustannukset ovat noin 2,2 miljoonaa euroa vuodessa. Tulli arvioi tarvitsevansa vähintään 54 henkilötyövuotta lisää, joka vastaa noin 3,0 miljoonaa euroa. Kaikki edellä mainitut vaikutukset on huomioitu vuoden 2021 talousarviossa. Vaikutukset yrityksiin vaihtelevat sijoittautumisen ja etämyynnin määrän mukaan. Yleisesti uudistukset parantavat EU:hun sijoittautuneiden yritysten kilpailukykyä. Komissio arvioihin suhteutettuna suomalaisten yritysten hallinnolliset kustannukset vähenisivät noin 30 miljoonaa euroa vuodessa.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen