Valtioneuvoston kirjelmä VM/2023/162

« Valtioneuvoston yleisistunto 26.10.2023 13.00

Valtiovarainministeriö

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi yritysten tuloverotusta Euroopassa koskevasta kehyksestä

U 64/2023

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Riikka Purra

Esittelijä

Erityisasiantuntija, esittelijä Laura Puro, p. +35 8295530127

Asia

Komission direktiiviehdotuksen (COM(2023) 532 final) tarkoituksena on yksinkertaistaa yhteisöverotusta sisämarkkinoilla luomalla yhtenäiset säännöt sisämarkkinoilla toimivien konsernien yhteisöveropohjan laskemiseksi ja täten parantaa sisämarkkinoilla toimivien yritysten kilpailukykyä. Direktiiviehdotus sisältää yhtenäisen veropohjan laskentasäännöt, veropohjien yhdistämisen ja jakokaavan veropohjien jakamista varten. Direktiiviehdotuksessa ehdotetaan lisäksi työkaluja siirtohinnoittelun riskienhallintaan sekä yhtenäisiä menettelysääntöjä verotuksen toimittamiseksi. Ehdotuksen mukaan järjestelmä olisi toimialasta riippumatta pakollinen konserneille, joiden sääntelyn mukainen kokonaisliikevaihto on vähintään 750 miljoonaa euroa ja sitä sovellettaisiin näiden konsernien EU-yhtiöihin, joissa konsernin omistus on vähintään 75 %. Pienemmille konserneille järjestelmä olisi vapaaehtoinen.

Esitys

Valtioneuvosto päättää lähettää eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän liitteineen

Vaikutukset

Komission vaikutusarvion mukaan ehdotus lisäisi investointeja ja kasvua sekä auttaisi vakauttamaan verokertymiä. Komissio arvioi, että ehdotus vähentäisi yritysten hallinnollista taakkaa. Komission mukaan verohallinnoille ja yrityksille syntyisi toisaalta kustannuksia hallinnollisista kuluista sekä mahdollisesti kertaluonteisista sopeutumiskuluista liittyen tietojärjestelmien päivittämiseen sekä henkilökunnan kouluttamiseen. Komissio arvioi kustannusten kuitenkin jäävän pitkällä aikavälillä hyötyjä pienemmiksi. Komission vaikutusarviot eivät sisällä jäsenvaltiokohtaisia vaikutusarvioita. Ehdotetun järjestelmän voidaan arvioida aiheuttavan sen piiriin tuleville konserneille laajoja alkuvaiheen selvityksiä. Hallinnolliset vaikutukset eivät rajoittuisi yritysten osalta vain järjestelmän käyttöönottovaiheeseen. Kyseessä olisi uusi yhteisöveron laskentapohja, jota täytyisi ylläpitää vanhojen järjestelmien rinnalla. Ehdotus monimutkaistaisi siten verojärjestelmää kokonaisuudessaan sekä lisäisi veroviranomaisen hallinnollista taakkaa sekä järjestelmän käyttöönoton yhteydessä että sen jälkeen. Näistä syistä on suhtauduttava varauksellisesti siihen, vähentäisikö ehdotettu järjestelmä yritysten ja veroviranomaisen hallinnollista taakkaa komission arvioimalla tavalla. Ehdotuksen taloudellisia vaikutuksia on vaikea arvioida täsmällisesti, koska ehdotuksessa on useita uusia elementtejä verrattuna nykyiseen yritysverojärjestelmään. Veropohjan muutoksilla olisi todennäköisesti jonkin tasoisia vaikutuksia myös Suomen saamiin verotuottoihin. Veropohjien yhdistämiseen liittyvä rajat ylittävä tappiotasaus voisi myös vaikuttaa Suomen saamiin verotuottoihin. Direktiiviehdotukseen sisältyvän siirtymäkauden allokaatiosäännön perusteella konsernien veropohjat voisivat jakautua maiden välillä eri tavoin kuin nykyjärjestelmässä.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen