Ansökan till pilotförsöket med informationsresursen för upphandlingsuppgifter pågår

Finansministeriet bereder en nationell informationsresurs för offentlig upphandling och en öppen vy över upphandlingar och uppgifter om inköpsfakturor. Kommunerna och välfärdsområdena har möjlighet att delta i pilotförsöket med lämnande av uppgifter om inköpsfakturor nästa höst. Ansökningstiden för pilotförsöket går ut den 30 maj.
I informationsresursen för offentlig upphandling samlar man uppgifter om offentliga upphandlingar under hela upphandlingens livscykel i en sammanställd och jämförbar form. Informationsresursen hjälper till att förbättra tillsynen, bedöma effekterna av åtgärderna för utveckling av upphandlingar och sprida bästa praxis.
Offentliga samfund kommer i och med reformen att ha en lagstadgad skyldighet att lämna uppgifter om inköp och upphandlingar till informationsresursen för upphandlingsinformation.
Deltagandet i pilotförsöket hjälper med förberedelserna inför ändringen
I projektet för genomförande av informationsresursen för upphandlingsinformation testar man lämnandet av uppgifter om inköpsfakturor till Statskontorets ekonomiska informationstjänst. Pilotorganisationerna ersätts för kostnaderna för försöket upp till 50 000 euro.
Statskontorets projektdirektör Juho Savonen uppmuntrar alla kommuner, samkommuner, välfärdsområden och välfärdssammanslutningar att överväga att delta i pilotförsöket: "Pilotprojekt är ett bra sätt att förbereda sig på en stor förändring redan på förhand. Pilotorganisationerna kan dessutom aktivt påverka verksamhetssätten och det tekniska genomförandet i anslutning till insamlingen av uppgifter om inköpsfakturor."
Bekanta dig med innehållet i pilotförsöket på Statskontorets webbplats och ansök om att få delta senast den 30 maj 2025.
Diskussionsmöte om den nationella informationsresursen för offentlig upphandling
Finansministeriet ordnar ett diskussionsmöte den 14 maj 2025 kl. 9–12 i Teams. Vid mötet presenteras en preciserad åtgärdshelhet, avgränsningar av tillämpningsområdet och en tidsplan.
Anmäl dig senast den 12 maj.
Mer information:
Konsultativ tjänsteman Susan Hindström, tel. 0295 530076, susan.hindstrom(at)gov.fi