Införing av uppgifter om inköpsfakturor i informationsresursen för offentliga upphandlingar testas med sju kommunorganisationer

Finansministeriet bereder en nationell informationsresurs för offentliga upphandlingar och en öppen vy över upphandlingar och uppgifter om inköpsfakturor. Ett pilotförsök med införing av uppgifter om inköpsfakturor inleddes i augusti med sju kommunorganisationer. Pilotförsöket fortsätter till februari 2026.
I projektet för genomförande av informationsresursen för offentliga upphandlingar testar man införandet av uppgifter om inköpsfakturor i Statskontorets ekonomiska informationstjänst. Sju organisationer deltar i pilotförsöket:
- Esbo stad
- Mellersta Österbottens utbildningssamkommun
- Kyrkslätts kommun
- Kumo stad
- Sastmola kommun
- S:t Michels stad
- Orimattila stad.
”De deltagande organisationerna har en unik möjlighet att påverka genomförandet av informationsresursen för offentliga upphandlingar och till exempel kvaliteten på anvisningarna. Öppna frågor löses genom att diskutera tillsammans. Detta gagnar alla organisationer när man i sinom tid övergår till produktionsfasen”, beskriver Juho Savonen, projektchef för Statskontorets genomförandeprojekt.
Den information som erhålls från pilotförsöket används också vid beredningen av lagstiftningen. Man har i samband med projektet redan tidigare träffat ett flertal intressentgrupper och ordnat flera samråd i anslutning till reformen. Utöver det egentliga pilotförsöket går projektet igenom processer och ändringsbehov tillsammans med välfärdsområdena.
Bättre informationsutbyte mellan kommunerna och staten som mål
Den offentliga förvaltningen upphandlar årligen varor och tjänster för ca 38 miljarder euro. Med informationsresursen för offentlig upphandling kan man effektivisera den offentliga upphandlingen, främja kunskapsbaserat beslutsfattande och minska kostnaderna för offentlig upphandling på lång sikt.
Med hjälp av den information som erhålls under pilotförsöket kan man också förbättra informationsutbytet mellan kommunerna och staten och göra ekonomiförvaltningen mer transparent och effektiv.
”Vi förväntar oss konkreta erfarenheter om hur informationsresursen för offentlig upphandling kan underlätta rapporteringen, stödja beslutsfattandet och stärka samarbetet mellan olika aktörer”, berättar specialplanerare Pauliina Ilvespakka från Esbo stad.
I informationsresursen för offentlig upphandling samlas uppgifter om offentliga upphandlingar under hela upphandlingens livscykel i en sammanställd och jämförbar form. Informationsresursen hjälper till att förbättra tillsynen, bedöma effekterna av åtgärderna för utveckling av upphandlingar och sprida bästa praxis.
Offentliga samfund kommer i och med reformen att ha en lagstadgad skyldighet att lämna uppgifter om inköp och upphandlingar till informationsresursen för offentliga upphandlingar.
Den nationella informationsresursen för offentlig upphandling och publiceringen av inköpsfakturadata baserar sig på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram. Projektet är en del av åtgärdshelheten Programmet för verkningsfull offentlig upphandling.
Mer information:
Virpi Mustonen, konsultativ tjänsteman, finansministeriet, tfn 02955 30052, virpi.mustonen(at)gov.fi
Juho Savonen, projektdirektör, statskontoret, tfn 02955 02075, juho.savonen(at)valtiokonttori.fi
Esbo stad berättar om sina erfarenheter och tankar kring pilotförsöket på Kommunmarknaden onsdagen den 17 september 2025 kl. 14–15 vid seminariet för Verkningsfull offentlig upphandling.
Läs mer om pilotförsöket på Statskontorets webbplats. Webbplatsen uppdateras under försökets gång med det material som används i pilotförsöket.