Projektet för service- och lokalnätet
Koncentreringen av kundbesöken hos statliga myndigheter och minskningen av antalet verksamhetslokaler framskred planenligt
En lägesrapport för projektet för en reform av statens service- och lokalnät på 2020-talet sammanfattar resultaten från projektets första fas 2021–2023. Projektets syften uppnåddes i enlighet med genomförandeplanen. Reformen fortsätter i enlighet med de utvecklingsförslag som lagts fram i lägesrapporten, och projektet utvidgas till nya landskap.
Under 2021–2023 öppnades gemensamma arbetsmiljöer i Villmanstrand, Joensuu, Lahtis och Björneborg. Arbetsmiljöerna består av den offentliga förvaltningens gemensamma servicekontor och de gemensamma kontorslokaler som finns i anslutning till dem. De koncentrerar flera statliga ämbetsverks samt kommuners, FPA:s och i tillämpliga delar välfärdsområdenas tjänster under samma tak. Målet är smidiga och kundorienterade tjänster för kunden.
Rapporten innehåller flera fortsatta förslag på basis av vilka reformen framskrider till den andra fasen (2024–2026). Då ska man fortsätta att utveckla konceptet för gemensamma arbetsmiljöer och ta en distans- och tolkservicelösning i riksomfattande bruk. Dessutom ska kundserviceverksamheten utvecklas ytterligare.
”Syftet med reformerna är att erbjuda människor tjänster från flera myndigheter på samma ställe och på så sätt göra det lättare för människor att uträtta ärenden. Det är viktigt att modernisera förvaltningen så att den svarar mot dagens utmaningar och framtida behov. Reformen har genomförts i gott samarbete mellan myndigheterna, och detta arbete fortsätter under de kommande åren”, säger kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.
Planer för gemensamma kundserviceställen och lokaler utarbetas härnäst i Södra Savolax, Birkaland, Mellersta Finland, Lappland, Satakunta och Nyland. I alla landskap utarbetas det placeringsplaner för serviceställen under projektets andra fas. Gemensamma serviceställen och lokaler ska tas i bruk i alla landskap före 2030.
Kundservicen fick beröm, personalen upplevde att förändringen delvis var utmanande
Erfarenheter av de första gemensamma arbetsmiljöerna har samlats in bland kunder och anställda med olika metoder. I synnerhet kunderna ansåg att kundservicekonceptet fungerar, och till exempel servicerådgivarnas hjälp vid servicestället fick beröm. Däremot har de anställda upplevt samanvändningen av kundservicelokalerna och dess praktiska konsekvenser för deras vardag som utmanande. Resultaten kan ha påverkats bland annat av ibruktagandet av lokaler som varit halvfärdiga.
Planerna för de gemensamma arbetsmiljöerna utarbetades i regel under ledning av landskapsförbunden i samarbete mellan statliga myndigheter och kommuner. Samarbetsmodellen kommer också att fortsätta i projektets nästa fas.
I reformen tillämpas ett enhetligt koncept som styr arbetet med att planera och genomföra de gemensamma serviceställena och kontorslokalerna och som säkrar att erfarenheterna och lärdomarna från tidigare lokalprojekt kommer att enhetligt föras vidare från projekt till projekt.
Reformen av arbetssätten och förenhetligandet av verksamheten fortsätter
Det är ekonomiskt sett viktigt att modernisera service- och lokalnätet. De första stegen i genomförandet har åstadkommit en totalekonomisk besparing på ca 2,3 miljoner euro i lokalkostnader på årsnivå för staten. Genom genomförandet av reformen eftersträvas en besparing på 50 miljoner euro per år. När projektet framskrider behöver de totala kostnaderna följas upp ytterligare.
Mer information:
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 029 553 0271, marko.puttonen(a)vm.fi