Statens service- och lokalnät förnyas i sex landskap – de sista regionala planerna blir färdiga under 2026
Projektgrupperna i Södra Österbotten, Kajanaland, Mellersta Österbotten, Kymmenedalen, Österbotten och Norra Savolax har berett regionala planer för att förnya den offentliga förvaltningens kundservice- och lokalnät. Principerna för planeringen är desamma överallt, men de regionala särdragen, såsom befolkningsmängden, påverkar lösningarna och ordnandet av servicen.
Gruppernas arbete är ett led i statens service- och lokalnätprojekt vars mål är att koncentrera den offentliga förvaltningens service till gemensamma Finlandsdiskar före 2030.
Projektets styrgrupp godkände de regionala planerna för Södra Österbotten, Kajanaland, Mellersta Österbotten, Kymmenedalen, Österbotten och Norra Savolax den 18 december.
Planerna innehåller bland annat förslag till placering av de nya Finlandsdiskarna i landskapen. Förslagen behandlas som en rikstäckande helhet efter att den regionala planeringen slutförts i alla landskap under 2026.
Den regionala planeringen inleds i de sista landskapen
Landskapen Egentliga Tavastland, Norra Österbotten och Egentliga Finland har inlett en regional planering som blir färdig hösten 2026. Då de blir klara har alla landskap i Finland utarbetat regionala planer för gemensamma serviceställen.
De projektgrupper som utsetts i landskapen bereder regionala planer för att förnya de gemensamma kundserviceställena och kontorslokalerna inom sina områden. Målet är att kunderna i regel ska få service inom högst en timmes avstånd med bil.
Finlandsdiskarna koncentrerar myndigheternas service på ett och samma ställe
Tjänsterna vid Finlandsdiskarna riktar sig särskilt till de kunder som inte kan sköta sina ärenden elektroniskt. Serviceställena tillhandahåller stöd för användningen av digitala ärendehanteringstjänster. Vid Finlandsdiskarna erbjuds dessutom sådana myndighetstjänster som kräver besök.
Följande aktörer deltar i service- och lokalnätsreformen:
- Tillstånds- och tillsynsverket (nuvarande regionförvaltningsverken)
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- livskraftscentralerna (nuvarande NTM-centraler)
- Migrationsverket
- Lantmäteriverket
- Rättstjänstverket
- Polisens tillståndsförvaltning
- Brottspåföljdsmyndighetens byråer för samhällspåföljder
- Utsökningsverket
- Skatteförvaltningen
Målet är att Folkpensionsanstalten och kommunerna, och i tillämpliga delar även välfärdsområdena, deltar i kundserviceställena.
Övergången till gemensamma arbetsmiljöer effektiviserar användningen av statens lokaler och de eftersträvade besparingarna uppgår upp till 50 miljoner euro per år. Målet är att ett gemensamt servicenätverk som omfattar hela Finland ska vara färdigt före 2030.
Mer information:
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 530 271 marko.puttonen(at)gov.fi
Regional plan för Kajanaland
Regional plan för Mellersta Österbotten
Regional plan för Kymmenedalen
Regional plan för Österbotten
Regional plan för Norra Savolax