Begäran om utlåtande
Regeringen föreslår att den elektroniska delgivningen av beskattningsbeslut utvidgas

Det föreslås att Skatteförvaltningen ska kunna delge kunden beslut och andra handlingar elektroniskt, om kunden har använt Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt. I fortsättningen krävs det alltså inte att kunden ger sitt samtycke till elektronisk delgivning.
Syftet med propositionen är att hänvisa kunder som har förmåga att uträtta ärenden elektroniskt till att i första hand använda digitala tjänster. Kunder som inte använder MinSkatt ska även i fortsättningen få Skatteförvaltningens handlingar per post.
Propositionen kompletterar de allmänna bestämmelserna om elektronisk delgivning. Målet är att stärka den digitala myndighetskommunikationen som den primära kanalen för myndighetskommunikation i enlighet med regeringsprogrammet. Förslaget ska gälla både fysiska personer och företag.
Remissbehandling inleds
Finansministeriet begär utlåtanden om propositionen. Remisstiden går ut den 15 augusti 2025.
Mer information:
Pertti Nieminen, konsultativ tjänsteman (anträffbar fr.om. 4.8), tfn 0295 530 461, pertti.nieminen(a)gov.fi