Statens första gemensamma serviceställe öppnades i Joensuu
Det förnyade ämbetshuset öppnades den 20 februari. Arbetstagare från tio olika statliga ämbetsverk arbetar i lokalerna. Reformerna är en del av finansministeriets projekt där kundbesök hos statliga myndigheter koncentreras till gemensamma serviceställen i hela Finland under 2020-talet. Statens lokalanvändning effektiviseras samtidigt då ämbetsverken flyttar till gemensamma kontorslokaler.
”I framtiden kommer de gemensamma serviceställena att underlätta människors vardag i allt fler regioner när staten koncentrerar sina tjänster på samma ställe. Statens gemensamma serviceställen för tjänsterna närmare människorna och minskar utsläppen samtidigt som de genererar betydande besparingar. Det nya servicestället i Joensuu ger säkert uppmuntrande erfarenheter och värdefull information om fördelarna med reformen också åt andra parter”, kommenterar kommunminister Sirpa Paatero.
Ämbetshusets tjänster och lokaler utvecklas under de närmaste åren
Avsikten är att de gemensamma serviceställena tillhandahåller statliga ämbetsverks, FPA:s, kommuners och välfärdsområdenas tjänster och digitalt stöd. I ämbetshuset i Joensuu tillhandahålls tjänster i det första skedet av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket och arbets- och näringsbyrån. Vid mötescentralen kan kunderna träffa personal hos NTM-centralerna i Norra Karelen, Södra Savolax, Norra Savolax, Mellersta Finland och Birkaland samt hos utvecklings- och förvaltningscentret, Regionförvaltningsverket i Östra Finland och Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet. Alla kontorslokaler är inte ännu i fullt gemensamt bruk. Detta beror på att ombyggnaden av ämbetshuset i Joensuu inleddes före den riksomfattande reformen. Ämbetshusets tjänster och lokaler utvecklas dock under de närmaste åren så att allt flera myndigheter flyttar till samma lokaler.
Palkeet, Närings-, trafik- och miljöcentralen och arbets- och näringsbyrån i Norra Karelen, Tullen, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket, Centret för konstfrämjande (Taike), Business Finland och Konkurrens- och konsumentverket är verksamma i de gemensamma lokalerna.
Ämbetsverken informerar om sina servicetider vid det gemensamma servicestället på sina respektive webbsidor. Projektet för lokalreformen i Joensuu genomfördes av Senatfastigheter, som ansvarar för statens lokaler.
Utöver Joensuu kommer Norra Karelen att få ytterligare serviceställen i Kides, Lieksa och Nurmes. På dessa ställen består kundservicen i stor utsträckning av distansservice. Vid distansservice kan kunden via en distansförbindelse uträtta ärenden hos en myndighet som inte har någon kundrådgivare på plats. I Nurmes testar man distansservice redan i år. Avsikten är att distansservice tas i bruk på riksnivå från och med 2025. Tidsplanen för öppnandet av de gemensamma serviceställena i Kides, Lieksa och Nurmes preciseras senare.
Nästa gemensamma serviceställen öppnas i Päijänne-Tavastland och i Södra Karelen
Gemensamma serviceställen i Lahtis och i Villmanstrand öppnas i juni. Serviceproducenterna övergår stegvis till att betjäna kunderna vid ett gemensamt serviceställe och tidsplanen preciseras senare.
De statliga tjänsteproducenter som i första hand omfattas av reformen av service- och lokalnätet är regionförvaltningsverken, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, närings-, trafik- och miljöcentralerna, Migrationsverket, Lantmäteriverket, rättshjälpen och intressebevakningstjänsterna, polisens tillståndsförvaltning, Brottspåföljdsmyndighetens byråer för samhällspåföljder, arbets- och näringsbyråerna, Utsökningsverket och Skatteförvaltningen. Folkpensionsanstalten deltar också i reformen, framför allt i fråga om den gemensamma kundservicen.
Finansministeriet beslutar våren 2023 om nästa landskap där tjänster och kontorslokaler ska koncentreras i gemensamma lokaler. I dessa områden gör man under nästa år, tillsammans med de tjänsteproducenter och lokala aktörer som deltar i projektet, upp planer för genomförandet av reformen. Senatfastigheter bygger för närvarande också andra gemensamma lokaler för ämbetsverk i landskap där service- och lokalnätsreformen ännu inte pågår. Även inom dessa projekt utvecklas kundservicen och de gemensamma lokalerna dock i enlighet med målen för reformen. Närmare planer utarbetas då genomförandet av reformen inleds i landskapet i fråga.
Mer information:
Mari-Elina Koivusalo, kommunministerns specialmedarbetare, tfn 0295 530 580, mari-elina.koivusalo(at)gov.fi
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 530271, marko.puttonen(at)gov.fi
Jaana Salmi, konsultativ tjänsteman, tfn 029 553 0286, jaana.salmi(at)gov.fi
Frågor och svar om reformen av statens service- och lokalnät