Statens gemensamma nätverk av serviceställen utvidgas stegvis till hela landet
Planeringen av koncentreringen av kundbesök hos staten till gemensamma kundserviceställen inleds vid ingången av 2025 i landskapen Kajanaland, Mellersta Österbotten, Österbotten, Södra Österbotten, Norra Savolax och Kymmenedalen. Reformen utvidgas från och med ingången av 2026 till hela landet.
Vid de gemensamma serviceställena erbjuds på ett heltäckande sätt såväl statlig service som service från FPA, kommunerna och välfärdsområdena samt stöd för e-kommunikation. Reformen garanterar omfattande möjligheter för kundbesök och den höjer den nuvarande servicenivån samtidigt som man kan uppnå kostnadsbesparingar.
Allt fler offentliga tjänster finns tillgängliga digitalt och kundbesöken kompletterar dem. Den lösning för distans- och tolkningstjänster som tas i bruk på riksnivå under 2025 förbättrar jämlik tillgång till tjänster.
Regionala planer för alla landskap från och med ingången av 2026
De första gemensamma serviceställena öppnades 2023 i Lahtis i Päijänne-Tavastland, Villmanstrand i Södra Karelen och Joensuu i Norra Karelen. Projektet utvidgades våren 2024 till Södra Savolax, Birkaland, Mellersta Finland, Lappland, Satakunta och Nyland.
Från ingången av 2026 inleder landskapen Egentliga Tavastland, Norra Österbotten och Egentliga Finland planeringen, varefter samtliga landskap i Finland har utarbetat regionala planer för gemensamma serviceställen. Senatfastigheter kan inleda projekt för gemensamma arbetsmiljöer på basis av kundbehoven i dessa landskap redan innan den regionala planeringen inletts. Målet är att ett gemensamt servicenätverk som omfattar hela Finland ska vara färdigt före 2030. Reformen genomförs i syfte att uppnå besparingar på sammanlagt 50 miljoner euro per år.
Styrgruppen för service- och lokalnätsprojektet fattade den 17 juni beslut om nya områden där projektet ska genomföras. Som bakgrund till beslutet har man hört statliga myndigheter och landskapsförbund. I reformen deltar för statens del regionförvaltningsverken, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, närings-, trafik- och miljöcentralerna, Migrationsverket, Lantmäteriverket, rättshjälpen och intressebevakningstjänsterna, polisens tillståndsförvaltning, Brottspåföljdsmyndighetens byråer för samhällspåföljder, arbets- och näringsbyråerna, Utsökningsmyndigheten och Skatteförvaltningen.
Mer information:
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 029 553 0271, marko.puttonen(at)gov.fi
Jaana Salmi, konsultativ tjänsteman, tfn 029 553 0286, jaana.salmi(at)gov.fi
Korrigerat 26. juni 2024: Kajanaland har lagts till på listan över landskap där planeringen av att koncentrera kundbesök till gemensamma serviceställen kommer att inledas 2025.