Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio sujuvoittaa asiointia elämän eri tilanteissa

Valtiovarainministeriö on käynnistänyt valmistelun Suomen digitaalisen kompassin elämäntapahtumien ja liiketoimintatapahtumien digitalisointiin liittyvien tavoitteiden toteuttamiseksi. Palvelukokonaisuuksien digitalisoinnilla halutaan sujuvoittaa elämän eri tilanteisiin liittyvää asiointia ja kehittää saumattomia palvelupolkuja.
Suomen digitaalisen kompassin yhtenä tavoitteena on määritellä sekä digitalisoida noin 40 merkittävintä ja vaikuttavinta elämäntapahtumapalvelukokonaisuutta vuoteen 2030 mennessä. Palvelukokonaisuuksilla viitataan kansalaisiin liittyviin elämäntapahtumiin sekä yrityksiin ja organisaatioihin liittyviin liiketoimintatapahtumiin.
Elämäntapahtumalla tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilön elämässä tapahtuu sellainen muutos, joka edellyttää asiointia useiden viranomaisten ja eri toimijoiden kanssa, erilaisia palveluita käyttäen. Palvelukokonaisuuksien digitalisoinnilla tavoitellaan sitä, että julkisia palveluita kehitetään ja tuotetaan jatkossa saumattomiksi palvelukokonaisuuksiksi elämäntapahtumien ja liiketoimintatapahtumien ympärille. Samalla voidaan huomioida aiempaa kokonaisvaltaisemmin ihmisten ja yritysten erilaiset tarpeet ja tilanteet.
”Haluamme sujuvoittaa palvelupolkuja edistämällä tiedon liikkuvuutta eri toimijoiden välillä sekä mahdollisuuksien mukaan poistaa elämän eri tilanteisiin ja tapahtumiin liittyviä asiointivaiheita automatisaatiota hyödyntäen”, erityisasiantuntija Niko Ruostetsaari kertoo.
”Tällaisessa tilanteessa ihmisellä on mahdollisuus hoitaa tilanteeseen liittyvät selvitykset mahdollisimman vaivattomasti digitaalisia palveluita hyödyntäen. Esimerkki tällaisesta tilanteesta voisi olla lapsen syntymään, yrityksen perustamiseen tai Suomeen muuttamiseen liittyvä asiointi. Julkisen palveluntuotannon näkökulmasta digitalisoinnilla puolestaan kehitetään tuottavuutta ja yhteentoimivuutta”, Ruostetsaari jatkaa.
Valmistelutyössä hyödynnetään ehdotuksia palvelukokonaisuuksista
Valtiovarainministeriössä on käynnissä esiselvitysvaihe, jonka tavoitteena on valmistella palvelukokonaisuuksien edistämistä toimeenpaneva kehitysohjelma. Valmistelua toteutetaan laaja-alaisesti eri hallinnonalojen, sidosryhmien ja verkostojen kanssa. Valmistelutyön avulla muodostetaan ohjelmaehdotus käsiteltäväksi seuraavalla hallituskaudella.
Esiselvitysvaiheen tarkoituksena on kartoittaa elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämiseen liittyviä toteuttamisen tapoja, tarpeita ja ongelma-alueita. Lisäksi tarkoituksena on tarkentaa ohjelmakokonaisuuden kehittämistoimenpiteet sekä määritellä toimeenpanossa vaadittavat resurssit.
Valmistelutyö aloitettiin pyytämällä organisaatioita tuomaan esiin tärkeitä elämäntapahtumia ja liiketoimintatapahtumia, jotka olisi hyvä digitalisoida ja soveltuvilta osin automatisoida. Ehdotuksia kerättiin 18.11.2022–31.1.2023 välisenä aikana. Valtiovarainministeriö vastaanotti määräaikaan mennessä yhteensä 51 ehdotusta yhteensä 37 eri organisaatiolta ja toimijalta.
Vastaanotettuja ehdotuksia arvioitiin niiden valmiusasteen, toteuttamiskelpoisuuden ja taloudellisten vaikutusten kautta. Toteuttamiskelpoisimmiksi ja kaikkein valmiimmiksi arvioidut ehdotukset valittiin ensimmäisenä tarkasteltaviksi elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation esiselvitysvaiheeseen. Nämä ehdotukset ovat läheisen kuolema, Suomeen muuttaminen, kutsunnat varusmiespalvelukseen ja vankilaan joutuminen ja/tai vankilasta vapautuminen.
Esiselvitysvaiheen tarkasteluun valittiin lisäksi yhteensä neljä laajempaa kokonaisuutta, jotka tuottavat toimintoja ja palveluita, jotka mahdollistavat useamman elämäntapahtuman tai liiketoimintatapahtuman digitalisoinnin ja automatisoinnin. Nämä palvelukokonaisuudet ovat luvat ja valvonta -palvelu, yrityksen digitalous -ekosysteemi, kansallinen työkyvyn digialusta työnantajille ja hyvinvoinnin monialainen kansallinen palvelukonsepti. Tarkasteltavaksi valittuja ehdotuksia hyödynnetään osana ohjelmaehdotuksen suunnittelua.
Ohjelmasuunnitelma tarkennetaan ohjelmaehdotuksen käsittelyn pohjalta syksyllä 2023. Valinnat ensimmäisenä edistettävistä palvelukokonaisuuksista tehdään ohjelman asettamisen yhteydessä.
Ehdotuksia elämäntapahtumien ja liiketoimintatapahtumien digitalisointiin voi jättää edelleen
Ehdotuksia tärkeistä elämäntapahtumista ja liiketoimintatapahtumista, jotka olisi hyvä digitalisoida ja soveltuvilta osin automatisoida, voi jättää edelleen valtiovarainministeriön verkkosivuilta löytyvän ohjeistuksen mukaisesti.
Valtiovarainministeriö järjestää valmistelun etenemisestä infotilaisuuden 7. kesäkuuta 2023 klo 14.30-16.00. Tilaisuus on kaikille avoin.
Lisätietoja:
erityisasiantuntija Niko Ruostetsaari, niko.ruostetsaari@gov.fi, puh. +358 295 530 309
koordinaattori Johannes Mielo, johannes.mielo@gov.fi, +358 295 530 346
Lue lisää infotilaisuudesta tapahtumasivulta
Lue lisää valmistelusta