Etäpalvelu tuo palvelut kuvayhteydellä kansalaisen kotisohvalle
Kuvayhteys tuo monia julkisia palveluja saataville kotiin, kun etäpalvelua kokeillaan eri puolilla Suomea. Kokeilujen sarja alkoi Ähtäristä 15. tammikuuta ja laajenee muualle Suomeen kevään aikana.
Ähtäriläiset voivat hoitaa kotisohvalta monia asioita, jotka muuten vaatisivat käyntiä kunnan tai valtion viranomaisten palvelupisteessä. Etäpalvelukokeilussa ovat mukana Kela ja Länsi-Suomen maistraatti sekä useat yritykset ja yhdistykset. Palvelun tekninen toteuttaja on Videovisit Oy.
Esimerkkejä:
- Vanhemmat ja opettajat voivat käydä vanhempainvarttikeskustelun.
- Omaiset pääsevät vaikuttamaan vanhusten hoidon suunnitteluun yhdessä hoitohenkilökunnan kanssa ja myös mukaan kotihoidon tilannearviointeihin.
- Lapsiperheen vanhemmat voivat hakea, tarkistaa tai lakkauttaa isyys- ja vanhempainrahansa.
- Etäneuvolassa voi osallistua perhekohtaiseen synnytysvalmennukseen juuri perheelle sopivaan aikaan – myös iltaisin ja lauantaisin.
- Diabeteshoitaja auttaa verensokerimittausten tulosten tulkinnassa.
- Pankin asiakas voi käydä lainaneuvottelut.
- Kaupunginjohtajalta saa varattua ajan videotapaamiseen.
Laajenee keväällä
Kotikäyttökokeilut laajenevat muualle Suomeen kevään aikana. Mukaan lähtevät
- Vantaan kaupunki, Vantaa-infon neuvontapalvelut
- Turun kaupunki, varhaiskasvatuksen palvelut
- TE-toimisto (Lappi, Pirkanmaa)
- maistraatti (Itä-Suomi)
- oikeusapu ja edunvalvonta (Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Lappi)
- Oma Yritys-Suomi -palvelu (valtakunnallinen)
- Kansalaisneuvonta (valtakunnallinen)
- Kela (valtakunnallinen)
Kuvayhteys auttaa neuvonnassa
Kuvayhteyttä kannattaa hyödyntää esimerkiksi, kun haluaa näyttää palveluneuvojalle vaikkapa sähköistä lomaketta, jonka täyttämisessä tarvitsee apua. Neuvojan on helpompi näyttää, kuinka toimia, kuin selittää asia esimerkiksi puhelimessa.
Kotikäyttäjä tarvitsee asiointia varten tietokoneen tai tabletin, jossa on kamera, mikrofoni ja verkkoyhteys. Kuvayhteys toimii selaimella tai mobiililaitteen sovelluksella.
Kokeilemalla ja palautteella voi vaikuttaa
Kokeiluilla pyritään saamaan jo heti aluksi esille parhaat käyttökohteet ilman suuria investointeja. Siksi eri kotikäyttövaihtoehtoja kokeillaan oikeissa asiakastilanteissa.
Kokeiluista kerätään käyttäjäpalautetta, jota hyödynnetään palvelujen kehittämisessä. Tarkoituksena on myös löytää erilaisia palveluita, joista on eniten asiakkaille hyötyä. Käyttökokeilut päättyvät ensi kesään mennessä, ja tulosten perusteella tehdään ehdotus julkisten palvelujen etäkäyttömalleista.
Kotikäyttökokeilut toteutetaan osana Etäpalveluhanketta. Tähän asti etäpalvelua on voinut käyttää esimerkiksi yhteispalvelupisteiden videoneuvottelulaitteilla.
Yhteistyössä ovat mukana valtiovarainministeriö, valtion palveluja tuottavat tahot, kunnat ja joukko kuvayhteyspalvelujen tuottajia. Etäpalvelu on osa sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe-ohjelma).
Lisätietoja:
Hankepäällikkö Eelis Laine, valtiovarainministeriö, puh. 02955 30 260, [email protected]
Hallintojohtaja, Seppo Karjala, Ähtärin kaupunki, puh. 040 574 8121, [email protected]
Toimitusjohtaja Esa Ojala, VideoVisit Oy, puh. 044 045 1842,
[email protected] (Ähtärin teknisen ratkaisun toimittaja)