Distansservice för tjänsterna hem via videoförbindelse
Videoförbindelser gör det möjligt att utnyttja flera offentliga tjänster hemma då distansservicen testas i olika delar av landet. Experimenten inleddes i Ähtäri den 15 januari och de utvidgas till resten av Finland under våren.
Ähtäriborna kan sköta ett antal sådana ärenden hemifrån som annars skulle kräva ett besök antingen hos kommunens eller hos de statliga myndigheternas serviceställe. FPA och magistraten i Västra Finland, liksom även flera företag och föreningar deltar i distansserviceförsöket. Videovisit Oy svarar för det tekniska genomförandet.
Exempel:
- Föräldrar och lärare kan ha en föräldrakvartsdiskussion.
- Anhöriga får möjlighet att påverka planeringen av äldrevården tillsammans med vårdpersonalen, och kan även delta i lägesutvärderingarna inom hemvården.
- Barnfamiljeföräldrar kan ansöka om, kontrollera eller avstå från faderskaps- och föräldrapenning.
- På distansrådgivningen kan man delta i familjespecifik förlossningsträning vid en tidpunkt som passar familjen – även på kvällar och på lördagar.
- Diabetesskötaren hjälper med granskningen av blodsockermätningar.
- Bankkunder kan föra låneförhandlingar.
- Man kan boka tid för ett videomöte med stadsdirektören
Utvidgas under våren
Hemanvändningsförsöken utvidgas under vårens gång till andra delar av landet. Åtminstone följande aktörer deltar:
- Vanda stad, Vanda-informationens guidningstjänster
- Åbo stad, förskolepedagogiktjänsterna
- TE-byrån (Lappland, Birkaland)
- magistraten i Östra Finland
- rättshjälpen och intressebevakningen (Södra Österbotten, Södra Savolax, Lappland)
- Mitt FöretagsFinland –tjänsten (rikstäckande)
- Medborgarrådgivningen (rikstäckande)
- FPA (rikstäckande)
Videoförbindelse underlättar guidningen
Det lönar sig att utnyttja videoförbindelser till exempel om man vill visa upp problematiska digitala blanketter åt servicerådgivaren. Det är enklare för servicerådgivaren att visa hur man ska handla, än att förklara saken t.ex. via telefon.
Hemanvändaren behöver en dator eller en tablet med en kamera, mikrofon och webbuppkoppling. Videoförbindelsen fungerar antingen i webbläsaren eller som en mobilapplikation.
Påverka genom att prova och ge respons
Målet är att man genast i början av försöket sorterar fram de bästa användningsmålen utan större investeringar. Därför kommer de olika alternativen att provas i äkta kundbetjäningssammanhang.
Från försöken insamlas användarrespons som utnyttjas vid serviceutvecklandet. Avsikten är också att hitta olika tjänster som gagnar kunderna mest. Experimenten avslutas före sommaren, och ett förslag om distansservicemodeller för den offentliga servicen kommer att utarbetas utifrån resultaten.
Försöken med hemanvändning av distansservice genomförs i anslutning till Distansserviceprojektet. Distansservicen har hittills kunnat utnyttjas t.ex. vid samserviceställenas videoförhandlingsanordningar.
Samarbetet inkluderar finansministeriet, statliga parter som producerar service, kommunerna och ett antal producerare av videoförbindelsetjänster. Distansservice är ett led i projektet för påskyndande av elektronisk ärendehantering och demokrati (SADe-programmet).
Ytterligare information:
Eelis Laine, projektchef, finansministeriet, tfn 02955 30 260, [email protected]
Seppo Karjala, förvaltningsdirektör, Ähtäri stad, tfn 040 574 8121, [email protected]
Esa Ojala, verkställande direktör, VideoVisit Oy, tfn 044 045 1842, [email protected] (producerar de tekniska lösningarna åt Ähtäri)