Finlandsdiskarna koncentrerar myndigheternas service på ett och samma ställe

Finländarna uträttar ärenden hos myndigheterna främst via elektroniska kommunikationskanaler. Finlandsdiskarna betjänar i första hand kunder som inte kan använda e-tjänster och som behöver hjälp med att använda digitala tjänster. Myndigheternas tjänster och ansvar förblir oförändrade vid Finlandsdiskarna.
Staten håller på att koncentrera den offentliga förvaltningens tjänster till gemensamma serviceställen där man på ett heltäckande sätt tillhandahåller statliga ämbetsverks samt FPAs, kommunernas och välfärdsområdenas tjänster. Serviceställena får i fortsättningen beteckningen Finlandsdisken. Kunderna känner igen Finlandsdisken tack vare en enhetlig profil som baserar sig på den visuella utformningen av Suomi.fi-tjänster som är bekanta för dem som utnyttjat e-kommunikation med myndigheter.
”Koncentreringen av servicen gör det lättare att uträtta ärenden emedan olika myndigheters tjänster finns tillgängliga på ett och samma ställe. Det stöder också tillgången till service i hela landet”, konstaterar kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.
Myndigheterna betjänar i första hand elektroniskt
Tjänsterna vid Finlandsdiskarna riktar sig särskilt till de kunder som inte kan sköta sina ärenden elektroniskt. Serviceställena tillhandahåller stöd för användningen av digitala ärendehanteringstjänster. Vid Finlandsdiskarna erbjuds dessutom sådana myndighetstjänster som kräver personligt besök.
Utbudet av tjänster vid Finlandsdiskarna utvecklas under hela reformens gång och i initialskedet varierar utbudet av tjänster vid de enskilda diskarna. Målet är att reformen ska vara genomförd vid ingången av 2030-talet.
Vid många serviceställen kommer uträttandet av ärenden hos myndigheter att grunda sig på distansservice där kommunikationen sker via distansuppkoppling mellan kunden och myndigheten. Den gemensamma distansservicelösningen testas under hösten i Imatra, Nurmes och Borgå.
”Distansservice möjliggör smidiga tjänster och en effektiv organisering av ämbetsverkens arbete där service behövs, och underlättar till exempel betjäningen av kunder med ett främmande språk som modersmål när en tolk kan nås i ärendehanteringssituationen på distans”, konstaterar Ikonen.
Serviceurvalet och öppettiderna för Finlandsdiskarna finns på webben
Av de statliga myndigheterna kommer bland annat regionförvaltningsverken, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, närings-, trafik- och miljöcentralerna, Migrationsverket, Lantmäteriverket, Rättstjänstverket, polisens tillståndsförvaltning, Brottspåföljdsmyndighetens byråer för samhällspåföljder, arbets- och näringsbyråerna, Utsökningsmyndigheten och Skatteförvaltningen att betjäna vid Finlandsdiskarna.
Kontaktuppgifter till Finlandsdiskarna, information om tillgängliga tjänster, betjäningstider och tillgängliga lokaler finns på webbplatsen suomi-piste.fi och i webbtjänsten Suomi.fi.
Mer information:
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 530 271, marko.puttonen(at)gov.fi