Neuvotteleva virkamies Kari Kemppainen:
Millaisia pankkipalveluja tarvitset tulevaisuudessa?
Olemme monella tapaa riippuvaisia pankkipalveluista: elämä on hankalaa ilman pankkitiliä, maksukorttia ja pankkitunnuksia. Selvitämme parhaillaan valtiovarainministeriössä, miten hyvin kansalaiset, yritykset, yhdistykset ja järjestöt saavat pankkipalveluja. Miten tyytyväinen olet palveluihin ja miten niitä tulisi kehittää?
Digitalisaatio on monin tavoin sujuvoittanut pankkipalveluiden saatavuutta mutta tuonut myös uusia haasteita, kun palvelut ovat siirtyneet suuressa määrin nettiin. On tärkeää varmistaa, että erilaisilla asiakasryhmillä on kohtuullinen ja riittävä pääsy pankkipalveluihin.
Olemme valtiovarainministeriössä alkaneet selvittää peruspankkipalveluiden ja käteisen saatavuutta ja käytettävyyttä. Selvitys on osa hanketta, jossa arvioidaan luottolaitoslainsäädäntöä.
Peruspankkipalveluihin kuuluvat esimerkiksi
- perusmaksutili
- maksukortti
- mahdollisuus nostaa ja tallettaa käteistä rahaa
- tilisiirrot
- pankkitunnukset.
Oikeus peruspankkipalveluihin perustuu lakiin luottolaitostoiminnasta. Jos pankki tarjoaa maksupalveluja, sen pitää tarjota euromääräisiä perusmaksutilejä yhdenvertaisesti ja syrjimättömästi kuluttajille, jotka asuvat laillisesti Euroopan talousalueella.
Eri ihmiset kykenevät käyttämään palveluja eri tavoin
Selvitämme ensinnäkin, saavatko kaikki riittävän hyvin peruspankkipalveluja ja pystyvätkö he käyttämään niitä.
Erilaiset asiakasryhmät kykenevät käyttämään pankkipalveluja eri tavoin: esimerkiksi iäkkäät ja vammaiset ihmiset eivät välttämättä pysty käyttämään kaikkia palveluja samalla tavalla kuin muut. Miten varmistamme, että palvelut ovat tasapuolisesti kaikkien saatavilla?
Myös yritykset ja yhdistykset tarvitsevat kohtuuhintaisia palveluja
Toisena keskeisenä kysymyksenä on, tulisiko oikeus peruspankkipalveluja vastaaviin palveluihin laajentaa koskemaan muun muassa mikro- ja pienyrityksiä sekä yhdistyksiä.
On tärkeää huolehtia, että myös yrityksillä ja yhdistyksillä on riittävä pääsy pankkipalveluihin ja että palveluiden hinnoittelu on kohtuullista.
Osa asiakkaista pystyy maksamaan vain käteisellä
Kolmantena keskeisenä kysymyksenä on käteisen saatavuus ja sen käytettävyys maksuvälineenä. Vaikka käteisen käyttö on jatkanut vähenemistään, se on edelleen joillekin asiakasryhmille ainut käytettävissä oleva maksuväline.
Koska käteisen saatavuus ja käytettävyys ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa, molempia on syytä tarkastella samanaikaisesti.
Vastaa kyselyyn
Olemme avanneet otakantaa.fi-palvelussa kyselyn, jossa voit antaa palautetta ja kertoa näkemyksiäsi sekä pankki- että käteispalveluista. Kyselyllä haluamme kuulla näkemyksiä mahdollisimman laajasti, jotta saamme tietoa mahdollisia jatkotoimia varten.
Vastaa kyselyyn viimeistään 16. kesäkuuta.
Kari Kemppainen
Neuvotteleva virkamies
@Kemppainen_Kari