Ministerityöryhmä linjasi viranomaispostin toimittamisesta myös yksityisiin digipostipalveluihin

Yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmä päätti peruslinjaukset, joilla viranomaisten sähköiset tiedoksiannot voidaan toimittaa käyttäjän valitsemaan yksityiseen digipostipalveluun julkisen taustapalvelun kautta. Tavoitteena on vahvistaa kansalaisten valinnanvapautta ja sujuvoittaa digitaalista viestintää ilman, että viranomaisviestinnän turvallisuus tai jatkuvuus vaarantuu.
Yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmä linjasi kokouksessaan 7. lokakuuta, että viranomaisten sähköiset tiedoksiannot voidaan jatkossa lukea myös käyttäjän valitsemassa yksityisessä digipostipalvelussa Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ylläpitämän taustapalvelun kautta niin sanotun Tanskan mallin mukaisesti. Viranomaispostit tallennetaan keskitetysti DVV:n taustapalveluun, ja yksityiset digipostitoimijat tarjoavat katseluyhteyden viesteihin. Valinta ja valtuutus tehdään DVV:n hallinnoimassa palvelussa. Suomi.fi-valtuuksien hyödyntäminen yksityisissä digipostipalveluissa rajataan yksityisten digipostipalvelujen ulkopuolelle. Toisen ihmisen puolesta asiointi on jatkossakin mahdollista Suomi.fi-viesteissä.
”Tämän linjauksen myötä kansalainen voi saada viranomaisten viestit saman digipostilaatikon kautta kuin muutkin tärkeät viestinsä. Ratkaisu lisää valinnanvapautta ja parantaa arjen sujuvuutta, mutta samalla varmistamme, että viranomaisviestinnän tietoturva, jatkuvuus ja yhdenvertaisuus säilyvät korkealla tasolla. Malli luo myös markkinoille tilaa innovaatioille ja vahvistaa suomalaisen digiyhteiskunnan kilpailukykyä”, ministerityöryhmän puheenjohtaja, julkisen hallinnon digitalisaatiosta vastaava kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen sanoo.
Ministeriryhmä piti tärkeänä, että yksityisten digipostilaatikoiden käyttö voi alkaa mahdollisimman pian vuonna 2026. Kaupallisten vaihtoehtojen tuonti Suomi.fi-viestien rinnalle vaatii lainsäädäntö- ja teknisiä muutoksia.
Kuolinpesäasioiden digitalisointi etenee
Ministerityöryhmä linjasi lisäksi Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelman hallituksen esitysluonnoksen päälinjoista.
"Tavoitteena on sujuvoittaa, digitalisoida ja automatisoida kuolinpesän asioiden hoitoa raskaassa elämäntilanteessa", ministeri Ikonen sanoo.
Uudistus vaikuttaa sekä kuolinpesien asioiden hoitoon että kuolinpesien asioita hoitavien viranomaisten ja yritysten palveluprosesseihin. Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa kuolinpesän osakasrekisterin, joka korvaa nykyisin perunkirjoitusta varten tarvittavat sukuselvitykset. Lisäksi Verohallinto kehittää OmaVeroon osion kuolinpesän asioiden hoitamista varten. Tulevaisuudessa kuolinpesän osakkaat ja heidän valtuuttamansa voivat laatia perukirjan ja hoitaa perintöverotukseen liittyvät asiat yhdessä paikassa, jossa kaikilla on yhdenvertainen näkyvyys kuolinpesän tietoihin.
Uusien palvelujen käyttöönotto edellyttää laajoja lakimuutoksia. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa kevätistuntokaudella 2026, ja lait on tavoitteena saattaa voimaan vuoden 2027 alusta.
Kokouksessa käsiteltiin lisäksi tietoturvallisuuden ja varautumisen arviointilakien muutostarpeita.
Lisätietoja:
Ministeri Anna-Kaisa Ikosen erityisavustaja Minna Kurki, p. 050 437 2718, minna.kurki(at)gov.fi
Valtiosihteeri Kristiina Kokko, p. 050 400 0833, kristiina.kokko(at)gov.fi
Valtioneuvosto.fi: Ministerivaliokunnat ja -työryhmät