Upphandling i Finland
Ny guide stöder de upphandlande enheterna i uppföljningen och hanteringen av avtal
Guiden Fem råd för avtalsuppföljning (Viisi avainta sopimusseurantaan) innehåller en konkret och pragmatisk sammanfattning av grunderna för avtalsuppföljning. Guiden har upprättats i samband med åtgärdsprogrammet för verkningsfull offentlig upphandling.
Guiden erbjuder de upphandlande enheterna stöd för genomförandet av offentliga upphandlingar och utvecklingen av praxis. Den beskriver de kritiska åtgärderna inom avtalsuppföljningen och ger praktisk handledning i avtalshantering och avtalsuppföljning.
Guiden kan tillämpas på avtalshanteringen hos organisationer som gör varu-, tjänste- och entreprenadupphandlingar. Bilagorna till handboken hjälper dessutom med att bedöma kundupplevelsen under avtalsperioden och att komma överens om gemensamma verksamhetsprinciper.
Guiden har utarbetats av Novice Oy och Rådgivningsenheten för offentlig upphandling. Guiden är en del av åtgärdsprogrammet för verkningsfull offentlig upphandling och den nationella strategin för offentlig upphandling. Genom att utveckla upphandlingen kan man öka de samhälleliga effekterna av de medel som används för offentlig upphandling och främja de offentliga finansernas hållbarhet.
Utbildning i användning av guiden
Det ordnas ett webbinarium om guiden måndagen den 8 december kl. 13–14 via Teams. Alla som är intresserade kan delta i webbseminariet.
Handboken presenteras av Antti Savola från Novice Oy och Maare Heinikoski från Statskontoret. Harri Pohjankukka från Lyreco Finland Oy belyser leverantörsperspektivet.
Läs mer om webbinariet och anmäl dig.
Mer information:
Kirsi-Marja Nurmi, specialsakkunnig, tfn 0295 530 226, [email protected]