Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomiLue artikkeli suomeksi svenskaLäs artikeln på svenska English

Draft budget
Draft budget of Minister of Finance Riikka Purra to stabilise the debt ratio; budget deficit to be reduced to below EUR 10 billion

Ministry of Finance
Publication date 6.8.2025 18.24 | Published in English on 7.8.2025 at 14.41
Type:Press release
Minister of Finance Riikka Purra.

The Ministry of Finance's draft budget for 2026 implements the guidelines of the Government’s spring mid-term policy review and includes the Minister of Finance's new adjustment measures proposed by the Minister of Finance to ensure that the debt ratio stabilises towards the end of the parliamentary term. The draft budget totals EUR 89.6 billion and involves a deficit of EUR 9.9 billion. When entering as revenue a one-off revenue item from the National Housing Fund, the deficit amounts to EUR 7.6 billion.

Despite the adjustment measures already decided by the Government, the position of general government finances remains serious. Without new adjustment measures, the general government debt ratio would, according to a forecast published by the Ministry of Finance in June, escalate to over 90% of GDP in 2029. The difficult economic situation and rising interest expenses, for example, have played a part in mounting indebtedness. While the economy is projected to recover, the ageing of the population will continue, and the additional funds that need to be invested in security will remain substantial in the coming years.

Minister of Finance Riikka Purra’s draft budget:

  • The draft budget will curb general government indebtedness in line with the objectives set out in the Government Programme. The new adjustment measures will bolster general government finances by EUR one billion at the 2027 level. 
  • A procurement authority of several billion euros for defence materiel in the draft budget will strengthen Finland's defence capability. This is also a response to Finland's commitments to increase defence funding. 

The deficit in 2026 will be reduced on a one-off basis by around EUR 2.3 billion by entering as revenue the remaining cash receipts of National Housing Fund to the central government budget in connection with the dissolution of the Fund. This does not reduce indebtedness in central government or general government. Without this entry as revenue, the deficit would be EUR 9.9 billion, which is around EUR 3.3 billion less than this year.

The draft budget will be published in full on Friday 8 August at budjetti.vm.fi.

Aiming to halt mounting debt ratio

The Government’s economic policy priorities are economic stability, employment, economic growth, and safeguarding welfare services. The goal is to stabilise the general government debt ratio by 2027. 

To achieve these objectives, the Government has decided on measures to strengthen general government finances by EUR 9 billion. 

Additionally, in its mid-term policy review in spring 2025, the Government adopted substantial new measures to boost economic growth and to dismantle obstacles to growth. 

These growth measures will be partly financed by means of the new adjustment measures.

The Ministry of Finance's draft budget includes the central government savings measures decided by the Government in all respects apart from the savings in operating expenses decided in spring 2025. The ministries will prepare and present the allocation of these saving in their responses to the draft budget on 13 August.

Based on the most recent forecast, achieving the objective of stabilising the debt ratio will require new adjustment measures that will strengthen general government finances by about EUR one billion. To ensure that the goals set for general government finances can be achieved, it is also important that the adjustment measures previously decided be implemented as planned. 

“The position in general government finances has further deteriorated since the spring. Our credit rating was downgraded in July, and now it seems that indebtedness cannot be brought under control without an additional adjustment of at least one billion euros. I do not wish to increase taxation. For this reason, I propose that the adjustment be implemented entirely by cutting non-core expenditure. I am not proposing cuts to central government's core duties,” says Minister of Finance Purra.

Cuts to direct business subsidies and R&D expenditure

Direct business subsidies will be decreased by excluding service personnel from the maritime crew subsidy (approx. EUR 36 million). In addition, cuts to Business Finland's 

R&D budget authority will reduce the amount of direct business subsidies.

The Act on Research and Development Funding will be updated to postpone the 1.2 per cent target for central government R&D funding until 2035. At the same time, the allocation of the increase in R&D funding will place more emphasis on sectors that boost growth. The saving for 2026 would be EUR 80 million, of which EUR 24 million will be realised by freezing the index increases for universities, EUR 25 million will be allocated to the Research Council of Finland's research project authority and EUR 11 million to Business Finland's grant authorities, while EUR 20 million will be deducted from previously unallocated R&D funding. The saving for 2027 is estimated at EUR 160 million, which would be allocated in the same way as the saving for 2026.

Cuts to development cooperation and other funding outside Finland

Funding for official development assistance (ODA) administered by the Foreign Ministry will be reduced by EUR 65 million. In 2027, the saving would increase to EUR 100 million. The appropriation for development policy loans and investments will also be reduced by EUR 30 million. In addition, the EUR 10 million increase in humanitarian disaster relief made in the mid-term policy review will be cancelled.

Cuts to integration promotion and ending admittance of resettled refugees

The payment of imputed central government transfers to municipalities and wellbeing services counties for the integration of immigrants will be discontinued. This saving in the budget authority is estimated to come to EUR 167 million in 2026 and EUR 150 million in 2027. In addition, Finland will cease to take resettled refugees. From this measure, the savings in the budget appropriations would amount to about EUR 6 million in 2026 and to EUR 9 million in 2027.

Savings from NGO grants

Discretionary government grants awarded to associations and foundations for the promotion of health and social wellbeing will be cut by EUR 100 million. Funding allocated to the promotion of arts and culture and the construction of sports facilities will be reduced by EUR 35 million.

Cuts in central government transfers to local government – cuts in primary and lower secondary education should be avoided when implementing the savings

The Government decided on substantial cuts in central government operating expenses in the Government Programme, in the additional measures in spring 2023 and then in spring 2024. Based on the decisions made to date, the effect of central government measures on local government finances has strengthened local government finances. The consolidation of general government finances requires adjustment measures of such a scale that local government finances will need to bring more efficiency to its administration and introduce savings. As part of the new adjustment measures, a EUR 150 million cut will be made in central government transfers to local government for basic public services. The aim is not to make cuts in primary and lower secondary education but to allocate savings to reducing bureaucracy, among other things. As a result of the new adjustment measures, the net impact of central government measures on local government finances will weaken local government finances by just shy of EUR 100 million. Municipalities' operating expenses amount to over EUR 20 billion.  

Finnish National Agency for Education to be dissolved in its current form

The existing Finnish National Agency for Education will cease to operate on 1 January 2027 and the functions that the Finnish National Agency for Education has decided to retain will be transferred to the Ministry of Education and Culture. This is estimated to generate a savings in appropriations totalling EUR 15 million in 2027.

Savings will also be made in the funding of universities, among other things

University index increases will be frozen for 2026 and 2027. The effect of this is estimated at around EUR 59 million in 2026 and about EUR 112 million in 2027.

With church tax revenue having increased as a result of tax adjustments made by central government, funding for the Evangelical-Lutheran Church and the Orthodox Church will be reduced by EUR 9 million. 

The Parliament's practice of issuing Christmas bonuses will be discontinued, which will bring savings of around EUR 40 million.

A complete publication of the new adjustment measures proposed by the Minister of Finance has been appended to the press release.

Freezing growth in liabilities for housing financing debts

Guarantee liabilities for housing financing have grown to over EUR 21 billion and are expected to further increase by around EUR 1 billion, depending on the amount of new loan interest subsidy authority allocated in the General Government Fiscal Plan for 2026–2029. Since 2022, Finland has included interest-subsidised loans in general government consolidated EDP debt.  

The working group led by State Secretary Mika Nykänen recommends that central government liabilities be reduced by easing the use of exemptions from the restrictions. Consequently, central government liabilities and debt would diminish to the same extent as the items exempted from the restrictions and interest-subsidised loans. A reform of the right-of-occupancy system is also under preparation. In the government coalition talks, the parties decided to halt the increase in debt liabilities from the right-of-occupancy system by discontinuing new production of right-of-occupancy housing. The right-of-occupancy system must be reformed to reduce central government debt liabilities.

The Ministry of Finance proposes that the Government launch a package of measures to reduce the guarantee liabilities for housing financing and to significantly restrict their growth.

Procurement authorities for defence materiel will be increased by billions 

In spring 2025, the Government decided to increase Finland’s defence investment to 3% of GDP by 2029. Finland is also committed to further raising its defence spending to 3.5% by 2035 in line with the target agreed by NATO. In addition, 1.5% of GDP will be allocated to defence-related expenditure by 2035.

The Ministry of Finance’s draft budget for 2026 includes procurement authorities of EUR 3 billion for defence materiel procurement, multiplying the existing procurement authority of EUR 0.5 billion in the 2025 Budget.

The Finnish Defence Forces will launch a modernisation process of land defence. Of the procurement authorities, EUR 1 billion will be spent on the development of joint weapons systems and EUR 2 billion on materiel development. The expenditure associated with the raised procurement authorities will be mainly incurred in the early 2030s.

Difficult situation in general government finances 

The macroeconomic forecast published by the Ministry of Finance in June shows that the recovery in the economy that started in 2024 will continue and GDP is projected to grow by 1.0% in 2025 and by 1.5% in 2026. The general government deficit is expected to be 4.2 per cent of GDP in 2025. In 2026, the deficit will diminish, but will remain at 3.6 per cent of GDP.

The Ministry of Finance will update its economic forecast in the course of August and this will form the basis for the Government’s budget proposal. The Ministry of Finance will publish its autumn forecast on 22 September.

Overall appropriations in the 2026 draft budget amount to EUR 89.6 billion, which is EUR 0.5 billion less than the sum budgeted for 2025 (including the second supplementary budget). Interest expenditure on central government debt is estimated at EUR 3.2 billion, which is EUR 0.2 billion more than budgeted for this year (including the second supplementary budget).

The Ministry of Finance's budget proposal shows a deficit of EUR 9.9 billion, taking into account that entering as revenue the remaining cash receipts of National Housing Fund to the central government budget will not reduce central government and general government indebtedness. This is around EUR 3.3 billion less than this year. When entering as revenue a one-off revenue item from the National Housing Fund, the deficit amounts to EUR 7.6 billion.

As the measures taken by the Government to strengthen general government finances will enter into force gradually during the parliamentary term, the impact of the adjustment measures will not be felt fully in 2026. Government Programme measures and additional adjustment measures in spring 2024 as well as savings decisions specifying them in spring 2025 will reduce on-budget expenditure by a total of around EUR 3.3 billion, which is approximately EUR 0.9 billion more than in 2025. In addition, the tax adjustment measures will bolster general government finances by about EUR 1.3 billion at the 2026 level. 

The new adjustment measures included in the Ministry of Finance's draft budget will bolster the on-budget balance by approximately EUR 0.8 billion at the 2026 level.

Central government on-budget revenue, expenditure and balance, EUR billion

 

  Budget and second supplementary budgetary  2026 budget proposal

Revenue (excluding net borrowing)

76,9 82,0
Expenditure 90,1 89,6
Balance 13,2 7,6*

* Including entering as revenue the remaining cash receipts of National Housing Fund totalling EUR 2.3 billion.

Tax policy supporting economic growth 

The draft budget implements the tax measures adopted by the Government this spring to boost economic growth and to strengthen general government finances. The most significant measures are related to easing taxation on labour to support household purchasing power and improve incentives for work. General government finances will be bolstered by tightening the tax base and by increasing the taxation of items such as tobacco and alcohol. There are no new tax increases in the draft budget. The total tax ratio will not increase next year. In accordance with the Government Programme, the municipalities will be compensated for the tax revenue impact of changes made by the Government to tax bases.

Finances of the wellbeing services counties 

Approximately EUR 27.1 billion is proposed for the universal funding of wellbeing services counties. The funding will increase by approximately EUR 0.9 billion compared to the approved 2025 Budget. The transition to the 2026 cost level is the main reason for the growth in funding. The index for funding in the wellbeing services counties will rise by 3.24 per cent in 2026. This will increase the funding of the wellbeing services counties by around EUR 849 million. It is estimated that annual growth in the need for healthcare and social welfare services will increase funding by approximately EUR 248 million in 2026. The difference between the actual and imputed costs of the wellbeing services counties was lower in 2024 than in 2023, which means that the ex-post adjustment made for 2026 will reduce the funding of the counties by around EUR 183 million. 

The Government will continue the measures outlined in the Government Programme to ease the obligations of the wellbeing services counties. The statutory changes in obligations and the resulting changes in funding amount to approximately EUR -78 million relative to 2025. This sum also includes new tasks that are expected to arise, the biggest of which is an increase of EUR 16 million for informal and family care.

Municipal finances

Central government will allocate approximately EUR 5.7 billion in central government transfers and other government grants and subsidies to municipalities in 2026. The Ministry of Finance proposes a total of EUR 3.3 billion for central government transfers to municipalities for basic public services, which is about EUR 20 million less than the amount in the 2025 Budget. As part of the adjustment measures, central government transfers will be cut by altogether EUR 225 million, of which EUR 75 million was already included in the spring spending limits decision and EUR 150 million constitutes new adjustment measures. By transferring restructuring of support for learning from the branch of government of the Ministry of Education and Culture and increasing the private education providers’ municipalities of residence reimbursement to 100 per cent, central government transfers for basic services will also increase. These changes will increase the central government transfers for basic services by EUR 57 million. The revision of the division of costs between central and local government will increase the central government transfer by EUR 69 million. A more specific estimate will become available in 
the course of preparing the budget proposal.

The index increase of central government transfers to municipalities for basic public services is approximately EUR 87 million, taking into account that in line with the Government Programme a reduction corresponding to one percentage point will be made to the index increase of central government transfers for basic public services.

Continuation of the preparation of the budget proposal for 2026

  • 8 August: Ministry of Finance draft budget for 2026 published online at budjetti.vm.fi. 
  • 1 and 2 September: Government negotiations in the budget session.
  • 22 September: Budget proposal examined in an extraordinary meeting of the Ministerial Finance Committee and in a plenary session of the Government, and published at budjetti.vm.fi.

Inquiries:
Mika Niemelä, Director General of the Budget Department, tel. +358 295 530 525, mika.niemela(at)gov.fi 
Jussi Lindgren, Special Adviser to the Minister of Finance (Economic Affairs), tel. +358 295 530 514, jussi.lindgren(at)gov.fi

Photos of the negotiations and press conference (data bank)
Budjetti.vm.fi (in Finnish and Swedish)
New adjustment measures in the Ministry of Finance's draft budget (in Finnish)
Material presented at the press conference (in Finnish)
Economic Policy the budget
budget economy central government finances draft budgets economy economy public finances public finances

Tutustu myös

Valtiovarainministeriö on julkistanut ehdotuksen vuoden 2026 budjetiksi

Ministry of Finance
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:8.8.2025 11.14

Valtiovarainministeriö on aloittanut neuvottelut valtion ensi vuoden budjetista

Ministry of Finance
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:6.8.2025 12.03

Suomen finanssipoliittista kehikkoa vahvistetaan myös kansallisista lähtökohdista

Ministry of Finance
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:3.7.2025 12.24

Valtiovarainministeri Riikka Purran puhe julkisen talouden suunnitelman lähetekeskustelussa

Ministry of Finance
Tyyppi:Puhe Julkaisuajankohta:7.5.2025 14.15

Valtiovarainministeri Riikka Purran puhe hallituksen tiedotustilaisuudessa ulko- ja turvallisuuspolitiikasta

Ministry of Finance
Tyyppi:Puhe Julkaisuajankohta:1.4.2025 14.24

Uudet yhdistellyt laskelmat tarjoavat aiempaa kattavamman kuvan valtiontaloudesta

Ministry of Finance
Tyyppi:Uutinen Julkaisuajankohta:10.10.2024 13.49
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot