Vuoden 2013 talousarvioesitys VM:n hallinnonalalla
Valtiovarainministeriön hallinnonalan määrärahoiksi esitetään vuodelle 2013 yhteensä 16,7 miljardia euroa. Tästä kuntien tukemiseen suunnataan yli 8,7 miljardia euroa sekä eläkkeisiin ja korvauksiin 4,4 miljardia euroa. Maksut Euroopan unionille ovat 1,9 miljardia euroa.
Kuntatalous
Kuntien verotulojen arvioidaan olevan yhteensä noin 20,2 miljardia euroa vuonna 2013, mikä on 4 prosenttia enemmän kuin vuodelle 2012 on arvioitu. Verotulojen kohtuulliseen kasvuun vaikuttaa ennen kaikkea se, että vuoden 2013 tuloveroperusteisiin ei ehdoteta juuri tehtävän muutoksia. Talousarvioesitykseen liittyy veroperustemuutoksia, jotka lisäävät ja vähentävät kunnallisveron tuottoa. Nämä muutokset on otettu huomioon lisäämällä valtionosuuksia.
Talousarvioesityksessä on yritystoiminnan tukemiseen tarkoitettuja verokannusteita, jotka vähentävät yhteisöveron tuottoa. Näillä ei kuitenkaan ole vaikutusta kuntien yhteisöverotuottoon, sillä kuntien jako-osuutta muutetaan vastaavasti. Yhteisöveron jako-osuuden määräaikainen korotus jatkuu edelleen 5 prosenttiyksikön suuruisena myös ensi vuonna.
Vuonna 2013 valtio rahoittaa kuntien peruspalveluja valtionapujen kautta yhteensä 10,7 miljardilla eurolla. Valtionavut lisääntyvät vuodelle 2012 budjetoituun verrattuna noin 180 miljoonalla eurolla. Laskennallisiin valtionosuuksiin esitetään yhteensä 9,7 miljardia euroa ja muihin valtionavustuksiin 1,0 miljardia euroa.
Valtionosuusjärjestelmään sisältyvä valtionosuusprosentti kuvaa valtion ja kuntien välistä kustannusten jakoa. Vuonna 2013 kunnan peruspalvelujen valtionosuuden valtionosuusprosentti on 30,96. Näin ollen kunnan rahoitusosuus peruspalveluihin on 69,04 prosenttia. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman perusopetuksen jälkeisen koulutuksen valtionosuusprosentti on 41,89. Kuntien valtionavut määräytyvät pääosin laskennallisin perustein ja ovat kunnan tuloina yleiskatteisia, eli kunta voi harkintansa mukaan päättää niiden käytöstä.
Valtionosuuksia alentaa peruspalvelujen valtionosuuden asteittainen leikkaus, joka on 125 miljoonaa euroa vuonna 2013, sekä opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksien indeksikorotuksen tekemättä jättäminen. Lisäksi säästöjä kohdistuu mm. oppilaitosten perustamiskustannuksiin, ammatilliseen lisäkoulutukseen, oppisopimuskoulutukseen ja ammattikorkeakouluihin.
Toisaalta valtionosuuksia korottavat mm. ns. ikälain voimaantulon, nuorten yhteiskuntatakuun, pitkäaikaistyöttömien aktivointikokeilun sekä koulutuksen laadun kehittämiseen liittyvät lisäykset. Indeksikorotus nostaa valtionosuuksia 231 miljoonalla eurolla ja ikärakenteen ja väestön määrän muutos nettomääräisesti 67 miljoonalla eurolla.
Kuntien tehtävien ja velvoitteiden rahoituksen tasapainoa tarkastellaan peruspalveluohjelmassa ja siihen liittyvässä vuosittaisessa peruspalvelubudjetissa, joka on osa valtion kehys- ja talousarviomenettelyä. Budjettiesitykseen sisältyvien toimenpiteiden arvioidaan kokonaisuudessaan heikentävän kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2012 verrattuna nettomääräisesti 193 miljoonalla eurolla.
Kuntatalous pysyy kireänä lähivuodet. Vuonna 2013 kuntien vuosikatteen arvioidaan heikkenevän eikä se enää kattaisi poistoja. Kuntatalous kääntyisi näin ollen alijäämäiseksi, ja velkaantuminen jatkuisi. Keskipitkällä aikavälillä kuntatalous uhkaa edelleen heikentyä. Kuntien ja kuntayhtymien käyttötalouden pitäminen vakaana edellyttäisi menokehityksen sopeuttamista tulokehityksen asettamiin rajoihin ja tuottavuutta lisäävien uudistusten toteuttamista kuntataloudessa. Mikäli menojen kasvua ei pystytä hillitsemään, uhkana ovat kunnallisveroprosenttien tuntuvat korotukset sekä velkaantumisen jatkuminen nopeana.
Eläkemenot kasvussa
Vuodelle 2013 esitetään 4,4 miljardin euron rahoitusta valtion eläkelain mukaisten menojen maksamiseen. Kasvua tässä määrärahassa on 144 miljoonaa euroa vuoden 2012 vastaavaan lukuun verrattuna.
Ikääntymiskehitys aiheuttaa merkittävää kasvupainetta valtion eläkemenoihin seuraavien kahden vuosikymmenen ajan. Eläkkeiden rahoituksen kestävyyden parantamista sekä keskimääräisen eläkkeellesiirtymisiän nostamista pyritään edistämään valtiokonttorin työhyvinvoinnin edistämistoimilla (Kaiku) torjumalla työkyvyn alenemista ja siten hidastamalla eläkemenojen kasvua.
Tietojärjestelmien uudistukset
Verohallinto käynnistää verotuksen tietojärjestelmien kokonaisuudistuksen hankintalain edellyttämällä kilpailutuksella. Valmisohjelmistoon perustuvaan uudistukseen esitetään 25,4 miljoonaa euroa siirtona valtiokonsernin tuottavuuden edistämiseen varatuista määrärahoista.
Harmaan talouden torjuntaa edistetään perustamalla poikkihallinnollinen viranomaistiedon tietolähdejärjestelmä. Myös tämän rahoitus esitetään hoidettavaksi valtiokonsernin tuottavuuden edistämiseen varatuista määrärahoista yhteensä 0,5 miljoonaa euroa. Virastolle esitetään uutena tehtävänä vuoden 2013 alusta yleisradioveron verotustehtävien hoitamista. Veronkannon edellyttämien tietojärjestelmien toteutuksen menoihin esitetään 0,4 miljoonan euron lisämäärärahaa.
Valtiokonsernin tuottavuuden edistämiseen varatuista määrärahoista esitetään käytettäväksi n. 43 milj. euroa erilaisiin hallinnonalojen tietojärjestelmäuudistuksiin ja sähköistä asiointia parantaviin hankkeisiin tavoitteena hallinnon tuottavuuden lisääminen ja asiakaspalvelun parantaminen.
Vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma
Vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmalla tavoitellaan aidosti tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä siten, että työ muuttuu samalla työntekijälle entistä mielekkäämmäksi, asiakkaat kokevat palvelun laadun aiempaa parempana ja työn yhteiskunnallinen vaikuttavuus nousee.
Aiemmassa tuottavuusohjelmassa asetetut tavoitteet toimintojen tehokkuuden lisäämiselle on mittaluokaltaan säilytetty taloudellisilta kokonaisvaikutuksiltaan ennallaan.
Ohjelmassa edistettävien kehittämistoimenpiteiden avulla hyödynnetään eläköitymisen ja tehtävärakenteen läpikäyntien myötä syntyvät mahdollisuudet.
Valtiokonttorin tehtävien muutokset
Valtion eläkeasioiden hoitoon liittyvät työnantaja-asiakkaisiin kohdistuvat tehtävät sekä valtion eläkkeisiin liittyvät aktuaari- ja tilastotoimen tehtävät esitetään siirrettäväksi Valtiokonttorista Kevan hoidettavaksi vuoden 2013 alusta. Esitys on jatkoa vuoden 2011 alussa tehdylle valtiokonttorin henkilöasiakkaiden eläkeasioiden käsittelyn ja palvelujen siirrolle Kevaan.
Valtiokonttorille esitetään uutena tehtävänä valtiovarainministeriön hallinnonalalle perustettavan kansalaisen yleisneuvontapalveluyksikön ohjausta. Tämän johdosta virastoon esitetään siirrettäväksi sisäasiainministeriön hallinnonalalta 12 henkilötyövuotta ja 1,1 miljoonaa euroa Kouvolaan keskitettävän yleisneuvontapalveluyksikön toiminnan käynnistämiseen.
Lisätietoja:
Talouspäällikkö Jukka Nummikoski puh. 02955 30106, VM:n hallinnon talousarvioasiat
Neuvotteleva virkamies Hannele Savioja, puh. 02955 30295, kuntatalous