Valtion taloudellisia riskejä koskevan raportoinnin ja hallinnan kehittäminen
Valtion taloudellisia riskejä koskevan raportoinnin ja hallinnan kehittämistä valmistelevan työryhmän
tehtävänä oli asettamispäätöksen mukaisesti identifioida nykyisen riskejä koskevan raportoinnin ja riskien
hallintaa koskevien käytäntöjen puutteet, selvittää valtiontalouden merkittävimpien riskien lähteet
ja arvioida mahdollisuuksien mukaan riskien merkittävyyttä, esittää ehdotuksia riskien raportoinnin kehittämiseksi
(julkisen talouden riskikatsaus) sekä esittää riskejä lisäävien ehdotusten keskeisiä arviointiperusteita
ja vaihtoehtoja hallituksen julkisen talouden hoitoa koskevalle päätöksenteolle asettamiksi
ohjeiksi tai rajoitteiksi
Erityisesti ovat kasvaneet ehdolliset vastuut (esim. valtion antamat takaukset). Valtion takausten
nimellinen arvo on kasvanut vuoden 2005 n. 15,2 mrd. eurosta (n. 9,2 % BKT:sta) noin 48,3 mrd. euroon
viime vuonna (n. 23,7 % BKT:sta). Tämän lisäksi kansainvälisille rahoituslaitoksille vaadittaessa
maksettavien pääomavastuiden määrä on moninkertaistunut lähinnä EU:n talouskriisin hoidon myötä.
Niiden suhde kokonaistuotantoon oli vuonna 2014 n. 8,5 %. Valtion vastuita koskeva raportointi on hajanaista,
eikä niitä koskevaa kokonaiskuvaa ole ollut mahdollista hahmottaa. Valtion antamia takauksia
koskeva päätöksentekoprosessi on monipolvinen ja periaatteessa mahdollistaa takauksia koskeviin
esityksiin liittyvien potentiaalisten hyötyjen ja haittojen tasapainoisen pohdinnan. Käytännössä vastuiden
lisäämiseen liittyvien riskien pohdinta päätöksentekoprosessin eri vaiheissa, varsinkin tosiasiallista
päätöksentekoa tarkoittavissa vaiheissa, on ollut vähäistä.