Tullin verotustehtävien siirtäminen Verohallintoon on käynnistynyt
Valtiovarainministeriö on asettanut 4.9.2015 Tullin verotustehtävien siirtoa Verohallintoon valmistelevan hankkeen. Strategisen hallitusohjelman veropoliittisen linjauksen mukaan valmisteverotus, autoverotus ja maahantuonnin arvonlisäverotus siirretään hallitusti Verohallinnon hoidettavaksi.
Tullille jää kuitenkin eräitä verotukseen ja sen valvontaan liittyviä tehtäviä. Tulli säilyy myös siirrettävien verolajien esitutkintaviranomaisena.
Ensivaiheessa Verohallinto hoitaa nykyisillä menettelyillä ja Tullin tietojärjestelmillä valmiste- ja autoverotuksen, jotka integroidaan Verohallinnon valmisohjelmistokokonaisuuteen sen mahdollistamassa aikataulussa.
Hankkeen tehtävänä on yhdessä Tullin ja Verohallinnon linjaorganisaatioiden kanssa varmistaa toteuttavien muutosten turvallinen tahdistuminen Verohallinnon ja Tullin perus- ja kehittämistoimintaan. Hankkeen tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa kaikki tarvittavat muutokset Verohallinnon prosesseihin ja organisaatioon. Hankkeen tarkempi aikataulu ja muut yksityiskohdat täsmentyvät työn edetessä.
Hankkeen hyödyt
Valmiste- ja autoverotus ovat EU-jäsenyyden alusta lähtien olleet maan sisäistä verotusta. Verovelvolliset ovat muista veroistaan Verohallinnon asiakkaita, mutta Tullin tullitoiminnan asiakkaita vain rajoitetusti, joten ratkaisu mahdollistaa verovelvollisille yhden luukun periaatteen toteutumisen verotuksessa, Verohallintoon luodun verotilimenettelyn täysimääräisen hyödyntämisen ja yritysten hallinnollisen taakan keventämisen verotusprosessien yhtenäistämisen myötä.
Valmiste- ja autoverotus nivoutuvat uudistuksessa osaksi samalla teknologialla ja samalle alustalle rakennettavaa sekä samoja tietovarantoja hyödyntävää Verohallinnon verotietojärjestelmää. Näin vältetään verotusta koskevien päällekkäisten tietojärjestelmien rakentaminen ja ylläpito eri organisaatioissa. Sama kustannustehokkuus hyödyntää myös verovelvollisia.
Keskittäminen lisää myös verovelvollisten kokonaisvaltaista verovalvontaa nykyisen verolajikohtaisen tarkastelun sijasta. Lisäksi se mahdollistaa uusia yritystarkastus- ja valvontamahdollisuuksia ja näin edistää harmaan talouden torjuntaa. Verotarkastusten integraatio vähentää tarkastusten kuormittavuutta myös yrityksissä.
Verotusosaamisen keskittäminen yhteen asiantuntijaorganisaatioon mahdollistaa sen työvoiman joustavan käytön eri verolajien kesken ja lisää henkilöstön urakehitysmahdollisuuksia. Keskittäminen edistää myös verotusmenettelyiden ja – lainsäädännön yhtenäisyyttä ja poistaa päällekkäisiä toimintoja. Keskittämisestä koituvat tietojärjestelmä- ja muut kustannussäästöt realisoituvat kuitenkin vasta pidemmällä aikavälillä keskittämisen toteuduttua.
Hankkeen organisointi
Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toimii ylijohtaja Helena Tarkka valtiovarainministeriöstä sekä jäseninä ylijohtaja Terhi Järvikare valtiovarainministeriöstä, pääjohtaja Antti Hartikainen Tullista ja pääjohtaja Pekka Ruuhonen Verohallinnosta. Henkilöstön edustajana hankkeen ohjausryhmässä toimii Kari Lehtinen Tullivirkamiesliitto ry:stä ja varajäsenenä Kirsi Huhtamäki Verovirkailijain Liitto ry:stä. Tarkemmat tiedot hankkeen organisaatiosta löytyy liitteenä olevasta asettamispäätöksestä.
Hanke laatii 31.10.2015 mennessä hankesuunnitelman, jossa määritetään hankkeen tarkemmat tehtävät projekteittain, vaiheistus ja aikataulutus sekä hankkeen riskit. Hanke huolehtii henkilöstön kuulemisesta osahankkeissa.
Lisätietoja:
VM, hallitusneuvos Merja Sandell, puh. 029553 0191, [email protected]
Tulli, ylijohtaja Jarkko Saksa (verotehtävien siirron vaikutukset) p. 040 332 2786, [email protected]
johtaja Sami Rakshit (Tullin valvonta, tarkastus ja tutkintatehtävät) p. 040 332 2506, [email protected]
Verohallinto, johtaja Arto Pirinen, puh. 020 612 000 /vaihde, [email protected]
viestintäjohtaja Mikko Mattinen, puh. 020 612 5048, [email protected]