Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Regeringen enades om den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2021

finansministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 25.5.2021 10.12 | Publicerad på svenska 25.5.2021 kl. 13.02
Typ:Pressmeddelande 333/2021
Bild: den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2021

Den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2021 syftar till att påskynda tillväxt, tidigarelägga investeringar, svara på de utgiftsbehov som coronapandemin orsakar och lindra de olägenheter som coronavirusläget orsakar företag samt barn och unga. Genom tilläggsbudgeten sätter man också igång reformer och investeringar inom ramen för EU:s återhämtningsinstrument.

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås anslagsökningar på sammanlagt cirka 2,2 miljarder euro för 2021. En betydande del av anslagsökningarna föranleds av behov av borgen och kapitalisering.

Regeringen behandlade tilläggsbudgeten vid sin överläggning måndagen den 24 maj. Tilläggsbudgeten överlämnas till riksdagen torsdagen den 27 maj.    

Finansieringen av investeringar tidigareläggs

Vissa investeringar som regeringen redan tidigare beslutat om ska enligt tilläggsbudgetpropositionen tidigareläggas till 2021.
 
Under anslagsposten för anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster för Gränsbevakningsväsendet föreslås 120 miljoner euro för anskaffning av utsjöbevakningsfartyg.

Ägarstyrningen av Finlands Malmförädling Ab överförs från arbets- och näringsministeriet till statsrådets kansli från och med den 1 juni. I samband med överföringen överförs och ombudgeteras sammanlagt 420 miljoner euro från arbets- och näringsministeriet till statsrådets kansli. 

För IKT-ändringskostnader i samband med social- och hälsovårdsreformen föreslås 50 miljoner euro redan under 2021. 

För slutkostnaderna för projektet för ombyggnad och renovering av Helsingfors Olympiastadion föreslås ett tillägg på 37,9 miljoner euro. De totala kostnaderna för projektet uppgår till uppskattningsvis 337 miljoner euro, varav staten och Helsingfors stad står för lika stora andelar. 

I tilläggsbudgeten bereder man sig också på att betala sammanlagt 91,65 miljoner euro i utgifter som föranleds av åtgärder som finansieras med återhämtningsinstrumentet till Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Hela beloppet finansieras av Europeiska unionen.

För stöd till last- och passagerarfartygsrederier för bedrivande av trafik föreslås 23,15 miljoner euro. Dessutom föreslås 22,8 miljoner euro för köp av offentlig persontrafik i stora och medelstora stadsregioner samt inom regional och lokal trafik och 11 miljoner euro för köp av persontågstrafik på grund av att coronavirusläget har dragit ut på tiden. 

För nya trafikprojekt, det vill säga projektet Digirata, elektrifieringen av banavsnittet Laurila–Torneå–Haparanda samt förnyandet av Rävsundsbron och Hessundsbron på landsväg 180, föreslås en fullmakt på sammanlagt 268 miljoner euro. Dessutom föreslås det att fullmakten för  förbättringen av banan Kouvola–Kotka/Fredrikshamn höjs med 33,5 miljoner euro. Därtill tidigareläggs finansieringen av basunderhållet av transportinfrastrukturen med 50 miljoner euro från 2022 till 2021.  

Det föreslås att 650 miljoner euro överförs till statsgarantifonden för kapitalisering av Finnvera Abp:s exportgaranti- och specialborgensverksamhet. 

För kapitalisering av Suomen Kaasuverkko Oy föreslås 257 miljoner euro. Anslaget är avsett att användas som en investering i form av eget kapital för att finansiera återbetalningen av Suomen Kaasuverkko Oy:s banklån. 

För anskaffning av ny vagnmateriel till stommen i nattågstrafiken reserveras en fullmakt på 40 miljoner euro, och fullmakten för batterivärdekedjan ökas med 40 miljoner euro. För genomförandet av tillväxtstrategin för hälsobranschen och fullmakten för stöd till vaccinekosystemet anvisas ett tillägg på 6 miljoner euro.

För ersättning för renskador orsakade av snöförhållandena vintern 2019–2020 reserveras 6 miljoner euro. I syfte att påskynda återhämtningen och investeringarna inom fiskerinäringen utvidgas användningen av de anslag som tidigare anvisats för coronaåtgärder.

För förlängning av rätten till arbetsmarknadsstöd för företagare mellan den 1 juli och den 30 september föreslås 48 miljoner euro. Dessutom föreslås 13 miljoner euro för förlängning av höjningen av det skyddade beloppet *) av utkomstskyddet för arbetslösa för samma period.

Ändringar i inkomstposten 

Det föreslås att inkomstposten sänks med sammanlagt 185 miljoner euro. Därtill föreslås det att kalkylen över skatteinkomster sänks med sammanlagt 235 miljoner euro. Kalkylen över skatteinkomster försvagas särskilt av att prognosen för förvärvs- och kapitalskatteinkomster sjönk med 87 miljoner euro, vilket i huvudsak beror på uppdateringen av källskatteprognosen. Prognosen för arvs- och gåvoskatteinkomsterna har däremot sänkts på grundval av uppgifterna om influtna belopp. Även prognosen för mervärdesskatteinkomsterna är 41 miljoner euro svagare än beräknat. 

Förlängningen till 2021 av det lindrade betalningsarrangemanget sänker också prognosen för förvärvs- och kapitalskatteinkomsterna med 20 miljoner euro och prognosen för samfundsskatteinkomsterna med 5 miljoner euro. På motsvarande sätt har prognosen för energiskatteinkomsterna höjts med 3 miljoner euro på grund av att överföringen av värmepumpar till en förmånligare elskatteklass senareläggs.

Det föreslås att kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med 50 miljoner euro. Den viktigaste faktorn bakom förslaget är den tilläggsfinansiering på 50 miljoner euro från återhämtningsinstrumentet till Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling som inkluderas i programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014–2020 och som finansieras helt och hållet av EU. 

Satsningar för att stödja barn och unga och för att åtgärda inlärningsunderskottet

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås en helhet på sammanlagt 111 miljoner euro för att lindra de skadliga konsekvenserna av coronavirusläget för barn och unga. 

För förskoleundervisning, grundläggande utbildning och småbarnspedagogik föreslås 40 miljoner euro, för gymnasieutbildning 15 miljoner euro, för fritt bildningsarbete 5 miljoner euro och för yrkesutbildning 5 miljoner euro. Dessutom föreslås 4 miljoner euro för finansieringen av högskolorna. Syftet med finansieringen är att jämna ut konsekvenserna av coronavirusläget, till exempel det ökade inlärningsunderskottet och det försämrade välbefinnandet hos studerande. 

För förbättring av tillgången till missbrukartjänster föreslås 23 miljoner euro och för förbättring av mentalvårdstjänsterna 16 miljoner euro. Det föreslås också 3 miljoner euro för helheten av polisens förebyggande verksamhet. 

Utgiftsökningarna till följd av coronapandemin uppgår till nästan 600 miljoner euro 

Tilläggsbudgeten omfattar cirka 590 miljoner euro i utgiftsökningar som direkt följd av coronapandemin. För anskaffning av vaccin mot covid-19 föreslås ett tillägg på sammanlagt 233,5 miljoner euro, vilket huvudsakligen beror på deltagandet i Europeiska unionens gemensamma anskaffning av covid-19-vaccin 2022 och på anskaffningen av partier av vaccin som beaktar olika virusvarianter.

Även för omkostnaderna för Institutet för hälsa och välfärd föreslås ett tillägg på sammanlagt cirka 10 miljoner euro, bland annat för upprätthållandet av covid-19-testkapaciteten och sekvenseringen av nya virusstammar. Dessutom föreslås ett anslag på 1 miljon euro för stärkande av Institutet för hälsa och välfärds grundläggande verksamhet.

Andra utgifter som direkt föranleds av coronapandemin är bland annat kostnaderna för senareläggning av kommunalvalet, kostnaderna för gränskontrollen vid de inre gränserna, stödet för last- och passagerarfartygsrederier, köp av persontågstrafik och köp av kollektivtrafik. 

Det föreslås 200 miljoner euro för att täcka behovet av anslag vid den fjärde ansökningsomgången för kostnadsstöd för företag. Företagarnas rätt till arbetsmarknadsstöd och höjningen av det skyddade beloppet av utkomstskyddet för arbetslösa fortsätter under perioden 1 juli–30 september.

Näringspolitiska och tillväxtstimulerande åtgärder 

I tilläggsbudgeten föreslås flera åtgärder som syftar till att avhjälpa de svårigheter som coronapandemin orsakar företagen. Det totala beloppet för dessa åtgärder uppgår till cirka 1 miljard euro. Ytterligare minskar förlängningen av det lindrade betalningsarrangemanget 2021 statens skatteinkomster med cirka 249 miljoner euro. 

Det föreslås att 650 miljoner euro överförs till statsgarantifonden för kapitalisering av Finnvera Abp:s exportgaranti- och specialborgensverksamhet.

Omvälvningarna inom torvbranschen bemöts

Enligt förslaget ska det reserveras sammanlagt 60 miljoner euro för stödet till torvföretagare. Stödet är avsett för företagare som upphör med verksamheten inom torvbranschen samt för en rättvis övergång. Stödet avsätts inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde bland annat för ett stödsystem som gäller skrotning av torvföretags maskiner och anordningar, för företagens utvecklingstjänster och utvecklingsunderstöd samt för återsysselsättning och utbildning. Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde ska stödet riktas till en utredning om fortsatt användning av torvutvinningsområden och till beskogningsstöd. 

Finlands program för hållbar tillväxt inleds

Enligt den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2021 ska det inledas reformer och investeringar i enlighet med EU:s facilitet för återhämtning och resiliens. Det föreslås en anslagsökning på 117 miljoner euro för 2021. Fullmakterna ökar anslagen med 121 miljoner euro efter 2021. Åtgärderna stimulerar forskningen, sysselsättningen och den gröna omställningen samt hjälper att minska den eftersatta vården.

För att genomföra återhämtnings- och resiliensplanen föreslås det allokeringar på sammanlagt cirka 238 miljoner euro (anslag och fullmakter sammanlagt). Av denna summa utgör anslagsökningarna för 2021 cirka 117 miljoner euro. Fullmakterna och anslaget får användas först efter att rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har trätt i kraft.

EU-finansieringen intäktsförs i Finlands budget i takt med att reformerna genomförs. Av finansieringen fås dock 13 procent i förskott. Investeringarna i tilläggsbudgeten motsvarar denna andel.

Finansieringen indelas enligt fyra pelare:

  • den gröna omställningen bidrar till ekonomiska strukturomvandlingar och ett klimatneutralt välfärdssamhälle (pelare 1) 
  • digitaliseringen och dataekonomin förbättrar produktiviteten (pelare 2)
  • sysselsättningsgraden och kunskapsnivån höjs för att påskynda hållbar tillväxt (pelare 3) 
  • tillgången till social- och hälsovårdstjänster förbättras och kostnadseffektiviteten ökas (pelare 4).

För investeringar i den gröna omställningen (pelare 1) reserveras 48,5 miljoner euro. Av denna summa utgör 2021 års anslag 31,4 miljoner euro. Finansiering anvisas för att återanvända och återvinna centrala material och restprodukter från industrin, byte av oljeuppvärmningssystem samt för att främja laddningsinfrastrukturen.  

Enligt förslaget får digitalisering och dataekonomi (pelare 2) sammanlagt 9,5 miljoner euro som ska användas för att bekämpa penningtvätt, främja företagens digitala ekonomi, utveckla bostadsdatasystemet, inleda arbetet med att utveckla digitaliseringen av järnvägstrafiken samt för cybersäkerhet.

För reformer som förbättrar sysselsättningen och kompetensen (pelare 3) föreslås sammanlagt 134,9 miljoner euro. Av denna summa avsätts 30,9 miljoner euro för 2021. De största anslagen går till Finlands Akademi (fullmakt på 45 miljoner euro) för nationella infrastrukturer samt för 
att stimulera nyckelsektorer och förbättra kompetensen. Finansiering reserveras också för att inleda reformer som gäller kontinuerligt lärande samt för att stärka Navigatorernas sektorsövergripande karaktär, vilket stöder unga.

Förnyelsen av näringarna påskyndas av Business Finlands bevillningsfullmakter för nyckelsektorer, lokomotivprojekt och innovativa tillväxtföretag (62 miljoner euro). De sektorer som drabbats av coronakrisen får hjälp av strukturstödet till kreativa branscher och stödet till hållbar turism. 

I den helhet som social- och hälsovårdsreformen utgör (pelare 4) främjas vårdgarantin, digitaliseringen samt minskningen av den eftersatta servicen och vården med sammanlagt 45 miljoner euro 2021. 

I tilläggsbudgeten bereder man sig också på att betala sammanlagt 91,65 miljoner euro i utgifter som föranleds av åtgärder som finansieras med återhämtningsinstrumentet till Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Hela beloppet finansieras av Europeiska unionen.

Konsekvenser för balansen i statsfinanserna och skuldsättningen

Anslagsökningen i den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2021 är cirka 2,2 miljarder euro och minskningen av inkomsterna cirka 185 miljoner euro. Statens behov av nettoupplåning ökar i år med cirka 2,4 miljarder euro, vilket innebär att statens nettoupplåning beräknas uppgå till cirka 14,4 miljarder euro 2021. I slutet av 2021 beräknas statsskulden uppgå till cirka 139,2 miljarder euro, vilket är ungefär 56 procent av bruttonationalprodukten. 

I samband med budgetpropositionen för 2021 hösten 2020 fastställde regeringen med anledning av coronapandemin att det på grund av det osäkra läget ska göras en extra ramreservering på 500 miljoner euro för 2021. Beloppet ska användas för finanspolitiskt obligatoriska engångsutgifter som följer av pandemin. Det fortsatt svåra coronavirusläget och bland annat restriktionerna och stödåtgärderna har lett till att ramreserveringen har visat sig vara för liten. Ramreserveringen höjs således med 1 350 miljoner euro till sammanlagt 1 850 miljoner euro. Av denna ökning på 1 350 miljoner euro har 650 miljoner euro reserverats för överföring till statsgarantifonden för kapitalisering av Finnvera Abp:s exportgaranti- och specialborgensverksamhet. Summan får inte användas för andra utgifter. Om utgifterna är lägre jämfört med ramen, används skillnaden inte till att öka de övriga utgifterna.

Tilläggsbudgetpropositionen överlämnas till riksdagen vid statsrådets allmänna sammanträde torsdagen den 27 maj med början kl. 10. Därefter kan den läsas på budjetti.vm.fi.


Ytterligare information: 
Joonas Rahkola, statsministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 160 998
Tuomas Vanhanen, finansministerns ekonomipolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 530 417

*) Korrigering (i fetstil) 26.5.2021

Regeringens proposition till riksdagen om en tredje tilläggsbudget för 2021 (budjetti.vm.fi) | 27.5
Videoupptagning av presskonferensen 25.5 | YouTube
Presentation material av presskonferensen | 25.5
regeringen
EU barn budgeter coronavirus ekonomi förhandlingar hälsa investeringar regeringens överläggning statsekonomi statsförbund tillväxt tilläggsbudgeter trafik ungdomar

Tutustu myös

Valtiovarainministeriö on aloittanut neuvottelut valtion ensi vuoden budjetista

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:6.8.2025 12.03

Valtiovarainministeri Riikka Purran puhe julkisen talouden suunnitelman lähetekeskustelussa

FM
Tyyppi:Puhe Julkaisuajankohta:7.5.2025 14.15

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Eurooppalaisten valtioiden on jälleen kerran sitouduttava turvallisuuteen

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:5.3.2025 14.04

Suomi pyytää EU:lta toista maksatusta elpymis- ja palautumissuunnitelmalleen

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:11.10.2024 15.52

Uudet yhdistellyt laskelmat tarjoavat aiempaa kattavamman kuvan valtiontaloudesta

FM
Tyyppi:Uutinen Julkaisuajankohta:10.10.2024 13.49

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2024 kolmanneksi lisätalousarvioksi on julkaistu

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:24.9.2024 8.33
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Digi arkeen -neuvottelukunta
          • Digi arkeen -toimintakertomus
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Valtion matkustussääntö
      • Testi
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot