Digitaalisen henkilöllisyyden kehittäminen alkaa – tavoitteena tarjota kaikille yhdenvertainen mahdollisuus henkilöllisyyden todistamiseen sähköisesti

Valtiovarainministeriö on asettanut hankkeen digitaalisen henkilöllisyyden ja sen hyödyntämistapojen kehittämiseksi. Hallitusohjelmaan kuuluvan hankkeen tavoitteena on luoda kaikille yhteiskunnan palveluissa asioiville yhdenvertaiset edellytykset ja mahdollisuudet osoittaa viranomaisen vahvistamia tietoja henkilöllisyydestään digitaalisella menetelmällä.
Hankevalmistelussa valtiovarainministeriö on selvittänyt, miten Suomeen voisi synnyttää passin ja henkilökortin rinnalle kokonaan digitaalisen tavan henkilötietojen osoittamiseen sekä fyysisessä asiointitilanteessa että sähköisessä asiointitilanteessa.
Digitaalisen henkilöllisyyden hankkeen pyrkimyksenä on samalla varmistaa julkisen hallinnon vahvan sähköisen tunnistamisen kustannusten hallittavuus ja ennakoitavuus. Digitaalisen henkilöllisyyden hanke ei poista tarvetta vahvan sähköisen tunnistamisen palveluille, joita tarjoavat esimerkiksi pankit ja mobiilioperaattorit.
”Mahdollisuus toimia digitaalisessa ympäristössä alkaa olla yhä enemmän edellytys täysipainoiselle osallisuudelle yhteiskunnassa. Tällöin valtiolla on vastuu turvata kaikille yhdenvertaisesti edellytykset sähköiseen tunnistautumiseen ilman, että tämä on sidoksissa mihinkään asiakkuuteen”, toteaa julkisen hallinnon digitalisaatiosta vastaava kuntaministerin Sirpa Paatero
Valtion perustehtäviin kuuluu kansalaisten henkilöllisyyden ydintietojen rekisterin ylläpito, tietojen oikeellisuuden takaaminen ja näiden tietojen osoittamisen ratkaisujen kehittäminen. Yhteiskunnan digitalisoituessa sähköinen asiointi ei ole enää vain täydentävä vaihtoehto, vaan usein se pääasiallinen asiointikanava. Passi ja henkilökortti kaipaavat rinnalleen jo paremmin digitaaliseen maailmaan soveltuvan tavan osoittaa valtion takaamia henkilöllisyyden ydintietoja.
Vahvistetut tiedot ydinidentiteetistä ovat valtion rekistereissä, mutta tähän asti valtiolla ei ole ollut mahdollisuutta myöntää niistä todistetta henkilölle itselleen sähköiseen asiointiin. Jotta todisteet henkilöllisyydestä saadaan vielä vietyä henkilölle asti, hanke tuottaa mobiililaitteessa toimivan henkilöllisyyden osoittamisen tavan ja vaihtoehtoisen välineen erityisryhmille.
Hankkeen toimikausi on 8.10.2020-30.6.2023. Digitaalisen henkilöllisyyden hankkeen ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö ja siihen osallistuvat muun muassa Poliisihallitus ja Digi- ja väestötietovirasto. Toteutusvaiheessa julkisen ja yksityisen sektorin asiointipalveluja tarjoavien tahojen yhteistyö on hankkeen onnistumisen kannalta ratkaisevaa.
Valtiovarainministeriön nettisivuille on koottu kysymyksiä ja vastauksia (suomeksi) digitaalisen henkilöllisyyden hankkeesta.
Lisätietoja:
tietohallintoneuvos, yksikön päällikkö Maria Nikkilä, puh. 02955 30514, maria.nikkila(at)vm.fi
erityisasiantuntija Juha Mitrunen, puh. 0295 530 356, juha.mitrunen(at)vm.fi