Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Tjänstemannainlägget ”Ett reformvänligt och hållbart Finland”
Den offentliga ekonomin bör stärkas med minst 9 miljarder euro under de två kommande valperioderna för att trygga kommande generationers välfärd

finansministeriet
Utgivningsdatum 8.12.2022 14.00
Typ:Pressmeddelande

Finansministeriets tjänstemannainlägg lyfter fram metoder för att förbättra förutsättningarna för välfärd, styra den offentliga ekonomin tillbaka på en hållbar grund, reformera den offentliga förvaltningen och de offentliga tjänsterna samt för att genomföra en grön omställning effektivt. Korrigerande åtgärder måste vidtas snabbt.

Tjänstemannainlägget ”Ett reformvänligt och hållbart Finland” behandlar utgångspunkterna för den ekonomiska politiken och förvaltningspolitiken under den kommande valperioden. Ministeriet publicerade inlägget den 8 december.

Finland har i egenskap av en välfungerande demokrati, en innovativ ekonomi och ett land med jämlika möjligheter i många avseenden goda förutsättningar att vara ett mycket välmående samhälle. De finländska beslutsfattarna ställs emellertid inför svåra val på grund av den långvarigt svaga ekonomiska utvecklingen och de svaga offentliga finanserna. 

Det är nödvändigt att påskynda den ekonomiska tillväxten med hjälp av reformer, men direkta anpassningsåtgärder, det vill säga utgiftsbesparingar och skatteskärpningar, spelar en central roll när det gäller att stärka de offentliga finanserna snabbt. Det är inte möjligt att stärka Finlands offentliga finanser så att det över huvud taget inte skulle kännas i många finländares vardag. Säkerställandet av den offentliga ekonomins hållbarhet möjliggör för sin del investeringar som krävs för att främja en grön omställning samt beredskap inför kommande kriser.

Utmaningarna inom den offentliga ekonomin kräver reformer inom och anpassning av det demokratiska systemet och förvaltningen så att de kan styra samhällsutvecklingen. Det är viktigt att reformera förvaltningens tjänster och strukturer, att ta i bruk ny teknik och att utveckla praxis.

”Det är möjligt att styra in den offentliga ekonomin på ett hållbart spår, men åtgärder måste vidtas snabbt. Sysselsättningen och produktiviteten kan stödjas med ambitiösa reformer. Det är fortfarande möjligt att se till att Finland är ett stabilt och hållbart samhälle både för oss och för kommande generationer", konstaterar statssekreteraren såsom kanslichef Juha Majanen.

”En hållbar ekonomisk politik förutsätter reformvänlig förvaltningspolitik som garanterar människorna och företagen smidiga tjänster. Öppen förvaltning, medborgarnas delaktighet och en välfungerande demokrati hör till det finländska samhällets styrkor, och vårt land har även tidigare löst svåra utmaningar med hjälp av dessa”, säger understatssekreteraren för förvaltningspolitik Susanna Huovinen.

Den offentliga ekonomins hållbarhet kan tryggas

Behovet av att stärka de offentliga finanserna har enligt finansministeriets bedömning ökat så kraftigt att det är nödvändigt att stärka det  årliga finansiella saldot på olika sätt med minst nio miljarder euro under de två följande riksdagsvalperioderna. Om saldot stärktes med sex miljarder euro under den kommande valperioden och med tre miljarder euro under efterföljande valperiod skulle de offentliga finanserna vara i balans, vilket i sin tur skulle stoppa ökningen av skuldkvoten och så gott som täcka hållbarhetsunderskottet på längre sikt.

Det ekonomiska handlingsutrymmet kommer att minska utan några korrigerande åtgärder. Om stärkandet av de offentliga finanserna skjuts upp kommer vi att behöva ännu större anpassningsåtgärder i framtiden. Då blir det allt svårare att hålla fast vid välfärdsstatens servicelöfte.

Utan några nya beslut som stärker de offentliga finanserna kommer den offentliga skulden att vara cirka 85 % år 2031, dvs. knappa 15 procentenheter högre än om de föreslagna förstärkningsåtgärderna genomförs. Den ökade skulden skulle öka de årliga kostnaderna för skötsel av lån med närmare en miljard euro. Skuldkvoten skulle överstiga 100 procent under den senare hälften av nästa årtionde.

"Den åldrande befolkningen försvagar de offentliga finanserna. Kriser som inträffar under de kommande åren kan leda till att vi blir tvungna att fatta akuta beslut om betydande besparingar. Vi vet dock hur vi kan undvika risken genom att agera i tid”, säger Lauri Kajanoja, finanspolitisk samordnare.

Finland behöver ambitiösa strukturella reformer

Finland behöver ambitiösa strukturella reformer som stöd för sysselsättningen, den ekonomiska tillväxten och de offentliga finanserna. På grund av den offentliga ekonomins tillstånd är det skäl att betona reformer vars konsekvenser för produktiviteten och sysselsättningen kan bedömas på ett tillförlitligt sätt på förhand. 

Sysselsättningen kan stärkas bland annat genom att förnya utkomstskyddet för arbetslösa. Dagpenningsperiodens maximilängd kan bindas till arbetad tid och dessutom kan olika åldersbundna undantag, som de återstående delarna av pensionsslussen, slopas. För att förbättra sysselsättningen behövs också ett ökat utbud av inhemsk arbetskraft, ökad invandring och förbättring av arbetsförmågan. 

De offentliga satsningarna på forskning, utveckling och innovationer bidrar till att förbättra produktiviteten när de görs effektivt och så att de gynnar hela ekonomin. Därtill är det särskilt viktigt att man lyckas förbättra produktiviteten i offentliga och offentligt finansierade tjänster. 

Regeringsprogrammet bör utarbetas utifrån målen för den offentliga ekonomin

Regeringsförhandlingarna och utarbetandet av regeringsprogrammet visar vägen mot Finlands ekonomi under den kommande valperioden. Före den nuvarande perioden har regeringarna följt den utgiftsram som de själva har fastställt, även om den ekonomiska utvecklingen har varierat. Ett starkare regelverk och ett brett engagemang för de långsiktiga målen skulle vara till hjälp vid skötseln av de offentliga finanserna. 

När det uppstår ett behov av nya uppgifter och utgifter för det allmänna ska de finansieras genom att prioritera användningen av resurser och inte genom att öka de totala utgifterna. 

Utgiftsramen för statsfinanserna borde inte kringgås genom beskattningen

Stärkandet av den offentliga ekonomin förutsätter utgiftsbesparingar och strukturella reformer, men också skärpning av beskattningen. Utan nya beslut väntas det totala skatteuttaget sjunka.

Det finns möjligheter att omfördela skattebördan i Finlands beskattningsstruktur för att öka effektiviteten. Man ska förhålla sig restriktivt till skärpningar av beskattningen av arbete och i första hand försöka öka skatteinkomsterna från andra objekt. Genom sänkta mervärdesskattesatser beviljas en betydande mängd skattestöd som inte riktas effektivt. Det kan därför vara motiverat att höja eller slopa dem, eftersom det är nödvändigt att öka skatteinkomsterna för att stärka den offentliga ekonomin.

Välfärdsområdenas verksamhet bör stabiliseras

Den offentliga förvaltningen förnyas i och med att välfärdsområdena tar över organiseringsansvaret för social- och hälsovårdstjänster och räddningsväsendet vid ingången av 2023. Under de närmaste åren är det viktigt att stabilisera välfärdsområdenas verksamhet och främja ett fungerande samarbete och förtroendet mellan staten, kommunerna och välfärdsområdena. Det behövs förutseende och långsiktiga reformer som sträcker sig över valperioderna.

För att trygga servicen och bromsa kostnadsökningen krävs det att välfärdsområdena genomför målmedvetna reformer genast från första början. Med tanke på hållbarheten i den offentliga ekonomin är det nödvändigt att välfärdsområdenas ekonomi hålls inom ramarna för den kalkylerade finansieringsmodellen. I detta sammanhang är det också viktigt att finansieringssystemet och styrmodellen för ekonomin fungerar.

En splittrad kommunstruktur och differentieringen av kommunerna gör det svårt att ordna jämlik service. Detta ifrågasätter möjligheten att fortsätta kommunpolitiken enligt tankesättet att alla kommuner sköter samma uppgifter. Det kan vara möjligt att stegvis frångå modellen med enhetliga kommuner genom att testa det till exempel uppgiftsvis eller enligt regionala behov. Man ska förhålla sig restriktivt till en ökning av kommunernas uppgifter.

Den offentliga förvaltningen måste förnyas långsiktigt

Det är viktigt att den offentliga förvaltningen förnyas. Verksamheten kan effektiviseras bland annat genom utvecklingen av tjänster och strukturer, användningen av lokaler, offentlig upphandling och automatisering. En effektiv offentlig förvaltning kräver investeringar i digitalisering.

Digitaliseringen medför investerings- och underhållskostnader, men kan också spara kostnader om en ökning av produktiviteten leder till besparingar i de totala utgifterna. Detta kan till exempel betyda att vissa arbetsuppgifter minskar och att personalstyrkan därigenom blir mindre. Automatisering av detta slag är i praktiken så gott som den enda formen av digitalisering som på längre sikt leder till konkreta besparingar i kostnaderna för förvaltningen. 

Genom att utveckla tjänsterna på ett människocentrerat sätt kan man skapa smidiga, automatiska digitala tjänster som säkerställer en god förvaltning. Samtidigt är målet att kunna producera offentliga tjänster på ett mer kostnadseffektivt sätt. Det som eftersträvas är en smidigare och mer helhetsbetonad serviceupplevelse för dem som använder tjänsterna i olika livssituationer och i olika faser av livscykeln.

Antalet kundbesök kommer att minska betydligt inom de offentliga tjänsterna. Därför måste tjänsterna koncentreras till myndigheternas gemensamma kundserviceställen och e-tjänster utvecklas. Detta gör det möjligt att säkerställa heltäckande offentliga tjänster. Det leder också till besparingar i kostnaderna för statens lokaler.

Utgångspunkten för utvecklingen av statens regionförvaltning ska även under den kommande valperioden vara att ämbetsverken är sektorsövergripande. Det gäller att allvarligt överväga en sammanslagning av ämbetsverken inom statens regionförvaltning.

Staten, regionerna och kommunerna har en central roll i samhällets beredskap inför olika säkerhetshot. Bättre försörjningsberedskap kräver bland annat starkare cybersäkerhet.

Viktigt att snabbt genomföra en grön omställning

Bekämpningen av klimatförändringar och förlusten av biologisk mångfald kräver att de ekonomiska strukturerna reformeras snabbt. Strategin ska vara sådan att den gör det möjligt att bekämpa klimatförändringar och förlusten av biologisk mångfald, påskynda ekonomisk tillväxt och stärka de offentliga finanserna. Det är viktigt att man använder kostnadseffektiva styrmedel för att åstadkomma en grön omställning och att dessa bidrar till målen för omställningen och dessutom till ekonomisk välfärd. 

Skuldhållbarhet bör vara ett centralt mål för alla EU-länder

EU-integration inom ekonomisk politik har börjat diskuteras i och med stora gemensamma problem. En starkare integration förutsätter samförstånd om frågor kring makt och ansvar inom den ekonomiska politiken. Samordningen av den ekonomiska politiken kan förbättras genom enklare regler och starkare nationellt ägarskap.

Det är medlemsländerna som ansvarar för en konjunkturutjämnande ekonomisk politik för att säkerställa att den gemensamma valutan är stabil. Att säkerställa en hållbar skuldsättning är ett centralt mål för alla medlemsländer i och med den låga ekonomiska tillväxten och den märkbart större offentliga skulden till följd av kriser.

”I en värld med stigande räntor förutsätter en stabil euro att medlemsländerna stärker skuldhållbarheten. Det krävs både att skuldökningen dämpas och att tillväxtpotentialen förbättras. De reformer som ingår i stabilitets- och tillväxtpakten ska uppmuntra medlemsländerna att ta större ansvar för hållbarheten i sin ekonomi, men det förutsätter att reglerna förenklas. Beslutsfattarna har mycket arbete framför sig när det gäller att avtala om och verkställa nya regler”, konstaterar understatssekreterare för internationella ärenden och finansmarknadsärenden Leena Mörttinen.

Finansministeriets tjänstemannainlägg stöder debatten kring den ekonomiska politiken och förvaltningspolitiken 

Syftet med tjänstemannainlägget är att ge allmänheten, politiker och intressentgrupper information om nuläget, utmaningarna och framtidens möjligheter för den ekonomiska politiken och förvaltningspolitiken. Dessa viktiga frågor diskuteras inför riksdagsvalet, och nästa regering drar upp riktlinjer för dem i sitt program. Med vårt inlägg vill vi stödja debatten kring den ekonomiska politiken och förvaltningspolitiken. Finansministeriet har publicerat motsvarande inlägg sedan valet 1991.

Finansministeriets vision är ”FM tryggar framtiden”. Vårt strategiska mål är att säkerställa kommande generationers ekonomiska valmöjligheter i en välmående rättsstat.

Tjänstemannainlägget har utarbetats i samarbete mellan ministeriets avdelningar. Det är fråga om tjänstemannakårens sakkunniganalys och bedömning. De beslutsfattare som människorna väljer genom val fattar besluten om den ekonomiska politiken och förvaltningspolitiken.

Ytterligare information:
Lauri Kajanoja, , finanspolitisk samordnare, tfn0295 530 554, lauri.kajanoja(a)gov.fi
Susanna Huovinen, understatssekreterare för förvaltningspolitik, tfn0295 530 199, susanna.huovinen(a)gov.fi
Leena Mörttinen, understatssekreterare för internationella ärenden och finansmarknadsärenden, tfn0295 530 021 leena.morttinen(a)gov.fi

Tjänstemannainlägget ”Ett reformvänligt och hållbart Finland”
Beskattning Ekonomiska utsikter Finansmarknaderna Finanspolitiken Förvaltningspolitiken Kommunärenden Ministeriet Offentliga förvaltningens ICT Staten som arbetsgivare
beskattning ekonomi ekonomisk politik finansmarknaden förvaltning förvaltning förvaltningspolitik kommuner offentlig förvaltning politik politik samhällspolitik samhällspolitik skatter välfärdsområden

Tutustu myös

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen valtion aluehallinnon uudistuksesta

ANM FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:19.6.2025 8.20

Syksyn Kansalliset dialogit kutsuvat keskustelemaan sisusta – järjestä oma tilaisuutesi

FM
Tyyppi:Uutinen Julkaisuajankohta:17.6.2025 15.29

Uudistettu konsepti ohjaa valtion yhteisten työympäristöjen toteutusta ja tehostaa virastojen välistä yhteistyötä

FM
Tyyppi:Uutinen Julkaisuajankohta:19.3.2025 10.02

Virkamiesetiikan tila 2024: Valtionhallinnon virkamiehet ovat sitoutuneita eettisiin periaatteisiin

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:14.3.2025 12.02

Kansalliset dialogit: Kansalaisten kokema turvattomuus ja epävarmuus lisääntynyt

FM
Tyyppi:Uutinen Julkaisuajankohta:27.9.2024 10.33

Suomen julkisten hankintojen euromääräisessä arviossa suuri laskennallinen pudotus

FM
Tyyppi:Uutinen Julkaisuajankohta:11.9.2024 13.48
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Digi arkeen -neuvottelukunta
          • Digi arkeen -toimintakertomus
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Valtion matkustussääntö
      • Testi
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot