Palvelumuotoiluprojekti tuo sujuvuutta yritystoiminnan käynnistämiseen

Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma toteutti kevään ja kesän 2025 aikana palvelumuotoiluprojektin, jossa tarkasteltiin elintarvikealan yritystoiminnan käynnistämistä ja siihen liittyviä kehityskohteita. Tavoitteena oli tunnistaa yrittäjän liiketoimintaa koskevia viranomaisvelvoitteita sekä sujuvoittaa asiointia ja viranomaispalveluihin ohjautumista digitalisaatiota ja automaatiota hyödyntäen.
Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation tavoitteena on tuottaa julkisia palveluita aiempaa kokonaisvaltaisemmin huomioiden ihmisten erilaiset tarpeet ja tilanteet. Ravitsemisala muodostaa merkittävän osan suomalaisesta yrityskentästä. Suomessa alan parissa työskentelee yli 48 000 ihmistä, ja pelkästään vuonna 2023 perustettiin yli 1600 uutta ravitsemisalan yritystä.
Palvelumuotoiluprojektin työryhmä koostui Digi- ja väestötietoviraston, Patentti- ja rekisterihallituksen, Ruokaviraston sekä Verohallinnon asiantuntijoista. Asiakasymmärrystä rakennettiin lähes 60 asiakas- ja sidosryhmähaastattelun kautta. Lisäksi projektin aikana järjestettiin työpajoja.
Haastatteluiden ja työpajojen tavoitteena oli:
- löytää ratkaisuja uuden yrittäjän tukemiseksi yritystoiminnan käynnistämisen alkuvaiheessa
- tunnistaa digitalisaation ja automaation mahdollisuuksia liiketoimintaa koskevien viranomaisvaatimusten ja viranomaispalvelujen sujuvoittamisessa
- ratkaista tunnistettuja haasteita yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
Yritystoiminnan käynnistämisen prosessia tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti
Projektin havainnot osoittavat, että kokonaisvaltaiselle aloittavan yrittäjän palveluiden tarkastelulle ja liiketoimintatapahtumalähtöiselle kehittämiselle on tarvetta. Yrittäjän tulee saada tietoa oikea-aikaisesti, jotta erilaiset liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvät prosessit voidaan aloittaa. Erityisesti elintarvikealalla erilaisten lupien, ilmoitusten ja toimintaa ohjaavan sääntelyn kokonaisuus voi olla vaikeasti hahmotettavissa, mikä johtaa virheisiin tai tekemättä jättämisiin, ja luo työkuormaa myös viranomaisille. Yrityksen perustamisessa suurimmat kehityskohteet liittyvät tiedon liikkumiseen sekä yrittäjältä vaadittavien lupa- ja viranomaisvelvoitteiden epäselvyyteen.
Kehityskohteita ovat esimerkiksi
- tiedon liikkumisen sujuvoittaminen viranomaisen ja yrittäjän välillä yrityksen perustamisvaiheessa
- yrittäjän liiketoimintaa koskevien lupa- ja viranomaisvelvoitteiden ja lakisääteisten vaatimusten selkeyttäminen
- yrittäjän osaamisen todentaminen sähköisesti uran eri vaiheissa
Projekti tuotti ratkaisuesityksiä
Loppuraportissa tunnistettuja kehityskohteita voidaan edistää löydettyjen ratkaisuesitysten avulla. Ratkaisuaihiot painottavat tiedon liikkuvuuden edistämistä yritysten ja viranomaisten välillä sekä tekoälyn hyödyntämistä yrittäjän palvelupolulla. Yrittäjähaastatteluissa tunnistettiin myös tarve työelämän sähköisille passeille ja osaamistodistuksille. Ratkaisuehdotusten toimeenpano vaatii kuitenkin jatkovalmistelua. Palvelumuotoiluprojektin loppuraportissa kuvatun aihion pohjalta käynnistetään kokeiluvaiheen suunnittelu työryhmään osallistuneiden virastojen kesken. Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma seuraa ja tukee jatkovalmistelun suunnittelua.
Edistämisohjelman työ jatkuu rikosasianhoidon sujuvoittamisen parissa
Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelman seuraava palvelumuotoiltava kokonaisuus on nuoren henkilön rikosprosessin kehittäminen. Nuori rikosprosessissa -palvelumuotoiluprojekti on osa oikeushallinnon Kansalaisen sähköinen asiointi -kehitysohjelmaa (KSA), jota Oikeusrekisterikeskus koordinoi. Yhteistyöprojektin keskeinen tavoite on kuvata asiointipolku nuoren rikoksentekijän ja uhrin näkökulmasta sekä tunnistaa ja kehittää uusia sähköisiä asiointiratkaisuja. Nuoren henkilön rikosprosessin sujuvuudella on suuri merkitys sekä nuorelle itselleen että yhteiskunnallisesti.
Lisätietoja:
Ohjelmakoordinaattori Johannes Mielo, puh. 0295 530 346, johannes.mielo(at)gov.fi