Projektet för tjänstedesign gör det smidigare att inleda företagsverksamhet

Programmet för främjande av livshändelseorienterad digitalisering genomförde våren och sommaren 2025 ett projekt för tjänstedesign där man granskade inledandet av företagsverksamhet inom livsmedelsbranschen och utvecklingsobjekt i anslutning till det. Målet var att identifiera myndighetsförpliktelser som gäller företagarens affärsverksamhet och att göra uträttandet av ärenden och hänvisandet till myndighetstjänster smidigare med hjälp av digitalisering och automatisering.
Målet med livshändelseorienterad digitalisering är att producera offentliga tjänster på ett mer övergripande sätt utifrån människors och företags behov och situationer. Förplägnadsbranschen utgör en betydande del av det finländska företagsfältet. I Finland arbetar över 48 000 personer inom branschen, och enbart 2023 grundades över 1 600 nya företag inom förplägnadsbranschen.
Arbetsgruppen för projektet för tjänstedesign hade sakkunniga från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Patent- och registerstyrelsen, Livsmedelsverket och Skatteförvaltningen. Kundförståelsen byggdes upp genom nästan 60 intervjuer med kunder och intressegrupper. Dessutom ordnades workshoppar under projektet.
Syftet med intervjuerna och workshopparna var att:
- hitta lösningar för att stödja nya företagare i inledningsskedet av företagsverksamheten
- identifierar digitaliseringens och automatiseringens möjligheter att göra myndighetskraven på affärsverksamhet och myndighetstjänsterna smidigare
- lösa identifierade utmaningar i samarbete med olika aktörer
Processen för inledande av företagsverksamhet bör ses över på ett övergripande sätt
Projektets observationer visar att det finns ett behov av en övergripande översyn av tjänsterna för nya företagare och utveckling som utgår från affärshändelser. Företagare måste få information i rätt tid så att olika processer för inledande av affärsverksamhet ska kunna påbörjas. I synnerhet inom livsmedelsbranschen kan helheten av olika tillstånd, anmälningar och reglering som styr verksamheten vara svåröverskådlig, vilket leder till fel eller försummelser och skapar arbetsbelastning också för myndigheterna. När ett företag grundas har de största utvecklingsobjekten att göra med informationsflödet och oklarheterna i fråga om de tillstånds- och myndighetsskyldigheter som krävs av företagare.
Utvecklingsobjekt är till exempel
- smidigare informationsutbyte mellan myndigheten och företagaren i det skede då företaget grundas
- förtydligande av tillstånds- och myndighetsskyldigheter och lagstadgade krav som gäller företagares affärsverksamhet
- elektronisk verifiering av företagarens kompetens i olika skeden av karriären
Projektet producerade lösningsförslag
De utvecklingsobjekt som identifierats i slutrapporten kan främjas med hjälp av de lösningsförslag som hittas. Lösningarna betonar främjandet av informationens rörlighet mellan företag och myndigheter samt utnyttjandet av AI på företagarens servicestig. Vid intervjuerna med företagare identifierades också behovet av elektroniska pass och kompetensintyg för arbetslivet. Genomförandet av lösningsförslagen kräver dock fortsatt beredning. De ämbetsverk som deltagit i arbetsgruppen inleder planeringen av försöksfasen utgående från förslagen i tjänstedesignprojektets slutrapport. Programmet för främjande av livshändelseorienterad digitalisering följer upp och stöder planeringen av den fortsatta beredningen.
Arbetet med programmet fortsätter med att göra brottmålsvården smidigare
Följande servicehelhet som kommer att omformas inom programmet för främjande av livshändelseorienterad digitalisering är att utveckla straffprocessen för unga personer. Projektet Unga i straffprocessen är en del av justitieförvaltningens utvecklingsprogram för e-tjänster för allmänheten (KSA), som samordnas av Rättsregistercentralen. Ett centralt mål med samarbetsprojektet är att beskriva servicestigen ur den unga gärningsmannens och offrets perspektiv samt att identifiera och utveckla nya elektroniska ärendehanteringslösningar. En smidig straffprocess för en ung person har stor betydelse både för den unga själv och för samhället.
Mer information:
Johannes Mielo, programkoordinerare, tfn 0295 530 346, johannes.mielo(at)gov.fi