Selvitys: Yksityishenkilöitä koskevassa valtionavustustoiminnassa on panostettava asiakaskokemukseen ja ymmärrettävään viestintään
Asiakaskokemuksen parantamiseen, valtionavustusten hallinnoinnin läpinäkyvyyteen ja vaikuttavuuteen sekä valtionavustusten vaikutusten laajentamiseen yhteiskunnassa on selvityksen mukaan tarpeen kiinnittää huomiota jatkossakin.
Yksityishenkilöille myönnettäviä valtionavustuksia ja niiden muodostamaa kokonaisuutta selvitettiin ensi kertaa näin laajasti. Valtiovarainministeriön valtionavustustoiminnan kehittämishankkeessa valmistelussa selvityksessä kartoitettiin myös kehittämistarpeita ja tehtiin ehdotuksia yksityishenkilöitä koskevan valtionavustustoiminnan kehittämiseksi.
Valtionavustustoiminnan erityispiirteet on otettava huomioon palveluiden digitalisoinnissa
Yksityishenkilöille myönnetään kymmeniä käyttötarkoitukseltaan erilaisia valtionavustuksia, kuten taiteilija-, urheilija- ja liikkuvuusapurahoja. Kotitalouksien on puolestaan mahdollista hakea ja saada valtionavustuksia esimerkiksi rakennusten korjausta ja energiatehokkuuden lisäämistä varten. Valtionavustuksia myönnetään myös yksityishenkilöille, jotka harjoittavat taloudellista toimintaa. Jatkossa yksityishenkilöille myönnetyistä valtionavustuksista julkaistaan kootusti tietoa Tutkiavustuksia.fi-palvelussa.
Yksityishenkilöitä koskeva valtionavustustoiminta on selvityksen perusteella suunnitelmallista. Selvityksessä havaittiin valtionavustusten hakemiseen ja myöntämiseen liittyviä erityispiirteitä, kuten asiakaspalvelun tarve ja toisen puolesta asiointi. Kun valtionavustustoimintaan liittyviä palveluja digitalisoidaan, on otettava huomioon tietovarantojen ja niihin sisältyvien palveluiden yhteentoimivuus sekä henkilötietojen käsittely. Valtionavustustoiminta on yhteydessä esimerkiksi verohallintoon.
Valtionavustustoiminnan läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta on lisättävä määrätietoisesti
Valtionapuviranomaisilla on selvityksen mukaan erilaisia keinoja kehittää toimintaansa ja lisätä sen hyötyjä. Hallinnon nykyistä yhtenäisempi toiminta on perusteltua valtionavustustoiminnassakin. Valtionapuviranomaiset voivat kehittää ja yhdenmukaistaa valtionavustusten hallinnoinnin käytäntöjään ottamalla käyttöön valtionavustustoiminnan digitaaliset palvelut ja oppaat. Esimerkiksi valtionavustustoiminnan sanaston käyttö vahvistaa ymmärrettävää valtionavustusviestintää.
Valtionapuviranomaisia suositellaan lisäämään ja syventämään keskinäistä yhteistyötään hyvien käytäntöjen jakamiseksi. Yhteistyön tarkoituksena on myös vähentää päällekkäisiä ja samaan tarkoitukseen myönnettäviä valtionavustuksia. Lisäksi valtionapuviranomaisia rohkaistaan panostamaan valtionavustusten muodostaman kokonaisuuden arviointiin valtionavustusten yhteiskunnallisten vaikutusten laajentamiseksi.
Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Mikko Lehtonen, puh. 0295 160 197, mikko.lehtonen(at)gov.fi
Erityisasiantuntija Ulla Suomela, puh. 0295 530 178, ulla.suomela(at)gov.fi