Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja

EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson:
Suomen finanssipoliittista kehikkoa vahvistetaan myös kansallisista lähtökohdista

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 3.7.2025 12.24
Tyyppi:Kolumni
Finanssineuvos Marketta Henriksson

Valtiovarainministeriö on valmistellut finanssipoliittiseen lainsäädäntöön muutoksia, joilla toimeenpannaan EU-lainsäädännön vaatimukset sekä vahvistetaan sääntökehikkoamme kansallisilla lisäelementeillä, kirjoittaa finanssineuvos Marketta Henriksson kolumnissaan.

Valtiovarainministeriö on valmistellut uudistetun EU-lainsäädännön edellyttämien muutosten viemistä kansalliseen lainsäädäntöön. Muutokset tähtäävät velan alentamiseen ja turvamarginaalin luomiseen EU-viitearvoihin. EU-lainsäädännön edellyttämien muutosten tulee olla voimassa ensi vuoden alussa.

Samalla kansallista finanssipoliittista lainsäädäntöä vahvistetaan hallitusohjelman mukaisesti. Kokonaisuuteen kuuluvat uusi finanssipoliittinen laki (laki julkisen talouden hoidosta) sekä laki talouspolitiikan arviointineuvostosta.

EU-lainsäädäntö edellyttää kansallista finanssipoliittista sääntöä

EU:n budjettikehysdirektiivi edellyttää, että jokaisen jäsenvaltion lainsäädännössä on kansallinen numeerinen finanssipoliittinen sääntö. Näin ollen uudessakin finanssipoliittisessa laissa valtioneuvostolla olisi velvoite asettaa tavoite, jonka noudattamista vahvistaa korjausmekanismi. Korjausmekanismilla tarkoitetaan kansallista menettelyä, jolla puututaan poikkeamiin tavoitteesta.

EU-lainsäädäntö velvoittaa asettamaan tavoitteen siten, että se 1) edistää EU-viitearvojen noudattamista ja 2) täyttää vähintään jäsenvaltion keskipitkän aikavälin suunnitelman mukaiset sitoumukset. Tavoite asetettaisiin vaalikauden ensimmäisessä julkisen talouden suunnitelmassa vaalikauden loppuun, ja valtioneuvosto esittäisi myös toimenpiteet sen saavuttamiseksi.

Nykyisin kansallisena finanssipoliittisena sääntönä toimii rakenteelliselle rahoitusasemalle asetettava keskipitkän aikavälin tavoite (Medium-Term Objective, MTO), jota koskeva korjausmekanismi linkittyy vakaus- ja kasvusopimuksen entisen ennaltaehkäisevän osan merkittävän poikkeaman menettelyyn. Koska sekä MTO että merkittävän poikkeaman menettely on poistettu uudesta EU-lainsäädännöstä, on tarkoituksenmukaista poistaa ne myös kansallisesta lainsäädännöstä.

Valtiovarainministeriön ehdotuksessa pidetään perusteltuna, että tavoite kohdistetaan ohjaamaan erityisesti alijäämää ja velkaa julkiseen talouteen tuottavia sektoreita eli käytännössä valtionhallintoa ja paikallishallintoa, johon kuuluvat hyvinvointialueet ja kuntatalous. Tämä rahoitusasematavoite asetettaisiin siis valtion ja paikallishallinnon yhteenlasketulle rahoitusasemalle eli (ali)jäämälle.

Kansallinen pitkän aikavälin velkatavoite tukisi velkaantumisen laskua 

Velkaantumisen jarruttamiseksi ja kääntämiseksi laskuun kansalliseen lainsäädäntöön ehdotetaan kirjattavaksi numeerinen pitkän aikavälin velkatavoite. Sille ei kuitenkaan kirjattaisi laissa tavoitevuotta eikä valtioneuvostoa velvoitettaisi sellaista myöskään asettamaan. 

Yksiselitteistä velan kestävää tasoa ei käytännössä pystytä määrittelemään. Taloustieteen pohjalta ja koettujen velkakriisien perusteella voidaan sanoa, että pienelle taloudelle kestävä velka-aste on matalampi kuin isolle taloudelle. On myös tärkeää, että valtioilla olisi kriisejä varten finanssipoliittista liikkumavaraa. 

EU-lainsäädännön 60 prosentin viitearvo suhteessa bruttokansantuotteeseen on enimmäistaso, jonka ylittävät maat voivat joutua liiallisen alijäämän menettelyyn velkakriteerin rikkoutumisen perusteella niiden poiketessa nettomenopolultaan. 40 prosenttiin asetettava tavoite loisi riittävää turvamarginaalia 60 prosentin viitearvoon. Julkisyhteisöjen velkasuhde oli 30–40 prosentin tasolla Suomessa ennen vuoden 2008 finanssikriisiä ja muiden Pohjoismaiden julkisen velan määrä on vastaavalla tasolla. Vuoden 2008 finanssikriisin sekä vuoden 2020 koronapandemian aikana velkasuhde kasvoi meillä lyhyessä ajassa noin 10 prosenttiyksikköä.

Koska EU-vaatimusten noudattaminen ei johda velan alenemiseen tilanteessa, jossa velka-aste on saatu alle 60 prosentin, kansallisesti ehdotetaan, että velan alentumisvauhti lisätään rahoitusasematavoitteen asettamisen reunaehtoihin EU:sta tulevien kahden reunaehdon lisäksi. Kolmanneksi reunaehdoksi ehdotetaan, että rahoitusasematavoite tulee asettaa siten, että julkisyhteisöjen velan suhteessa bruttokansantuotteeseen arvioidaan laskevan kahdeksan seuraavaa kalenterivuotta kattavan tarkastelujakson aikana kohti pitkän aikavälin tavoitetta keskimäärin 1 prosenttiyksiköllä vuosittain tai pysyvän pitkän aikavälin tavoitetta pienempänä.

Kansallista turvamarginaalia EU-menettelyihin

Kansallisesti ehdotetaan finanssipoliittiseen lainsäädäntöön lisättäväksi myös ns. turvamarginaalisäännös. Kun valtioneuvosto tai itsenäinen finanssipolitiikan valvoja arvioi rahoitusasematavoitteen saavuttamista, se kiinnittäisi huomiota myös siihen, että valtion ja paikallishallinnon yhteenlaskettu rahoitusasema ei saisi yhtenäkään vuonna olla heikompi kuin -3 prosenttia suhteessa BKT:hen. Tämä loisi turvamarginaalia EU:n kolmen prosentin alijäämäviitearvoon, joka on asetettu koko julkisen talouden alijäämälle. Turvamarginaali syntyy erosta alijäämää koskevan viitearvon ja valtion ja paikallishallinnon yhteenlasketun rahoitusaseman välillä, joista jälkimmäiseen ei lueta mukaan sosiaaliturvarahastoja, jotka tyypillisesti ovat olleet ylijäämäisiä.  

Valtioneuvosto arvioisi julkisen talouden hoitoa ohjaavan tavoitteen saavuttamista säännönmukaisesti vähintään puolivuosittain julkisen talouden suunnitelman vuosittaisen tarkistuksen ja talousarvioesityksen laadinnan yhteydessä. Jos rahoitusasematavoitteen saavuttamiseen liittyy riskejä, turvamarginaalisäännös rikkoutuu tai jos komissio näkee riskejä poikkeaman syntymiseen neuvoston hyväksymältä nettomenopolulta, valtioneuvoston tulisi ryhtyä tarpeellisiksi katsomiinsa korjaaviin toimenpiteisiin.  

Talouspolitiikan arviointineuvostolle rooli kansallisen korjausmekanismin käynnistämisessä

Uuteen kansalliseen sääntöön liitettäisiin nykyistä vahvempi ja ennakoivampi kansallinen korjausmekanismi, jossa annetaan selkeä vastuu myös kansalliselle itsenäiselle finanssipolitiikan instituutiolle (IFI). Itsenäisenä finanssipolitiikan instituutiona Suomessa toimisi jatkossa ainoastaan talouspolitiikan arviointineuvosto. 

Eduskunta on edellyttänyt, että hallitus selvittää ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin riippumattoman ulkoisen talous- ja finanssipolitiikan valvonta- ja arviointitehtävän tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi sekä resurssien yhdistämiseksi. Ehdotuksessa on tämän lisäksi pyritty huomioimaan muutetun budjettikehysdirektiivin ja muun muutetun EU-lainsäädännön asettamat vaatimukset IFI-toiminnon järjestämiselle sekä komissiosta eri vaiheissa saatu palaute. 

Ehdotetussa ratkaisussa IFI-tehtäviä hoitaisi vain yksi kokonaan itsenäinen ja omavarainen toimija, talouspolitiikan arviointineuvosto, josta säädettäisiin lailla, ja joka vastaisi muissa EU-maissa käytössä olevia järjestelyjä. Arviointineuvoston roolia vahvistettaisiin niin, että siitä säädettäisiin asetuksen sijasta lailla ja sille osoitettaisiin EU-lainsäädännöstä tulevat finanssipolitiikan valvontatehtävät sekä finanssipoliittisen lain noudattamiseen liittyvät tehtävät, kuten onko rahoitusasematavoite asetettu oikein ja ovatko esitetyt toimet sen saavuttamiseksi uskottavia ja riittäviä.  

Finanssipoliittiseen sääntöön kuuluva korjausmekanismi olisi seuraavanlainen:
Korjausmekanismin ensimmäinen vaihe perustuisi arviointineuvoston arvioihin. Jos arvion mukaan rahoitusasematavoitetta ei tulla saavuttamaan vaalikauden aikana, turvamarginaalisäännöstä rikotaan tai valtioneuvosto ei ole tehnyt vaalikauden ensimmäisessä julkisen talouden suunnitelmassa esittämiään toimenpiteitä, valtioneuvoston tulee tehdä päätös, jossa selostetaan toimenpiteet, joilla poikkeama korjataan. EU-lainsäädäntö edellyttää IFI:n lausuntojen osalta ns. comply-or-explain-periaatteen noudattamista, ts. jos valtioneuvosto ei noudata arviointineuvoston suosituksia, sen tulee julkisesti selittää, miksi se ei näin tee. Määräaika selityksen antamiselle on kaksi kuukautta. 

Korjausmekanismin toinen ja kolmas vaihe linkittyisivät EU:n liiallisen alijäämän menettelyyn. Neuvoston päättäessä liiallisen alijäämän olemassaolosta Suomessa valtioneuvoston tulisi ryhtyä neuvoston suositusten mukaisiin korjaaviin toimiin annettujen määräaikojen puitteissa. Valtioneuvosto antaisi eduskunnalle selonteon. Selonteon tulisi sisältää selostus tehdyistä ja tehtävistä lainsäädäntö- ja muista toimenpiteistä, joilla poikkeama korjataan. Jos neuvosto toteaa, että Suomi ei ole toteuttanut suositusten mukaisia toimia tai päättää Suomea koskevista seuraamuksista, valtioneuvoston tulee antaa tiedonanto tarvittavista lisätoimista. 

Siirtymäaika kansallisille lisävaatimuksille

Ottaen huomioon kasvavat puolustusmenot ja niihin liittyvän EU:n kansallisen poikkeuslausekkeen voimassaolon vuoteen 2028 saakka finanssipoliittiseen sääntöön sisältyisi viiden vuoden siirtymäaika. Sen aikana julkisen talouden hoitoa ohjaavan rahoitusasematavoitteen asettamista rajoittavat vain EU-lainsäädännöstä tulevat reunaehdot (edistää EU-viitearvojen noudattamista ja täyttää vähintään keskipitkän aikavälin suunnitelman mukaiset sitoumukset). Toisin sanoen julkisyhteisöjen velkasuhteen laskuvauhtia koskeva kolmas reunaehto (eli velkasuhteen lasku keskimäärin vähintään 1 prosenttiyksiköllä vuosittain 8 vuoden tarkastelujakson aikana) tulisi voimaan vasta siirtymäkauden päätyttyä vuonna 2031. Myös turvamarginaalisäännös tulisi voimaan vasta siirtymäkauden jälkeen.

Keskipitkän aikavälin suunnitelma tehdään heti hallituskauden aluksi

EU-lainsäädännön mukaan keskipitkän aikavälin suunnitelma laaditaan kunkin jäsenvaltion hallituskauden mittaiseksi. Näin ollen suunnitelma on järkevää valmistella hallituskauden alussa siten, että hallitus asettaa siinä nettomenopolun hallituskauden ajaksi. Jos joudutaan turvautumaan sopeutuskauden pidennykseen, pidennyksen perusteeksi soveltuvista rakenteellisista uudistuksista ja investoinneista päätökset tehdään yleensä hallituskauden alussa.  

Keskeistä on, että viiteura tai arvio siitä, olisi käytettävissä jo talvella ennen eduskuntavaaleja, jotta viiteurasta ja sen vaikutuksista tulevan hallituksen talouspolitiikkaan voitaisiin käydä kansallista parlamentaarista keskustelua ennen vaaleja. Varsinainen viiteura pyydettäisiin komissiosta vaalien jälkeen ennen hallitusneuvottelujen alkamista.

Käytännössä luonnos keskipitkän aikavälin suunnitelmaksi, joka pitäisi sisällään vain suunnitelman keskeisimmät elementit eli nettomenopolun ja mahdollisen pidennyksen perusteiksi tarjottavat rakenteelliset uudistukset ja investoinnit, tehtäisiin osana hallitusohjelmaa. Varsinainen suunnitelma valmisteltaisiin tämän jälkeen, mutta kuitenkin siten, että se olisi hyväksytty valtioneuvostossa ennen neuvotteluja hallituskauden ensimmäisestä julkisen talouden suunnitelmasta sekä seuraavan vuoden talousarviosta.

Marketta Henriksson
EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö

Rahoitusmarkkinat Talousnäkymät Talouspolitiikka
finanssipolitiikka julkinen talous julkinen talous lainsäädäntö talous talouspolitiikka talouspolitiikka valtioliitot valtiontalous velkaantuminen

Tutustu myös

Valtiovarainministeri Riikka Purran puhe julkisen talouden suunnitelman lähetekeskustelussa

VM
Tyyppi:Puhe Julkaisuajankohta:7.5.2025 14.15

Suomi pyytää EU:n kansallisen poikkeuslausekkeen aktivointia – perusteena puolustusmenot

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:30.4.2025 13.32

Kansainvälinen valuuttarahasto antaa tukensa hallituksen talouspoliittiselle linjalle

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:8.11.2024 14.09

Valtioneuvosto hyväksyi Suomen keskipitkän aikavälin suunnitelman

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:10.10.2024 15.05

Muutos komission tavassa ennustaa Suomen julkista velkaa oli tarpeellinen

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:27.9.2024 13.17

Ennusteiden ja suunnitelmien jännittävä todellisuus

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:24.9.2024 15.59
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Valtion matkustussääntö
      • Testi
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot