Utredning: Inom statsunderstödsverksamheten i fråga om privatpersoner behövs satsningar på kundupplevelsen och på tydlig information
En utredning visar att det även i fortsättningen är skäl att fästa vikt vid förbättring av kundupplevelsen, vid en transparent och genomslagskraftig administration av statsunderstöd och vid utvidgning av statsunderstödens verkningar i samhället.
Statsunderstöd som beviljas privatpersoner och den helhet som de bildar utreddes för första gången i denna omfattning. I utredningen, som gjordes inom ramen för finansministeriets projekt för utveckling av statsunderstödsverksamheten, kartlades också utvecklingsbehov och lades fram förslag till utveckling av statsunderstödsverksamheten i fråga om privatpersoner.
Särdragen hos statsunderstödsverksamheten ska beaktas vid digitaliseringen av tjänsterna
Privatpersoner beviljas tiotals olika statsunderstöd för olika ändamål. Det gäller bland annat konstnärsstipendium, idrottsstipendium och mobilitetsstipendium. Hushållen har å sin sida möjlighet att ansöka om och få statsunderstöd till exempel för reparation av byggnader och förbättring av energiprestandan. Statsunderstöd beviljas också privatpersoner som bedriver ekonomisk verksamhet. I fortsättningen samlas information om statsunderstöd som beviljats privatpersoner i tjänsten Granskaunderstod.fi.
Enligt utredningen är statsunderstödsverksamheten i fråga om privatpersoner planmässig. I utredningen upptäcktes vissa särdrag i ansökan om och beviljande av statsunderstöd, till exempel behov av kundservice och skötsel av ärenden för någon annans räkning. När tjänster med anknytning till statsunderstödsverksamheten digitaliseras ska interoperabiliteten mellan datalagren och tjänsterna i dem samt behandlingen av personuppgifter beaktas. Statsunderstödsverksamheten har ett samband med till exempel skatteförvaltningen.
Statsunderstödsverksamhetens transparens och genomslagskraft måste målmedvetet förbättras
Enligt utredningen har statsbidragsmyndigheterna olika sätt att utveckla sin verksamhet och öka fördelarna med den. En enhetligare verksamhet inom förvaltningen är motiverad också när det gäller statsunderstödsverksamheten. Statsbidragsmyndigheterna kan utveckla och förenhetliga sin praxis för administration av statsunderstöd genom att införa digitala tjänster och handböcker. Till exempel användning av ordlistan för statsunderstödsverksamheten bidrar till tydligare information.
Det rekommenderas att statsbidragsmyndigheterna utökar och fördjupar sitt samarbete för att sprida god praxis. Syftet med samarbetet är också att minska överlappande statsunderstöd och understöd som beviljas för liknande ändamål. Dessutom uppmuntras statsbidragsmyndigheterna att satsa på utvärdering av den helhet som statsunderstöden bildar i syfte att utvidga statsunderstödens samhälleliga verkningar.
Ytterligare information:
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig, tfn 0295 160 197, mikko.lehtonen(a)gov.fi
Ulla Suomela, specialsakkunnig, tfn 0295 530 178, ulla.suomela(a)gov.fi