Tekoäly tuo viranomaisneuvontaan 24/7-palvelun ja henkilökohtaisemmat vastaukset

Valtiovarainministeriö valmistelee lainsäädäntöä, joka mahdollistaa tekoälyn ja automaation nykyistä laajemman ja turvallisen käytön viranomaisneuvonnassa. Tavoitteena on, että kansalaiset ja yritykset saavat jatkossa täsmällisempää neuvontaa ajasta ja paikasta riippumatta.
Nykyinen lainsäädäntö rajoittaa erityisesti generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä neuvonnassa: automaattinen vastaus ei voi mukautua asiakkaan tilanteen tai lisätietojen perusteella. Valmisteltava lakimuutos tähtää teknologisesti neutraaliin ja vastuulliseen sääntelyyn, joka mahdollistaa laadukkaamman ja yhdenvertaisemman neuvonnan kaikissa asiointikanavissa, myös ympärivuorokautisesti toimivissa 24/7-palveluissa.
“Hallitusohjelmassamme todetaan selkeästi, että Suomi on teknologinen edelläkävijä, joka hyödyntää digitalisaation ja tekoälyn mahdollisuudet täysimääräisesti – ihmiset mukana pitäen. Tämä ei ole vain visio, vaan konkreettinen tavoite, jota edistämme nyt tämänkin uudistuksen myötä määrätietoisesti”, sanoo julkisen hallinnon digitalisaatiosta vastaava kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Lakimuutoksen tavoitteena on mahdollistaa neuvonta, joka tunnistaa paremmin erilaiset elämäntilanteet, vähentää asioinnin vaivaa ja vapauttaa viranomaisten työaikaa vaativampiin tehtäviin. Samalla kehitetään läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta koskevia periaatteita.
“Digitalisaatio ja tekoäly eivät ole pelkkiä teknologioita, vaan välineitä paremman hallinnon rakentamiseen. Tavoitteemme on, että ihminen saa oikean vastauksen nopeasti ja sujuvasti, samalla kun varmistamme vastuullisuuden jokaisessa neuvontatilanteessa”, Ikonen jatkaa.
Hallituksen esitys tekoälyn ja automatisaation hyödyntämisestä viranomaisneuvonnassa on tarkoitus antaa eduskunnalle viimeistään syksyllä 2026. Lakimuutokset voisivat tulla voimaan vuoden 2027 alkupuolella. Valmistelu on osa valtiovarainministeriön laajempaa työtä digitalisaation ja tiedon liikkuvuuden esteiden purkamiseksi. Tavoitteena on poistaa sääntelystä ja toimintatavoista ne pullonkaulat, jotka hidastavat parempien, yhdenvertaisten digitaalisten palvelujen käyttöönottoa.
Lisätietoja:
Työryhmän puheenjohtaja, neuvotteleva virkamies Antti Helin, puh. 0295 530 609, antti.helin(at)gov.fi
Työryhmän varapuheenjohtaja, neuvotteleva virkamies Kaj Välimäki, puh. 0295 530 090, kaj.valimaki(at)gov.fi
Digitalisaation ja tiedon liikkuvuuden esteiden purkamisen hanke