Ministeri Ikonen: Digitalisaation esteitä purkamalla parempia palveluita ja sujuvampaa tiedonkulkua
Valtiovarainministeriö aloittaa uuden hankkeen, jonka tavoitteena on helpottaa tiedon liikkumista julkishallinnon eri tietojärjestelmien välillä ja poistaa digitalisaatiota estävää sääntelyä. Samalla edistetään tuottavuutta ja palveluiden toimintaa. Kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen asetti hankkeen 25.6.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi, että uusia teknologioita ja digitalisaatiota voidaan hyödyntää täysimääräisesti julkishallinnon toiminnassa. Uuden hankkeen tavoitteena on toteuttaa tarvittavat kansalliset lainsäädäntömuutokset, jotka purkavat digitalisaation ja tiedon liikkuvuuden esteitä.
”Digitalisaation esteiden purkaminen on tässä ajassa ensiarvoisen tärkeää, sillä digitalisaatio etenee koko yhteiskunnassa nopeasti, ja esimerkiksi tekoäly kehittyy harppauksin. Meidän on purettava esteitä, jotka tarpeettomasti estävät digitalisaation hyödyntämistä ja kehittämistä. Digitalisaation mahdollisuudet julkishallinnon tuottavuuden ja palveluiden parantamisessa ovat merkittäviä ja ne pitää pystyä hyödyntämään mahdollisimman hyvin”, sanoo kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Digitalisaation esteitä kartoitettiin kyselyllä
Digitalisaation ja tiedon liikkuvuuden esteitä selvitettiin avoimella kyselyllä julkisen hallinnon toimijoille sekä kahdenvälisillä keskusteluilla alkuvuodesta 2024. Kyselyyn saatiin vastauksia yli sadalta organisaatiolta. Lisäksi ehdotuksia julkishallinnon digitalisaation parantamiseksi on saatu kuntien norminpurkuohjelman ja kunnille suunnatun kyselyn kautta. Näiden vastausten ja muun tausta-aineiston perusteella hankkeeseen on valikoitu tarkempaan arviointiin useampi teema, joita käydään läpi erilaisten esimerkkitapausten avulla.
Tarkasteluun valitut teemat ovat
- automaatio neuvonnassa ja päätöksenteossa
- julkishallinnon pilvisiirtymän tukeminen
- viranomaisaloitteinen, ennakoiva toiminta, jossa myös viranomainen voisi panna asian vireille asiakkaan sijaan
- viranomaisten välinen tietojenvaihto
- lainsäädännön digikypsyyden arvioiminen.
Digiesteiden purkaminen on osa laajempaa sääntelynpurkua
Valtiovarainministeriö asettaa hankkeelle koordinaatioryhmän ja alatyöryhmät työpaketeille. Lisäksi näiden toimijoista kootaan valmisteleva asiantuntijasihteeristö. Purkutyötä tehdään laajassa yhteistyössä julkishallinnon ja muiden sidosryhmien kanssa. Koordinaatioryhmässä on edustajia lukuisista ministeriöistä ja Kuntaliitosta. Alatyöryhmissä on mukana myös virastojen, kaupunkien ja hyvinvointialueiden edustajia.
Alatyöryhmät aloittavat toimintansa elokuussa ja esittävät toimenpide-ehdotuksensa koordinaatiotyöryhmälle vuoden 2024 loppuun mennessä. Hankkeen toisessa vaiheessa koordinaatioryhmä koordinoi ja seuraa käynnistettyjen toimenpiteiden edistymistä sekä yhteensovittaa näihin liittyvää valmistelua.
Digiesteiden purkamisen hanke kytkeytyy aiemmin aloitettuun kuntien norminpurkuohjelmaan, jonka tavoitteena on vahvistaa kuntien toimintaedellytyksiä sekä edistää kuntien uudistumista ja huomioida kuntien erilaisuus. Molemmissa hankkeissa huomioidaan myös kunnista saatuja ajatuksia. Norminpurkua tehdään myös työ- ja elinkeinoministeriössä, jossa on käynnissä työ yritysten liian sääntelyn purkamiseksi ja hallinnollisen taakan keventämiseksi. Hankkeen toimintakausi on 15.8.2024-31.3.2027.
Lisätietoja:
12.7.2024 saakka neuvotteleva virkamies Antti Helin, puh. +358 295 530 609, antti.helin(at)gov.fi
15.-26.7.2024 lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö Maarit Huotari, puh. +358 295 530 518, maarit.huotari(at)gov.fi
7.8.2024 alkaen lainsäädäntöneuvos Viveca Still, puh. +358 295 530 558, viveca.still(at)gov.fi
Hankkeen yhteinen sähköpostiosoite: digiesteidenpurku.vm(at)gov.fi.
Hallitus käynnistää työn liian sääntelyn purkamiseksi ja hallinnollisen taakan keventämiseksi (Tiedote 18.1.2024)