Valtiovarainministeriö on arvioinut valtion aluehallinnon uudistusvaihtoehtoja
Selvitys aluehallinnon uudistamisesta on tarkentunut, kun valtiovarainministeriö on arvioinut tarkemmin viittä erilaista mallia. Kaikissa malleissa yhdistettäisiin virastoja toisiinsa, mutta työtä tehtäisiin yhä alueiden toimipisteissä.
Keskus- ja aluehallinnon virastorakennetta on selvittänyt VIRSU-hanke, joka luovutti työnsä tulokset liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikolle helmikuussa. Hankkeen tavoitteena on turvata palvelujen saatavuus koko maassa, vaikka rahaa on käytettävissä entistä vähemmän.
Keskushallinnon rakenteelliseksi kehittämiseksi hanke esitti, että pieniä virastoja yhdistetään toiminnallisesti samankaltaisiin suurempiin yksiköihin. Näin virastoista tulisi riittävän suuria.
Aluehallinnon rakenteelliseksi kehittämiseksi hanke selvitti neljän erilaisen rakennemallin etuja ja haittoja. Arvioinnissa parhaiksi osoittautui kaksi mallia, joista kumpikaan ei ole sellaisenaan optimaalinen.
Hanke ehdotti, että kevään aikana arvioitaisiin vielä rakennemallien variaatioita. Lisäksi haluttiin lisäarvioita mallista, joka siirtäisi valtion tehtäviä maakuntien liitoille.
Valtiovarainministeriö on saanut valmiiksi jatkoselvitystyön. Uusina aluehallinnon uudistamisen vaihtoehtoina on tarkasteltu seuraavia malleja:
1. Neljä aluehallinnon virastoa, kaksi valtakunnallista virastoa
Aluehallintovirastot (AVI) ja ELY-keskukset yhdistettäisiin tässä mallissa aluehallinnon viranomaisiksi. Virastoja olisi neljä, ja niillä olisi alueellinen toimivalta. Maistraateista muodostettaisiin yksi valtakunnallinen virasto, samoin TE-toimistoista.
2. Yhdeksän aluehallinnon virastoa, kaksi valtakunnallista virastoa
Aluehallintovirastot ja ELY-keskukset yhdistettäisiin myös tässä mallissa aluehallinnon viranomaisiksi. Virastoja olisi yhdeksän, ja niillä olisi alueellinen toimivalta. Maistraateista muodostettaisiin tässäkin mallissa yksi valtakunnallinen virasto, samoin TE-toimistoista.
3. Yksi valtakunnallinen viranomainen, yhdeksän alueellista virastoa
Aluehallintovirastot ja maistraatit yhdistettäisiin yhdeksi valtion aluehallinnon viranomaiseksi. Myös ELY-keskukset ja TE-toimistot yhdistettäisiin toisiinsa. Virastokokonaisuus muodostuisi yhdeksästä alueellisesta virastosta.
4. Yksi valtakunnallinen viranomainen, yhdeksän alueellista virastoa, ympäristötehtävät ja maatalouden valvontatehtävät AVIin
Aluehallintovirastot ja maistraatit yhdistettäisiin yhdeksi valtion aluehallinnon viranomaiseksi. Myös ELY-keskukset ja TE-toimistot yhdistettäisiin toisiinsa. Virastokokonaisuus muodostuisi yhdeksästä alueellisesta virastosta. Samalla kuitenkin siirrettäisiin ympäristötehtävät ja maatalousvalvonnan tehtävät ELY-keskuksista valtakunnalliseen virastoon, joka muodostettaisiin aluehallintovirastoista ja maistraateista.
5. Yksi valtakunnallinen viranomainen, yhdeksän alueellista virastoa, ympäristölupatehtävät ELY-keskuksiin
Aluehallintovirastot ja maistraatit yhdistettäisiin yhdeksi valtion aluehallinnon viranomaiseksi. Myös ELY-keskukset ja TE-toimistot yhdistettäisiin toisiinsa. Virastokokonaisuus muodostuisi yhdeksästä alueellisesta virastosta. Samalla siirrettäisiin ympäristölupatehtävät aluehallintovirastoista uusiin virastoihin, jotka muodostettaisiin ELY-keskuksista ja TE-toimistoista.
Valtiovarainministeriön arvion mukaan nämä mallit ovat kaikki mahdollisia toteuttaa. Muiden edelle arvioinnissa nousivat mallit 4 ja 1. Kaikissa malleissa aluehallinnon työtä tehdään yhä alueiden toimipisteissä.
Seuraava hallitus linjaa, miten valtionhallinnon rakennetta kehitetään. VIRSU-hanke ja jatkoselvitys antavat pohjaa tälle työlle.
Tulevalla sosiaali- ja terveydenhuollon hallintomallilla voi olla merkittävä vaikutus myös valtion aluehallintoon.
– Tämän vuoksi julkisen hallinnon rakenteita tulisi uudistaa kokonaisuutena. Nämä linjaukset kannattaa tehdä samassa yhteydessä kuin linjaukset sote-uudistuksen toteuttamistavasta, sanoo hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Muistio: Aluehallinnon rakennemallien jatkoarviointi
Katso tallenne tiedotustilaisuudesta (valtioneuvoston sivut, toimii ainakin Firefox- ja Chrome-selaimilla)
Tiedotustilaisuuden esitysmateriaali
Kuvia tiedotustilaisuudesta
Tiedote VIRSU-hankkeen raportista (5.2.)
Taustatietoa VIRSUsta
Lisätietoja:
Hallitusneuvos Tarja Hyvönen, puh. 02955 30147, [email protected]
Ylitarkastaja Mikko Saarinen, puh. 02955 30047, [email protected]