Julkisen talouden suunnitelman toimeenpano tarkentuu
Hallitus ryhtyy ohjaamaan julkista taloutta aiempaa selvemmin yhtenä kokonaisuutena, kun julkisen talouden suunnitelma tulee täysipainoisesti käyttöön tänä vuonna. Valtiovarainministeriö on valmistellut ehdotukset siitä, kuinka julkisen talouden suunnitelma otetaan käyttöön.
Julkisen talouden suunnitelmalla hallitus pyrkii turvaamaan koko julkisen talouden kestävyyden. Suunnitelmassa ovat mukana valtiontalous, kuntatalous ja sosiaaliturvarahastot. Kun julkista taloutta tarkastellaan kokonaisuutena, hallitus ei esimerkiksi voi tasapainottaa valtiontaloutta kuntatalouden kustannuksella.
Valtioneuvosto antoi asetuksen julkisen talouden suunnitelmasta helmikuussa 2014. Asetuksen taustalla on kaksi syytä:
- EU tehostaa finanssipolitiikan koordinaatiota
- Suomi haluaa turvata julkisen talouden vakauden ja kestävyyden.
Valtioneuvoston asetus tuli kokonaisuudessaan voimaan vuoden alussa. Uuteen julkisen talouden ohjausmalliin siirrytään täysipainoisesti seuraavan vaalikauden alussa.
Koko kuntatalous mukaan
Julkisen talouden suunnitelmaan sisältyy uusi kuntatalouden ohjausjärjestelmä, jolla pyritään turvaamaan kuntatalouden pitkän aikavälin tasapainoinen kehitys.
Yksi osa uutta ohjausjärjestelmää on kuntatalousohjelma, josta säädetään uudessa kuntalaissa. Lakiesitys on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.
Kuntatalousohjelma valmistellaan julkisen talouden suunnitelman yhteydessä, ja se kattaa koko kuntatalouden. Tähän asti käytössä on ollut peruspalveluohjelma, joka on tarkastellut vain kuntien peruspalveluita.
Kuntatalousohjelmassa analysoidaan sitä, miten hallituksen päätökset vaikuttavat kuntatalouteen. Kuntatalouden tilaa arvioidaan kuntakokoryhmittäin ja maakunnittain. Tarkasteltavana ovat sekä kuntaryhmät että kuntatalous kokonaisuutena.
Lisäksi kuntatalousohjelmassa arvioidaan, toteutuuko niin sanottu rahoitusperiaate. Sen mukaan valtion tulee varmistaa kunnille tosiasialliset edellytykset selviytyä lakisääteisistä tehtävistään kohtuullisella veroasteella..
Kuntalaki myös tiukentaa kuntien ja kuntayhtymien velvollisuutta kattaa alijäämänsä. Jos alijäämää ei kateta tietyssä ajassa, kunta voi joutua kriisikuntamenettelyyn. Valtioneuvosto voi päättää kriisikunnan yhdistämisestä toiseen kuntaan vastoin kunnan tahtoa.
Päätökset kuntien tehtävistä ja rahoituksesta
Viime keväänä valtiovarainministeriö asetti neljä työryhmää valmistelemaan julkisen talouden ohjauksen ja erityisesti kuntatalouden makro-ohjauksen toimeenpanoa. Työryhmien tavoitteena oli suunnitella julkisen talouden ohjausjärjestelmän sisältö, ohjauksen valmistelu ja tarvittavien tietojen tuottaminen.
Julkisen talouden ohjauksen toimeenpanoa valmistellut työryhmä on tehnyt ehdotuksen julkisen talouden suunnitelman rakenteesta ja suunnitelman valmistelun kehittämisestä.
Jatkossa valtiontalouden kehyspäätös on osa julkisen talouden suunnitelmaa. Suunnitelmassa hallitus päättää myös kuntatalouden rahoituskehyksestä.
Kuntatalouden rahoituskehys sisältää seuraavat osat:
- tavoite kuntatalouden rahoitusasemalle
- euromääräinen rajoite valtion toimista aiheutuvalle kuntien menojen muutokselle
- päätökset kuntien tehtävien muutoksista ja niiden rahoituksesta.
Hallitus linjaa rahoituskehyksessä myös sen, miten valtio ja kunnat jakavat vastuun sopeutustoimien toteuttamisesta. Kuntatalouden tasapainottaminen edellyttää myös kuntien omia toimia.
Tavoitteiden saavuttamista ja toimien riittävyyttä arvioidaan vuosittaisen julkisen talouden suunnitelman tarkistuksen yhteydessä.
Parempi tietopohja ohjaukselle
Kuntatalouden makro-ohjaus vaatii tuekseen nykyistä parempaa tietopohjaa. Kuntien tietopohjan kehittämistä selvittäneen työryhmän raportti sisältää ehdotuksen siitä, millaisia tietoja pitää kerätä kuntasektorin talousarvioista ja taloussuunnitelmista. Ryhmä on tehnyt ehdotuksia myös tilastotietojen raportoinnin kehittämisestä.
Tilastokeskus käynnisti 4. joulukuuta ensimmäisen tiedonkeruun kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 talousarviotiedoista ja vuosien 2016–2017 taloussuunnitelmatiedoista. Tiedot julkaistaan helmikuussa 2015.
Valmistelu alkanut
Maaliskuussa 2015 hallitus päättää niin sanotusta teknisestä julkisen talouden suunnitelmasta. Samanaikaisesti laaditaan ensimmäinen kuntatalousohjelma. Näiden valmistelu on jo käynnistynyt.
Uusi kuntatalousohjelma ei muuta valtion ja kuntien yhteistyön menettelyjä.
Kohti julkisen talouden kokonaisohjausta 2/2015
Lisätietoja:
Ylijohtaja Jukka Pekkarinen, puh. 02955 30169
Ylijohtaja Päivi Laajala, puh. 02955 30026